Foto: Kyrre Lien
Vil ikke forby kunstig intelligens i skolen
Abid Raja (V) vil ikke forby kunstig intelligens i bruk i undervisningen. – Det er opp til lærerne om de ønsker å ta det i bruk, sier han.
Bruken av kunstig intelligens har tatt av verden over etter
at blant annet tjenesten chatGPT ble lansert rett før jul. Landslaget for
norskundervisning mener at det er «helt vanvittig å slippe denne teknologien
ukritisk løs i klasserommet».
Abid Raja ber kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) om å få regjeringens
tanker om mulighetene og utfordringene ved å bruke kunstig intelligens som
ChatGPT i undervisningssammenheng. Det skriver Raja i et skriftlig spørsmål til
statsråden.
Raja sier at det har vært en spennende teknologisk utvikling
av kunstig intelligens som har pågått lenge.
– Vi kommer ikke unna at dette vil prege alle deler
av samfunnet vårt framover. Jeg er opptatt av at vi ser mulighetene i den nye
teknologien og ikke bare problemene, sier han til Utdanningsnytt.
Han vil ikke forby bruken av slike digitale verktøy i
skolen.
– Ikke fra nasjonalt hold, nei. Bruk av kunstig intelligens
i skolen kan være i pedagogisk øyemed, og da bør det være opp til lærerne om de
ønsker å ta det i bruk, sier Raja.
Raja er åpen for at man kan utarbeide lokale regler for
bruk av teknologien i skolen.
– Men jeg tror ikke det er en god idé å stenge den ute fra
skolene våre. Dette skal vi se nærmere på når vi behandler ny opplæringslov
senere i år, sier Venstre-politikeren.
– Lærerne må få veiledning
– Er det noen tiltak du mener bør iverksettes for å
kontrollere bruken? Eller kan dette brukes fritt?
– Det vil helt sikkert være behov for å iverksette regler
for bruk av denne teknologien i skolen, og her bør regjeringen være raskt på
banen med veiledning. Det er grunnen til at jeg har utfordret
kunnskapsministeren til å svare på hva hun tenker om mulighetene og
utfordringene knyttet til ChatGPT.
– Har du noen råd til kunnskapsministeren?
– De rettighetene og pliktene som gjelder i den analoge
verden må også gjelde i den digitale, så det er verdt å se på hvordan vi sikrer
personvern, hindrer fusk og sikrer en rettferdig vurdering. Og så bør man se på
hvordan teknologien kan brukes til å fremme læring og motivasjon, sier Raja.
Han mener skolene ikke kan late som om denne teknologien
ikke finnes og er kjent blant elevene. Han har tillit til at lærerne klarer å
håndtere dette veldig bra.
– Men jeg er opptatt av at de skal få veiledning og hjelp
både fra kunnskapsministeren og fra skoleledelsen i hvordan de kan håndtere
utfordringene og bruke mulighetene som denne teknologien gir.
Svar fra statsråden kommer tidlig neste uke.