Er kommunene de rette til å drive grunnskolene og barnehagene? UDF-tillitsvalgt Alexander Fjellestad reiser en debatt det er nødvendig å ta.
Oppvekst og opplæring er en
sentral del av tjenestetilbudet som kommunene har ansvaret for. Alexander
Fjellestad, hovedtillitsvalgt for Utdanningsforbundet i Lillestrøm kommune, vil
nå ha en debatt om de faktisk er egna for oppgaven. Han mener ulikheten i
kvaliteten på tilbudet kommunene imellom er blitt for stor, at det blir for mye
byråkrati når hver kommune har sin administrasjon for skole og oppvekst, og at
sektoren nedprioriteres i forhold til presserende behov innen helse og omsorg.
Det er sjelden at debatten om
organiseringa av utdanningssektoren tas opp på et så overordna nivå som dette. Båndene
har alltid vært sterke mellom skoler og lokalsamfunn. Den lokale skolen blir gjerne
kalt livsnerven i bygda. Derfor er det logikk i at beslutningene tas mest mulig
lokalt, altså i de fleste tilfeller kommunene (i Oslo er det bydelene som har
ansvaret for barnehagene). Dette gir bedre mulighet for lokale tilpasninger.
Men det vi opplever nå, er at
det økonomiske spriket mellom kommunene øker. Flere kommer på lista der ingen
vil havne: Robek. Da er økonomien så skral at kommunen delvis blir satt under
administrasjon av statsforvalteren. I oktober var 23 kommuner omfatta av denne
ordningen; nesten dobbelt så mange som for ett år siden. Samtidig er det
kommuner som nyter godt av kraftinntekter, formuesskatt fra milliardærer eller
andre velsignelser, som kan gi barnehagebarn og elever et tilbud andre bare kan
drømme om.
Må velge mellom lovbrudd
Hvis barn som flytter til
Fredrikstad i løpet av skoleåret har vansker som gjør at de har fått et
spesialpedagogisk vedtak, har ikke skolene ekstra penger til å hjelpe dem.
Denne brutale erkjennelsen står svart på hvitt i et ferskt budsjettnotat fra
kommunedirektør Inger Hegna. Til Utdanningsnytt forklarer hun at Fredrikstad
kommune har inntekter som ligger under landsgjennomsnittet, mens befolkningen
har et behov for offentlige tjenester som ligger høyere enn snittet. Dette har
ført til innstramminger blant anna i videreutdanningstilbudet for lærere, som
nå er kutta helt ut.
Og rektor Mattis Uthberg
Hambo setter ord på skvisen mange av hans kolleger står i: Skal han bryte lærernormen
om antall elever per lærer, eller innfri elevenes rett til spesialundervisning?
Det er ikke vanskelig å
forstå den pressa situasjonen politikere og den administrative ledelsen i mange
kommuner er i. Eldrebølgen skyller innover landet for alvor. Og med den følger
et økt behov for helse- og omsorgstjenester. Når en stadig minkende andel av
innbyggerne er yrkesaktive, blir det naturligvis også lavere skatteinntekter
til kommunene.
Fylkene kan samle opplæringa
Det er verdt å lytte til
Alexander Fjellestads høyttenkning og spørsmålet han reiser: Er det et anna
nivå som bør ta over driften av skolene og barnehagene? Selv peker han på
fylkeskommunene. Dette tidvis latterliggjorte, utskjelte og av enkelte partier uønska
forvaltningsleddet mellom staten og kommunene har hatt vekslende ansvarsområder
opp gjennom tidene. Men fylkeskommunene har alltid hatt ansvaret for de fleste
videregående skolene her i landet.
Om de i tillegg får ansvar for skolene og
barnehagene, blir dermed hele opplæringsløpet samla der. Det gir muligheter for
mer smidige overganger for elevene og kanskje også bedre utnyttelse av
kapasiteten, hvis man for eksempel ser ungdomsskoler og videregående skoler mer
under ett enn det som er mulig i dag. Og man slipper at det sitter
skolebyråkrater i hver kommune som i stor grad gjør den samme jobben hvis dette
kan koordineres på fylkesnivå.
Hvis fylkene tar over,
slipper skolene og barnehagene å måtte kjempe om budsjettkronene med helse og
omsorg. Over 20 år er gått siden fylkene mista ansvaret for sykehusene. I dag
er det samferdsel som er fylkenes største utgiftspost i tillegg til videregående
opplæring. Veier og ferger kan være dyrt nok, og i mange tilfeller også høyst
påkrevd å store beløp på, men det er i mindre grad lovpålagt eller et behov som
blir direkte påvirka av at befolkningen blir stadig eldre.
Det er også mindre økonomiske
forskjeller mellom fylkeskommunene enn mellom kommunene. Det er dels på grunn
av at inntektssystemet fører til en større utjevning mellom fylker. Dessuten eier
fylkene sjeldnere kraftselskap og lignende som enkelte kommuner lever godt på.
Det gjør også at det blir lettere å oppnå målet om en mer lik kvalitet på
tilbudet i skoler og barnehager, uansett hvor man bor i landet.
Ingen garanti for frelse
Det er ikke dermed sagt at en
overføring til fylkene er en garantert vei til frelse for skolene og barnehagene.
Ikke minst i nylig sammenslåtte fylker som Vestland og Innlandet kan veien til
fylkesadministrasjonen synes lang, og det vil i en del tilfeller kanskje være
vanskeligere å forståelse for lokale behov. Og en overføring av ansvar for
barnehager og skoler må også bli fulgt av penger til å løse disse oppgavene.
Men behovet for å løse
problemene Alexander Fjellestad blir stadig sterkere. Derfor er det en viktig systemdebatt
han nå løfter fram, og som fortjener å bli drevet videre.