Lærer og tillitsvalgt Espen Rustad.Foto: Jørgen Jelstad.
Kurser ansatte i å stoppe gratisarbeid: Slik får lærere flere tusen mer i lønn gjennom 2024
Her får du tips fra tillitsvalgte om hva du må huske på å kreve som lærer og barnehagelærer. – Mange har fått opp øynene for hva de har krav på, sier Espen Rustad.
I klasserommet på Bråtejordet ungdomsskole på Strømmen i
Lillestrøm kommune står de knalloransje stolene oppå pultene. Dagen er over for
elevene, og utenfor er det desembergrått.
Annonse
Lærer og tillitsvalgt Espen Rustad kikker ut på
parkeringsplassen, hvor en bil svinger ut.
– Nå er dagen over, så da drar de hjem. Det er bra.
De siste årene har Utdanningsforbundet i Lillestrøm jobbet
hardt med å få lærere i skoler og barnehager til å kreve det de har rett på
etter avtaleverket. Det har gitt resultater.
– Det blir fort noen tusen kroner ekstra i året, sier
Rustad.
Han sier mange lærere i skoler og barnehager har en kultur
for å være på tilbudssida.
– Vi vil det beste for elevene, og da strekker mange seg
langt, uten å bli kompensert for det. Det går fort på bekostning av en selv.
Lærerne må kanskje bli flinkere til å si «dette er bra nok». Dette er det jeg
får betalt for.
– Nei takk til tusenlapper
Debattinnlegget «Slutt med det!» gikk sin seiersgang blant skole- og barnehageansatte tidligere i år. I innlegget oppfordret tillitsvalgte i Trøndelag lærere om å slutte med gratisarbeid. I et påfølgende innlegg ga Utdanningsforbundet i Lillestrøm ti tips for å slutte med gratisarbeidet.
– Hva er poenget med å streike for ti tusen kroner mer i
lønn i året, for så å gå tilbake på jobb og si nei takk til 11 000 kroner
i overtid, delt dagsverk og andre avtalefestede rettigheter du har som lærer, spør
Alexander Fjellestad, hovedtillitsvalgt i Utdanningsforbundet Lillestrøm.
Så hvilke konkrete ting er det lærerne så ofte sier nei til
og som gjør at de taper tusener av kroner hvert år?
Han lister opp:
Lærere i skolen må gjøre seg kjent med lærernes
arbeidstidsavtale. Vit hva som skal gjøres når, vit forskjellen på planfestet
tid og ikke-planfestet tid (bunden og ubunden tid). Ha en plan for start- og sluttidspunkt.
Barnehagelærere bør en plan for å ta ut plantid,
og en plan for å ta den igjen om den faller bort.
Be om overtid for møter og pålagt arbeid utenfor
arbeidstid (HTA § 6).
Sørg for å få delt dagsverk og kveldstillegg for
planlagte foreldremøter i skolen.
Husk å få kompensasjon for forskjøvet arbeidstid
om man får endret vakt i barnehagen (HTA § 6.8).
Ikke dra på overnatting med elever uten å få
betalt eller uten korrekte vaktplaner.
Ikke kjør med bil/kollektiv i arbeidstiden til
møter og lignende uten å føre reiseregning for det.
Ikke godta pålagt avspasering i stedet for
utbetalt overtid. Overtid skal betales ut om den ansatte ikke ønsker avtale om
avspasering (AML § 10-6).
Slik gjør du det
Møte etter planfestet arbeidstid: Barnevernet kaller
inn til et møte om en elev som det har vært mye samarbeid om. Lærer Ola ser at møtet
skjer etter hans planfestede arbeidstid. Hans planfestede arbeidstid er ferdig
14:15 og møtet starter 14:30 og slutter 15.15. Ola får beskjed fra rektor at møtet
må gjennomføres og de avklarer at Ola får overtid. Siden Ola må kjøre til
barnevernets lokaler skriver Ola også reiseregning.
Foreldremøte: Lise skal holde foreldremøte.
Foreldremøte holdes klokken 18.00 – 20.00. På dagtid har Lise hatt planfestet arbeidstid
fra 08.30 – 14.30. Hun kan dra hjem etter 14.30 eller bli på skolen. Tiden
mellom 14.30 og 18.00 disponerer hun selv, men hun må være tilbake til 18.00 og
gjennomføre foreldremøtet. Siden skolen til Lise har flyttet deler av den
planfestede tiden slik at de kan bruke den på foreldremøte kompenseres da Lise
med delt dagsverk for at hun deler opp arbeidsdagen og hun får også
kveldstillegg for de to timene møtet varer siden det etter klokken 17.00.
Dersom arbeidstiden ikke var flyttet ville Lise hatt rett på overtidsbetalt.
Møter på kveldstid i barnehagen: I barnehagen til
Hanna har de personalmøter på kveldstid en gang i måneden. Møtene varer 3 timer
hver gang. Hanna har på forhånd avklart med sin leder at siden hun har full
stilling så blir alle møtene å regne som overtid. Hanna får derfor utbetalt
overtid for de 3 timene personalmøtene holdes hver måned.
Forskjøvet arbeidstid: Trude er barnehagelærer og får
telefon om hun kan endre vakten sin to dager før hun skal gjennomføre den på
grunn av sykdom på avdeling. Vakten hennes var egentlig fra 08.00 – 15.30, men
hun blir bedt om å komme fra 09.00 – 16.30 i stedet. Hun har da forskjøvet sin
arbeidstid og skal ha 50% av en timelønn for å kompensere for hver av timene
som er forskjøvet.
Vikartime: Selv om Lise har full stilling har hun noe ledig
tid til å planlegge timer mellom timene som lærer på ungdomsskolen. Det er mye
sykdom og inspektør spør om hun kan ta en vikartime på kort varsel. Lise
gjennomfører timen og avklarer at hun kompenseres med vikartimebetaling og
overtidstillegg da hun alt underviser i full stilling.
Kilde: Eksempler laget av Utdanningsforbundet Lillestrøm.
Overtid for koronatesting
– Det startet under pandemien. Da rettet vi mer
oppmerksomhet mot de ulike avtaleverkene som gjaldt for lærere i skoler og
barnehager, i samarbeid med arbeidsgiver, og vi fikk gjort viktige avklaringer,
sier Fjellestad.
Han forteller om hvordan de blant annet ble enige med
arbeidsgiver om at lærerne som ble pålagt å teste seg i ferien, fikk
overtidsbetalt for tiden de måtte bruke på det.
På kontoret til Utdanningsforbundet Lillestrøm skjønte de at
grunnleggende rettigheter i avtalene faktisk var noe mange lærere og
barnehagelærere ikke kjente til.
– Det har vært et oppryddingsarbeid. Vi har jobbet mye med
medlemmene og de arbeidsplasstillitsvalgte og kurset dem i de forskjellige
avtalene som gjelder.
Han forteller at de besøkte de fleste skolene og barnehagene
i kommunen og hadde en gjennomgang av de vanligste bestemmelsene. De
samarbeider med kommunen som arbeidsgiver om felles skolering og avklaringer, slik
at alle tillitsvalgte og ledere får de samme beskjedene.
Fjellestad vet at mange lærere i skoler og barnehager nå
høster fruktene av arbeidet som er gjort.
– Det blir fort ti tusen kroner ekstra i året for lærere som
får det de har krav på. Så er vi opptatt av å formidle at dette er viktig også
for å synliggjøre behovet for flere lærere i skoler og barnehager overfor
arbeidsgiver, sier han.
Han peker på at det for eksempel er stort behov for
overtidsarbeid i skolene og for forskjøvet arbeidstid i barnehagene.
– Det er ikke nok folk i utgangspunktet, og da må vi ikke
jobbe gratis for å skjule dette. Det hjelper verken oss eller barna og elevene
at det er for få lærere, sier han.
– Må vise at vi trenger flere lærere
Han mener det i altfor stor grad har vært en kultur i skoler
og barnehager for å jobbe mye gratis i en tro på at man gjør det for barna og
elevenes beste.
– Jeg har gjort det selv, men vi må endre måten vi tenker
på. Dersom alle de rundt 70 000 lærerne i grunnskolene i Norge jobber gratis en
time hver uke i skoleåret betyr det at vi skjuler at vi egentlig trenger rundt
1600 ekstra lærere.
Han mener disse manglende lærerne kunne gitt mulighet for
mindre klasser, bedre spesialundervisning og generelt bedre oppfølging.
– Vi må vise at vi trenger flere lærere som kan bidra til
det beste for alle elevene, fremfor å jobbe gratis for å redde de få vi
personlig klarer å nå, forklarer Fjellestad.
Han presiserer at lærerne av og til må hive seg rundt, men
at de da må sørge for å få betalt for det.
– Innimellom må vi jobbe den timen ekstra for å hjelpe den
ene eleven eller barnet. Da må vi i alle fall sørge for at vi får betalt for
den timen. I det lange løp blir det billigere for arbeidsgiver å ansette en ny
lærer fremfor å betale 150 prosent overtid fordi man har ansatt for få, sier
Fjellestad.
Han sier at kompensasjon for overnattingsturer og leirskole
er en av de hyppige problemstillingene hvor lærere har jobbet mye gratis.
– Lærerne får ofte høre at skolene ikke har råd til
overnattingsturer, hvis de skal følge avtalene og kompensere lærerne slik de
skal. Så her syndes det mye, sier Fjellestad.
Samtidig møter de også noe motstand ute i skoler og
barnehager, hvor noen er opptatt av at man ikke må bli for rigide.
– Det tar tid å snu tankegangen og kulturen. Det er ikke
alltid populært å si at dette må dere slutte med, fram til dere får betalt for
det. Da vil noen innvende at de ikke får gjort noen ting. Men det må kanskje
være konsekvensen, fram til det økonomiske er på plass, sier Fjellestad.
– Vær i forkant
Espen Rustad på Bråtejordet skole er en av mange
arbeidsplasstillitsvalgte i kommunen som har jobbet mye med å bevisstgjøre
lærerne.
– Det er viktig at avklaringer om for eksempel overtid og
annen godtgjørelse gjøres i forkant, slik at man får det man har krav på.
Han er nokså fersk i yrket selv, med tre års fartstid, og
som nyansatt fikk han kurs av kommunen.
– Der var de veldig flinke på å bevisstgjøre oss på akkurat
dette med hva årsverket innebærer. Det har hjulpet meg veldig.
Selv lager han timelister i Excel for å holde styr på timene
hver uke.
– Enkelte uker jobber jeg kanskje ekstra med å rette prøver
eller ha elevsamtaler. Da kan jeg gå tidligere noen dager uken etter. Så prøver
jeg å finne en balanse.
– Forteller lærere her om at de nå får betalt for ting de
ikke fikk betalt for tidligere?
– Ja, for eksempel i forbindelse med overnattingsturer. Der
har vi fått klargjort at avtaleverket skal følges, slik at vi får betalt. Mange
tenkte nok at det ikke var mulig å få til, men det har vi fått til.
Én overnattingstur per trinn
Han forteller at det har vært diskusjoner om at det ikke må
bli for firkantet.
– For da er det plutselig veldig lite man får lov til å
gjøre. For eksempel overnattingsturer. Her har vi fått klarere retningslinjer,
om at det er én slik tur per trinn. Så har man hatt en overnattingstur, er den
brukt opp for de tre årene elevene går her.
Han sier lærerne synes det er synd at det kun er råd til én
tur per trinn.
– Men dersom kommunen ikke har penger til å gjennomføre noe
uten å bryte med avtaleverket, bør ikke vi lærere gjøre det på dugnad, sier
Rustad.
– Er det mange som synes det er vanskelig å gå til sjefen
og kreve?
– Absolutt, for alle lærere vil jo det beste for elevene.
Noen ganger haster det for eksempel å få avtalt møtetid med mange parter, og da
kan det være vanskelig å få avklart alt med leder på forhånd. Det er lett å
tenke at det er bra for eleven å få det gjort, men så tenker man ikke at det på
lang sikt kanskje ikke er så bra for meg som lærer.
– Tror du nyutdannede lærere generelt er bevisste hva de
har krav på ifølge avtalene?
– Nei. Jeg kjenner flere som er nokså nyutdannede, og de
fleste er ikke klar over hva de har krav på. Da er det viktig å bruke arbeidsplasstillitsvalgte
og spørre.
– Gratis penger
Han forteller at forståelsen på skolen har endret seg gjennom
de årene han har vært tillitsvalgt.
– Blant annet med tanke på foreldremøter, hvor mange av
lærerne ble overrasket over at de har krav på delt dagsverk og kveldstillegg.
Rustad skrev ut skjemaene lærerne må fylle ut og la dem på
arbeidsrommet.
– Så fortalte jeg at dette er gratis penger, det er bare å
fylle ut skjemaet, for dette har vi krav på. Etter det har lærerne begynt å
levere skjemaene.
Hva betyr det?
Overtid: Brukes som oftest ved møter eller oppgaver
som må løses på kort varsel utenfor oppsatt planfestet tid i skolen, eller
møter og oppgaver som må løses utenfor vakten i barnehagen. Den ansatte og
leder må avklare om arbeidet er pålagt overtid eller ikke før arbeidet
igangsettes.
Forskjøvet arbeidstid: Brukes som oftest ved endring
av vakter i barnehagen på kort varsel. Man får da en kompensasjon for timene
man egentlig ville arbeidet for byrden det er å forskyve vakten.
Delt dagsverk og kveldstillegg: Brukes som oftest ved
foreldremøter i skolen hvor planfestet arbeidstid er flyttet. Delt dagsverk er
en ekstra timelønn for byrden ved å dele opp arbeidsdagen og kveldstillegg er
et tillegg per time man arbeider etter klokken 17.00. Kan også være aktuelt ved
kveldsmøter i barnehagen som ligger inne i arbeidstiden og som ikke utløser
overtid.
Vikartimer i skolen: Regnes ut etter en egen formel
og lønnes høyere enn vanlig overtid. Er man i 100 prosent stilling skal det
også betales overtidstillegg i tillegg til vikartimebetalingen.
Kilde: Utdanningsforbundet Lillestrøm.
Han sier kulturen har endret seg etter at dette i økende
grad har blitt et tema.
– Det handler også om en bevisstgjøring av når vi skal være
tilgjengelige for foresatt og elever, og når vi har fri. At lærere også har en
kontortid vi skal forholde oss til.
Han forteller at lærerne på skolen er solidariske til
opplegget, slik at det ikke blir store forskjeller fra klasserom til klasserom.
– Hvis det blir slik at i én klasse får man gjøre mye mer,
fordi læreren der velger ikke å følge avtaleverket, setter man hverandre i
veldig dårlige posisjoner. Så jevnt over opplever jeg at alle er lojale mot det
vi forsøker å få til.
Han sier det er fort gjort å strekke seg for langt, fordi
man ser at det er bra for elevene. Det tror han også en del arbeidsgivere vet å
utnytte.
– Det er lett å tenke som arbeidsgiver, at hvis man ikke
sier noe, så fortsetter lærerne å gjøre mye ekstra uten å få kompensasjon for
det. Jeg har også hørt fra andre steder om lærere som nekter å gjøre noe de
ikke får betalt for, hvor de da blir møtt med et spørsmål om de ikke vil
elevenes beste.
Han oppfordrer alle lærere til å være bevisst sin egen arbeidstid.
– Vit hva du har av planfestet tid, og hva du har av ubunden
tid. Og før oversikt, sånn at du vet når du går over tiden du har til rådighet.
Annonse
– Skal ha forutsigbare rammer
Hovedtillitsvalgt Alexander Fjellestad roser kommunen for å ha tatt gode grep i samarbeid med tillitsvalgte og ledere ute på arbeidsplassene.
– Jeg tror at om du kommer fra en arbeidsplass hvor kulturen for gratisarbeid har satt seg, vil du oppleve en stor forskjell i holdning, kunnskap og praktisering av lov- og avtaleverk om du tar jobb i en skole eller barnehage i Lillestrøm kommune. Man vil nok merke at både kolleger, tillitsvalgte og ledere kan dette, sier han.
Kommunalsjef for skole i Lillestrøm kommune, Kirsti Aandstad Hettasch, forteller at de har jobbet målrettet med å få til et godt partssamarbeid, både ute i hver enkelt skole og barnehage, og på et overordnet nivå mellom kommuneledelsen og de hovedtillitsvalgte.
– Vi skal følge lover og avtaleverk, og samtidig skal vi få
mest mulig kvalitet ut av hver enkelt krone. Å ha en god og felles forståelse
av hvilke rammer som gjelder for lærerne i skoler og barnehager, tror vi
frigjør tid og vilje til å drøfte profesjonsutvikling og hvordan vi jobber best
mulig for å få den kvaliteten vi ønsker, sier hun.
I 2023 gjennomførte de blant annet en felles skolering,
hvor alle rektorer og arbeidsplasstillitsvalgte deltok.
Slik har de jobbet med å få det til
Slik har de jobbet i Utdanningsforbundet Lillestrøm med å endre situasjonen:
Kontinuerlig
fokus på grunnleggende deler av avtaleverket i kursing av tillitsvalgte.
Informasjon
til medlemmene om grunnleggende ting i avtaleverket via e-post, sosiale medier,
klubbesøk, medlemsmøter, podcast og plakater.
Godt
samarbeid med arbeidsgiver om felles skolering, avklaringer og felles
informasjon ut til ledere og tillitsvalgte om hvordan man skal praktisere
avtaleverket.
Ikke
gi slipp på arbeidet og tenke at man er i mål. Dette kan man ikke la ligge.
Offentlige
ytringer for å vise hva vi mener og inspirere og nå ut til flere slik at
bevisstheten øker.
Laget
og delt ut regneark, skjemaer og lignende som medlemmer og tillitsvalgte kan bruke for selv å holde oversikt over arbeidstid og betaling.
– Der fikk de tid og rom til å jobbe sammen med å forstå
avtaleverket, drøfte det og planlegge det videre arbeidet med dette på egen
skole, sier Hettasch.
Hun mener godt partssamarbeid er avgjørende for kvaliteten i
skoler og barnehager.
– De ansatte skal ha forutsigbarhet i rammene for
yrkesutøvelsen sin. Det er også viktig for elevene at lærerne kan legge oppe
arbeidsdagen best mulig. Jeg har tro på at gode strukturer i bunn gjør at vi
bruker minst mulig tid og krefter på å lure på, og i verste fall krangle om,
disse tingene.
– Har det vært sprikende praktisering av avtaleverket ute
i den enkelte skole og barnehage tidligere?
– Ja, det tror jeg nok. Vi er en kommune som nylig er
sammenslått, og ting ble nok gjort på litt ulike måter. Så vi har brukt tid på
å finne fram til hvor
vi skal praktisere ting likt og på hvilke områder den enkelt skole finner
løsninger som passer deres forhold.
Hun peker også på at Lillestrøm var en av kommunene som var
hardest rammet av lærerstreiken i 2022.
– Det har vært viktig for oss å bruke tid på å formidle at
vi i kommuneledelsen tross alt er på akkurat det samme laget som lærerne. Vi
har selvsagt ulike roller, men vi vil det samme, avslutter Hettasch.