Den gode nyheten er at flere barnehagelærere tar masterutdanning. Den dårlige er at altfor få av dem vil jobbe i barnehagen.
«Jeg utdanner meg ut av
barnehagen», sa en av de ferske masterne i barnehagekunnskap til Utdanningsnytt
under rose-seremonien på OsloMet i forrige uke, som markerte at graden var
fullført. Det er ord til ettertanke.
Flere av dem Utdanningsnytt
snakka med, underbygger inntrykket av at jobb i barnehage ikke er et opplagt
valg for barnehagelærere med mastergrad. En av dem er på vei over i en stilling
som forskningsstipendiat. Andre vektlegger at mastergraden gir dem en
alternativ vei ut av barnehagen på sikt.
Færre enn tre av ti jobber i
barnehager
4900 personer med
barnehagelærerutdanning mellom 22 og 67 år har også en mastergrad. Det er 8
prosent av barnehagelærerne, ifølge Statistisk sentralbyrå.
Andelen øker, i tråd med
myndighetenes mål. Problemet er at masterne ikke blir værende. En kartlegging
Statistisk sentralbyrå offentliggjorde i mai, viser at bare 28 prosent av
barnehagelærerne med mastergrad jobber i barnehagene. 33 prosent jobber i skolen,
mens 39 prosent jobber i andre næringer, hvorav bare halvparten av disse i
yrker der barnehagelærerutdanning er relevant.
Og sannsynligheten for å
forlate barnehagen øker met tiden etter at mastergraden er fullført, viser
tallene fra SSB. Mens 48 prosent av barnehagelærere under 30 år med mastergrad jobber
i barnehagen, gjelder det bare for 12 prosent i aldersgruppa 60–67 år.
Mastere får ikke andre oppgaver
I en undersøkelse som
OsloMet-forskerne Olav Kasin og Lars Gulbrandsen gjorde på oppdrag for
Utdanningsforbundet høsten 2022, er det særlig to faktorer som kommer fram: Manglende
anerkjennelse av den ekstra kompetansen mastergraden fører med seg, og at mange
ikke får lønnsmessig uttelling for denne tilleggsutdannelsen.
Bare 15 prosent av
barnehagelærerne med mastergrad har fått tilpassede oppgaver i barnehagen. Og 28
prosent har ikke fått ekstra lønn som resultat av mastergraden.
Flere barnehagelærere med
mastergrad vil tilføre barnehagene mye nyttig kompetanse, som kan brukes til å videreutvikle
det pedagogiske tilbudet. Og for den enkelte barnehagelærer vil en mastergrad
kunne gi enormt med inspirasjon både faglig og personlig. Men da må også
arbeidsgiver gi disse oppgaver der de får tatt denne tilleggskompetansen i bruk;
til utviklingsarbeid, prøve ut nye måter å arbeide på og holde seg oppdatert på
forskning innen barnehagepedagogikk. Mastergraden kan også gi den tryggheten
som skal til for å si nei når myndigheter, barnehageeier eller ledelsen
foreslår opplegg eller kartleggingsmetoder som man ser at dette bærer galt av
sted.
Ingen garanti for lønnsøkning
Faglig utvikling er
verdifullt. Men det kan likevel ikke brukes til å betale regninger. Mens den
sentrale avtalen med KS sikrer lærerne i grunnskolen lønnstillegg for
mastergrad, er det ikke noe tilsvarende for barnehagelærerne. En begrunnelse som ofte trekkes fram, er
at et treårig bachelor-studium er det som kreves for å bli barnehagelærer, og
at mastergraden dermed ikke er nødvendig.
Her er det imidlertid store
variasjoner lokalt. I et stort flertall av de spurte styrerne i OsloMet-undersøkelsen
fra 2022 svarte at i deres barnehage får barnehagelærere lønnstillegg for mastergrad.
Men i nesten en tredel får barnehagelærere ingen uttelling for de to ekstra årene
med fulltidsstudier som en mastergrad normalt innebærer.
Det er for øvrig interessant
å notere seg forskjellen mellom kommunale barnehager, der 59 prosent gir en
form for tillegg for mastergrad, mens hele 83 prosent av de privateide
barnehagene i undersøkelsen gjorde det samme.
Det er vel og bra at det
lokalt er forståelse for at barnehagelærerne også skal ha betalt for å ta
mastergrad og dermed tilføre barnehagene tilleggskompetanse. Men det er på høy
tid å få dette på plass i det sentrale avtaleverket. Til nå har verken KS eller
Private Barnehages Landsforbund vært imøtekommende på dette punktet.
En barnehage er ikke bare et
tilbud om et sted å være, ispedd innlagte aktiviteter etter innfallsmetoden. Ved
hjelp av forskning og faglig diskurs kan barnehagelærere på faglig grunnlag
vurdere hva som fungerer for å støtte barns utvikling, gi dem tro på seg selv
og bli i stand til å knytte bånd til og vise omtanke for andre. En mastergrad
gir både faglig fordypning og erfaring i å forstå, tolke og benytte seg av
forskningen. Barnehagelærere med masterutdanning har derfor mye å tilføre. Da
må de også få tid og mulighet til å utvikle seg i jobben. Og de må få den
lønnsmessige uttellinga de rettmessig fortjener.
Dette er en kommentar, som gir uttrykk for skribentens synspunkter.