Barn som hadde en god relasjon til barnehagelæreren da de
var fire år, hadde en bedre utvikling av sin emosjonsforståelse enn de som ikke
hadde en god relasjon til barnehagelæreren, viser en ny studie fra Tidlig Trygg
i Trondheim.
Annonse
– Den relasjonen som
barnehageansatte klarer å få, blir med barna inn i skolegangen. Barn som har en
god relasjon til en barnehagelærer, blir bedre til å forstå egne og andres
følelser, sier førsteamanuensis Nina Jakhelln Laugen ved Institutt for psykologi
ved NTNU.
Hun er spesialist i klinisk samfunnspsykologi og en av forskerne bak
studien The Development of Emotion Understanding in Children: The Importance of
Parents, Teachers, and Peers. Studien er først publisert i det amerikanske tidsskriftet
Developmental
Psychology.
Laugen sier at det kan virke som at jo eldre barna er, jo
viktigere er relasjonen til pedagogen for barnets emosjonsforståelse.
Relasjonen barna hadde til læreren da de var seks år, hadde mye å bety for
barnas forståelse av følelser da de var åtte år, viser studien der 1000 barn
deltok.
– Selv om foreldrene er viktige i lang tid, blir andre
relasjoner også viktige for barna, sier Laugen.
En god relasjon er viktig for
at barnet skal ha det bra og utvikle seg, ifølge forskeren. Bakgrunnen for
studien er at det finnes lite forskning på barns relasjon til andre voksne enn
foreldrene – som lærere i barnehage og skole.
– Hva betyr det å ha en god relasjon i praksis?
– Et barn som har en god relasjon til en barnehagelærer, vil
be om støtte når det trenger det. Et barn som føler seg trygg på at det får
støtte av en voksen, vil sannsynligvis våge mer.
Det kan
være å ta initiativ til lek selv om barnet er redd for det.
– Hvis barnet ikke har en god relasjon til en voksen, kan
det blir fryktelig skummelt å oppleve store følelser. Det kan bety at barnet
trekker seg unna leken, fordi barnet ikke er trygg på at det blir hjulpet når
følelsene kommer. Da kan barnet gå glipp av læring, sier Laugen.
Annonse
Hjelpe barna å forstå
– En god relasjon handler om å akseptere og vise at du
forstår barnets følelser, sier Laugen.
Det handler også om å hjelpe barnet til
å håndtere følelsene, slik at barnet føler seg trygg.
– Barna tilbringer mye tid i barnehagen, og da har det
veldig stor betydning hva de opplever rundt det å snakke om følelser.
NTNU-forskeren sier det er viktig for barna å ha en voksen i nærheten når de
opplever store følelser.
– Det kan bli skremmende for barnet når det ikke vet hva
følelsen handler om. Barnet trenger en voksen som kan sette ord på følelsene,
slik at barnet forstår hva som skjer når det blir sint eller lei seg.
Laugen sier det er viktig å vise barna hvor normalt og fint det er å
vise følelser.
– Det er bra å lære barna å skille følelsen og atferden
knyttet til følelsen. Det er lov å være sint, men barnet har ikke lov å slå, sier hun.
Hun mener barna kan få mye gratis læring i barnehagen,
fordi de observerer andre. Vi tror ofte at så fort barna er gode til å snakke,
så er de også gode på å forstå følelser, ifølge forskeren.
– Barn kan ha et stort ordforråd og likevel ikke vite hva
klumpen i magen handler om. Vi spør ofte: Hvorfor er du lei deg? Det er ikke
sikkert barnet vet det selv, og da kan vi hjelpe barnet med å sette ord på og
forsøke å forstå hva som skjedde, sier Laugen.
Fakta om studien
Studien The Development of Emotion Understanding in
Children: The Importance of Parents, Teachers, and Peers er del av
forskningsprosjektet Tidlig trygg i Trondheim.
Studien har undersøkt hva barns relasjon til foreldre,
lærere og venner betyr for barns utvikling og forståelse av følelser.
Rundt 1000 barn mellom 4 og 8 år og deres foreldre har
deltatt i studien, som har pågått over fire år.
Barnehagelærere og lærere har svart på spørreskjema, og
barna har fortalt om sine relasjoner til venner.
Forskerne fant ingen sammenheng mellom det barnet sa om sin
relasjon til venner, og barns forståelse av følelser.