Som liten opplevde Caroline M. Omberg at bekymring, sinne og å være lei seg ikke var populære følelser hos de
voksne i barnehagen. I dag brenner hun for at voksne skal ha tid til å være i
øyeblikkene med barna.
Annonse
– Det holder ikke å bare snakke om følelser i
samlingsstunden, sier Caroline Marita Omberg (38). Hun er grunnskolelærer med master i profesjonsrettet pedagogikk,
der hun fordypet seg i det emosjonelle aspektet ved lærerrollen.
– Jeg hadde verken tilknytningsvansker eller alvorlige
utviklingstraumer som barn. Likevel var det mange ting jeg var redd for – og
som bekymret meg i barnehagen. Som alle barn ville jeg hatt glede og nytte av å
bli møtt av voksne med en varm, trygg og nysgjerrig tilnærming til barns atferd
og følelser, sier Caroline.
Som barn kunne Caroline lett kjenne det i kroppen når noe
var vanskelig.
– Redsel, sinne og bekymring er ikke populære følelser hos
barn. De voksne i barnehagen responderte gjerne ved å overse eller avlede når
barna hadde sånne følelser. Voksne på 80-tallet trodde, og noen tror fortsatt,
at hvis vi setter barna på andre tanker, så går de vanskelige følelsene over, sier
Caroline.
Selv var hun redd for å gå på do i barnehagen, samt for å svare eller
synge feil i samlingsstund. Og spesielt engstelig var Caroline for strenge
voksne. Ingen av de ansatte visste at Caroline var redd.
– «Å late som ingenting» var kuren for det meste, sier hun.
Opplevelse av å «være feil»
– Å ikke bli møtt på følelsene gikk på bekostning av
selvrespekt og egenkjærlighet. Det ga meg en opplevelse av å «være feil». En
varm og trygg voksen, som var nysgjerrig og støttende, kunne gjort en stor forskjell,
tror jeg.
Hun opplevde at følelser ikke ble ansett som en ressurs, snarere som
noe problematisk – med mindre det var glade følelser.
– Det var som om de voksne bare anerkjente halve skalaen av
følelser. Jeg var mye alene med følelsene mine.
Caroline kommer på én ansatt i barnehagen, Karianne, som ga
uttrykk for at hun likte barna.
– Jeg minnes følelsen av at hun likte meg. Det føltes godt,
forteller Caroline.
Annonse
Følelsen av verdighet
Caroline er overbevist om at hun kunne lært mye om seg selv
og om relasjoner dersom de voksne i barnehagen hadde brydd seg genuint om
barnas følelsesliv.
– Hadde noen hjulpet meg med å sette ord på følelsene – og
vist at de syntes det var greit at disse følelsene fantes, tror jeg det ville
gitt meg trygghet og en opplevelse av verdighet som jeg lengtet etter. Jeg tror
faktisk det ville gjort meg i stand til å navigere i livet med større grad av
selvrespekt og egenkjærlighet, sier Caroline.
Hun er overbevist om at følelser vi ikke får lov til å
kjenne på, sette ord på og dele, i lengden kan bli direkte helseskadelige for
oss. Caroline sier hun gjerne vil slå et slag for den traumeinformerte
barnehagen, der de voksne er bevisste sin egen evne til å spre varme og
trygghet, gi anerkjennelse og bidra til utvikling av resiliens (psykologisk
motstandskraft) og robuste barn.
– Både traumeforskningen, pedagogikken og psykologien viser
at det å møte barns følelsesliv på en god måte gir mulighet for enorm
utvikling, kontakt og relasjonsbygging, sier hun og legger til viktigheten av
at ansatte på jobb får tid til å møte barna i øyeblikkene.
I Omberg sin
masteroppgave, Kjærlighet og emosjonelt arbeid i grunnskolen, kom det frem at
det er minst like viktig å ha emosjonelt overskudd som kompetanse om følelser.
Hun tror det samme kan være tilfellet i barnehagen.
– Trivsel, opplevelser av mestring og nok tid og mennesker
på jobb gir emosjonelt overskudd. Det igjen gir bedre relasjoner og kan starte
en positiv, selvforsterkende spiral, sier Omberg.