Hva gjør du når et barn gråter når det blir levert i
barnehagen, eller et barn er redd for å bli med i lek? Forsøker du å muntre opp
barnet, eller prøver du å avlede?
Annonse
– Hvordan vi møter vanskelige følelser hos barnet, har mye å
si for barnets emosjonelle, sosiale og psykologiske utvikling, sier psykolog
Aksel Inge Sinding. Han forklarer at en måte å møte barnas positive og
vanskelige følelser på kalles validering. Det betyr å vise at du forstår eller
prøver å forstå barnets følelser, og at du aksepterer og tåler at det føler det
slik.
Validering betyr å vise at du forstår eller prøver å forstå barnets følelser, og at du aksepterer og tåler at det føler det slik.
– Validering er viktig for at barnet skal føle seg forstått,
skal føle at det ikke er alene med følelsene, og skal slippe å skamme seg over
eller føle at det må skjule følelsene, sier psykolog Aksel Inge Sinding. Han er
daglig leder for Institutt for psykologisk rådgivning (IPR) i Oslo, jobber med
emosjonsfokusert terapi og har blant annet gitt ut boka Klok på følelser.
Ryggmargsrefleksen for mange er å prøve å muntre opp, prøve å endre barnets
følelser eller spørre mye for å sjekke om de har «grunn til å føle det de gjør»,
ifølge psykologen.
Dette kan bidra til at du invaliderer følelsene. Du
risikerer å formilde til barnet at det barnet føler, er feil, eller at du ikke
forstår, godtar eller ønsker at det skal ha følelsene, noe som fort kan gjøre
vondt verre, ifølge psykologen.
Er barnet lei seg når moren drar fra barnehagen, kan for
eksempel det å si: «Ikke vær lei deg du, mamma kommer snart tilbake. Det kommer
til å gå bra», faktisk være invaliderende. Det er trist når mamma drar, og det
gir mening at barnet er lei seg, noe vi kan hjelpe barnet gjennom. Psykologen
sier det ikke er farlig å invalidere litt iblant, men hvis det blir mye, kan
det gi signal til barnet om at det ikke kan stole på følelsene sine, eller at
følelsene det har, er noe feil og uønsket.
Krevende å forstå følelser
– Barn som blir mye invalidert, kan skamme seg når de føler
på noe vondt og vans-
kelig. De kan gå inn i seg selv, bli frustrerte og engstelige, eller klengete.
Siden de ikke kan stole på egne følelser, søker de andre for at de skal hjelpe,
forstå og fortelle dem hva de skal gjøre når ting er vanskelig, forteller
Sinding. Klarer man ikke å forstå eller stole på følelsene sine, kan man bruke
mye tid på å gruble over fortiden, bekymre seg for fremtiden eller streve med å
kjenne hva man føler og ønsker når man skal ta vanskelige valg, ifølge
psykologen.
– Det å håndtere barns følelser er en krevende oppgave, og
alle foreldre og barnehageansatte vil gjøre feil mange ganger. Våre egne
følelser vil også kunne få oss til å gjøre eller si ting vi angrer på,
forklarer Sinding.
Sju tips til deg som vil bli bedre til å validere følelser
1. En god validering
starter med: «Det er ikke rart at du føler det … fordi» eller «Så klart du
føler det slik, når …». Et eksempel: «Det er ikke rart du savner mamma og er
lei deg, fordi du liker så godt å være med henne og skulle ønske at hun var her
nå.»
2. En god validering inneholder aldri ordet «men», fordi det
tar kraften ut av det du sa først. Et eksempel: «Det er ikke rart du savner
Petter, men du får nok nye venner du kan leke med.» Bytt ut men med fordi:
«fordi Petter var så morsom og gøyal å leke med, og du skulle ønske han ikke
måtte flytte.»
3. Oppgaven din er å hjelpe barnet med det barnet føler,
ikke å finne ut om det er riktig at barnet føler sånn.
4. Prøv å unngå å muntre opp vanskelige følelser før du har
vist at du har forstått det som er vondt.
5. Prøv å unngå ord som
«jeg skjønner/forstår» med mindre du er veldig sikker på at du gjør det. For
treffer du ikke riktig følelse, risikerer du å få tilbake: «Det forstår du
ikke.»
6. Selv om du validerer, kan du fortsatt være uenig og sette
grenser.
7. Alle vil bomme mange
ganger, og du kan alltid reparere.
– Samtidig får et barn helt nødvendige erfaringer av å bli
misforstått, kjenne på urettferdighet og måtte håndtere ting på egen hånd. De
erfarer at voksne kan gjøre dumme ting, og at de ikke alltid får det de ønsker,
og det er en del av livet, sier Sinding. Det er kanskje en trøst at det synes
mer utviklingsfremmende for barn at voksne bommer 70 prosent og reparerer
omtrent halvparten, enn at de treffer 70 prosent når de forsøker å møte barnas
følelser. Det viser forskning fra den amerikanske psykologen Edward Tronick ved
University of Massachusetts Boston.
Sekundærfølelser
Det ikke alltid følelsen vi ser, er hele bildet. Når vi
strever med å forstå, tillate eller håndtere følelser, kan vi reagere med andre
følelser (sekundærfølelser) på det vi egentlig kjenner på (primærfølelser). Et
barn kan bli sint fordi det er lei seg eller redd, eller gråte og få
skyldfølelse fordi det er sint.
– Mange er litt varsomme med å sette ord på hva de tror
barnet føler, fordi de er redde for å ta feil eller gjøre det verre. Men barnet
vet ofte ikke hva det føler, og trenger hjelp til å sette ord til innsiden sin.
Tipp gjerne på hva barnet føler, og tipp feil. Hvis vi bommer, korrigerer
gjerne barnet oss eller kommer med mer informasjon. Det at noen prøver å forstå
og sette ord på det du føler, åpner samtalen, påpeker psykologen.
Sterke og svake følelser
Vi har alle grunnleggende følelser som glede, tilfredshet,
sinne, frustrasjon, frykt, tristhet og avsky.
– Hvordan barna viser følelsene, er knyttet til barnets
temperament. Noen uttrykker følelsene svakt, mens andre uttrykker dem sterkt og
intenst. Når vi deler positive følelser, blir disse forsterket, og når vi deler
vanskelige følelser, blir disse dempet, sier professor i pedagogikk May Britt
Drugli ved RKBU Midt-Norge – Regionalt kunnskapssenter for barn og unge –
psykisk helse og barnevern.
– Små barn trenger å få et språk for følelser. Derfor bør vi
snakke om eller lese om følelser for de minste. For store barn fungerer det
ofte godt å ha rollespill og snakke om følelser og hvordan vi kan vise disse,
sier professoren. I tillegg har vi komplekse eller sosiale følelser, som
misunnelse, sjalusi, skam, skyld, stolthet og flauhet. De utvikles i takt med
den kognitive utviklingen og sosialiseringen i den kulturen barnet lever i.
Barnet utvikler komplekse følelser i samspill med viktige personer i sitt
miljø. De er knyttet til barnets selvfølelse, som «jeg gjør alltid noe dumt»,
«jeg får til masse» eller «det er min skyld at hun er sint», ifølge Drugli.
– Små barn trenger at deres følelser blir fanget opp og møtt
med aksept, for å kunne utvikle selvaksept. Det fremmer også en positiv
hjerneutvikling, sier Drugli.
Annonse
Ikke bagatelliser følelser
Drugli forklarer at barn lærer om både egne og andres
følelser på tre måter. Gjennom responsen de får på egne følelser, når de
observerer hvordan andre uttrykker følelser, og gjennom kunnskap de får om
følelser.
– Barn trenger at følelser blir tatt på alvor og ikke
bagatellisert eller devaluert, sier Drugli. Du bagatelliserer når du sier «det
er da ikke noe å være redd for», og devaluerer når du sier «ingen orker å være
sammen med deg når du er så sint». Hun sier det er viktig å sette ord på
følelsene, slik at barnet får en bekreftelse på at følelsen er akseptert: «Nå
ser jeg at du ble glad», eller «dette ble litt skummelt, jeg er sammen med
deg». Barn lærer å regulere og forstå følelser av trygge og vennlige voksne som
tar barn på alvor, og ikke gjennom gammeldags disiplinering, ifølge Drugli.
– Må du stoppe barnets atferd, husk å bekrefte følelsen. På
den måten blir følelsen rommet, samtidig som barnet lærer noe om hvordan
følelsene kan uttrykkes på en mer akseptabel måte, sier Drugli. Du kan si: «Du
ble sint, det er greit. Det er ikke lov å slå. Du kan heller stampe med foten
slik.»
Å validere følelser
Å validere betyr å vise at du forstår eller prøver å forstå
barnets følelser, og at du aksepterer og tåler at det føler det slik.
Å validere følelser er ikke det samme som å si at det er sant.
Er barnet redd for en hund, så er det fint å validere frykten uten å si at
hunden er farlig.
Å validere følelsene betyr ikke at du går med på alt. Du kan
fortsatt være uenig og sette grenser.
Mange er redde for å grave i vonde følelser for å gjøre det verre.
Følelsene kan øke litt, men det betyr ikke at du har skapt nye følelser hos
barnet, men at følelsene som allerede er der, kommer frem.
Øker følelsen når du validerer, har du trolig truffet. Hvis
du bommer og barnet ikke kjenner seg igjen i det du sier, vil de si ifra.
Å invalidere innebærer å bagatellisere, ugyldiggjøre,
avkrefte, ignorere eller kritisere det andre føler. Det signaliserer at det
barnet føler, er feil, unødvendig eller uforståelig. «Ikke gråt, mamma kommer
tilbake seinere.»
En positiv invalidering avkrefter følelsen, men leter etter
noe positivt eller oppmuntrende: «Ikke gråt, mamma kommer tilbake seinere. Det
kommer til å gå fint, vi skal ha det kjempegøy.»
En negativ invalidering kommer ofte hvis du er sliten, lei
eller oppgitt, og kan være å kritisere, kjefte på, avvise, ignorere eller
fordømme det barnet føler på. Den kan dessverre gjøre en del skade og få barnet
til å skamme seg over følelsene sine og hvem det er. Et eksempel er: «Nå må du
skjerpe deg! Ikke vær så sint hele tiden!»
Å be barnet skjerpe seg, ta seg sammen eller gi litt mer
faen kan være negativt invaliderende, fordi det kan legge skam eller skyld på
den vonde følelsen som barnet strever med.