– En av måtene vi blir oss selv på, er gjennom å speile oss i
andre. Barn trenger presis speiling i andre personer for å forstå sine egne følelser. De har behov for å føle seg
forstått – og for å føle seg forståelige, sier psykolog Peder Kjøs, som også er
forfatter, skribent i VG og kjent fra NRK-programmet Jeg mot meg.
De første årene spiller barnets følelser hovedrollen i
livet, ifølge barnevernspedagog og tilknytningsterapeut Heine Vestvik, som har
skrevet flere foreldrebøker, blant andre «Den lille følelsesboka.»
– Følelsene spiller hovedrollen når barnet skal oppfatte
verden, men også når det gjelder å utvikle nære og trygge relasjoner, det vi
kaller for å utvikle tilknytning. Følelsene er selve inngangsporten til barnets
verden, sier Vestvik.
Når barnet føler seg sett og hørt følelsesmessig av
sin(e) omsorgsperson(er), knytter barnet seg til disse, ifølge Vestvik.
– Det er gjennom tilknytning barnet lærer å forstå og
regulere egne følelser. Dette er kanskje den mest grunnleggende ferdigheten vi
alle trenger å lære oss for å fungere godt sammen med andre, sier han.
Unngå å latterliggjøre
– Hvordan kan vi best møte barns følelser i praksis?
– Ved å ofte benevne barnas følelser og akseptere dem. Sett
ord på det du ser og hører – og spør for å kunne gå videre inn i følelsene:
«Hva er du lei deg for?» Unngå å avvise eller å latterliggjøre barns følelser.
Det kan påvirke selvtilliten. Barnet som opplever å bli avvist eller ydmyket
følelsesmessig, vil kunne få problemer med å forstå sine egne følelser. Som
voksne er det også viktig å snakke med barna om våre følelser. Det kan være å
fortelle barnet dersom du er lei deg for noe – og sett ord på det når noe eller
noen gjør deg glad. Barn trenger å forstå både egne og andres følelser, svarer
Kjøs.
Ingen av oss klarer, ifølge Vestvik, alltid å møte barnet på
følelser, og det er heller ikke meningen.
– Gjennom voksnes utilstrekkelighet blir barna også
forberedt på det virkelige sosiale livet – der en blir overhørt, ignorert,
overkjørt eller på andre måter avvist jevnlig, sier Vestvik.
Men er det slik at
barnet i hovedregel ikke blir møtt på følelsene av den voksne, så vil barnet
etter hvert slutte å vise sine følelser. Forskning viser at barnet da som regel
vil overdrive eller underdrive sine følelser, og at barnet kan bli vanskelig å
få kontakt med, ifølge Vestvik.
– Det viktigste er
likevel at barnet opplever at du jevnlig gir det følelsen av å bli møtt på sine
følelser.
Annonse
Fremmed for seg selv
– Hva er konsekvensene av ikke å møte barnas følelser?
– For barn som ikke blir møtt og forstått, kan det bli
vanskelig å få en ordentlig forståelse av seg selv og relasjonene sine til
andre. Resultatet kan bli et menneske som blir fremmed for seg selv, og som
synes at verden rundt er uforståelig og mystisk, sier Kjøs.
– Hvor mye eller lite skal til for at et barn føler seg
forstått?
– Vi er født med ulikt temperament og utgangspunkt for
dannelsen av personligheten. Noen barn har god kontakt med følelsene fra
naturens side. For andre, som er sårbare fra naturens side, er det vanskeligere
å få grep. Enkelte har mye negativ affekt og er ikke så følelsesmessige
stabile. Disse kan trenge mer hjelp, svarer Kjøs.
Han oppfordrer
barnehageansatte til å være oppmerksomme på de sensitive barna – og på at det
ikke er et godt utgangspunkt å tenke at alle barn er like og trenger det
samme.
Slik kan du møte barns følelser
1. Anerkjenn barnets følelse ved å speile den tilbake (men
ikke like sterkt som barnets følelse) sånn at det høres ut som du forstår
følelsen for barnet. Du kan for eksempel si: «Jeg ser at dette gjør deg sint.»
2. Vær i følelsen sammen med barnet. Ikke gå for fort
videre. Barnet trenger å føle seg følt! Du kan for eksempel spørre: «Blir du
sint når hun tar fra deg leken?» Og du kan si: «Jeg blir også sint når noen tar
tingene jeg holder på med.»
3. Hjelp barnet med å sette ord på følelsen, også selv om
barnet ikke kan snakke ennå. Hvis det er sinne som er følelsen det handler om,
kan dere snakke om hva det innebærer å være sint. Noen skriker, andre slår
eller sparker, noen gråter.
4. Undersøk om du skal hjelpe barnet med å løse problemet
(som utløste følelsene), eller om det klarer å løse det selv. Spør om barnet
vil ha hjelp av deg til å løse utfordringen – eller om barnet vil ordne opp
selv.