Det finnes klare regler for hvor høy pedagogisk bemanning
norske barnehager må ha.
Annonse
Dette er regulert gjennom pedagognormen som setter et
maks antall barn per pedagogisk leder i barnehagene. En pedagogisk leder skal
være en barnehagelærer eller ha tilsvarende pedagogisk utdanning.
Men én ting er å lage regler, noe annet er å fylle
stillingene.
Status er at over 30 prosent av barnehagene bryter pedagognormen.
Og situasjonen har ikke blitt bedre de siste tre årene.
– Vi mangler så mange barnehagelærere. Kommunen lyser ut
stillinger om igjen og om igjen, men de får ikke nok søkere. Da ender det med
at fagarbeidere går inn i stillinger som barnehagelærere og pedagogiske ledere på
dispensasjon, sier Ingunn Solheim Tveten, leder i Utdanningsforbundet Indre
Østfold.
Tall fra 2022 viser at kun halvparten av de over 30 barnehagene
i Indre Østfold kommune i Viken hadde nok barnehagelærere.
Her kan du sjekke om din kommune mangler barnehagelærere:
Kommunen er ikke alene, og flere steder er de enda dårligere
stilt. I over 30 kommuner er det ingen barnehager som oppfyller normen. I
storkommuner som Lillestrøm, Sandnes, Nordre Follo og Bærum er det under en
tredjedel av barnehagene som har nok barnehagelærere.
Ifølge Utdanningsforbundet Lillestrøm kan en barnehagelærere sitte igjen med tre millioner kroner mer i lønn gjennom et arbeidsliv, hvis de jobber i Oslo kontra Lillestrøm.
– Det er krevende å rekruttere barnehagelærere da det oppleves som underdekning av yrkesgruppen i vårt område. Også kommuner som lønner høyere enn Lillestrøm rapporterer om en krevende rekrutteringssituasjon, svarte barnehagesjef i Lillestrøm kommune, Julie Størksen Hagesæter, før sommeren.
For også Oslo kommune sliter med få tak i nok folk, og kun halvparten Oslo-barnehagene oppfyller pedagognormen.
Dette er pedagognormen
Pedagognormen
krever at barnehagen skal ha minst én pedagogisk leder per sju barn under tre
år og én pedagogisk leder per fjorten barn over tre år.
Pedagogiske ledere
må ha utdanning som barnehagelærer eller annen treårig pedagogisk utdanning med
videreutdanning i barnehagepedagogikk.
Kommunen kan gi
dispensasjon fra utdanningskravet for inntil ett år om gangen, slik at en
person som ikke oppfyller utdanningskravet, kan jobbe som pedagogisk leder.
Kilde: Utdanningsdirektoratet.
– Veldig bekymringsfullt
I Senja kommune i Troms og Finnmark er det kun 35 prosent av
barnehagene som har den pedagogiske bemanningen som trengs. Situasjonen i
barnehagene er enda mer kritisk enn i skolene, forteller leder i
Utdanningsforbundet Senja, Kristine S. Wulfsberg.
– Det er veldig bekymringsfullt. 14 av 17 barnehager har
måttet ansette med dispensasjon for å oppfylle pedagognormen, sier hun.
Det betyr at personen som ansettes ikke har
barnehagelærerutdanning, men isteden får en midlertidig dispensasjon fra
utdanningskravet.
– På grunn av bestemmelser i avtaleverket som regulerer
lønn, får de som blir ansatt på dispensasjon lønn som barnehagelærer. Med lang
ansiennitet kan de dermed tjene mer enn de med utdanning. Dette er ikke et godt
insentiv for å få flere til å ta barnehagelærerutdanning, mener Wulfsberg.
– Det er bemanningskrise
I 2022 manglet det rundt 2600 årsverk med barnehagelærere
for at alle barnehager skal oppfyller normen. Det er en forverring fra året før.
– Dette må være en vekker for politikerne. Vi må øke den
totale bemanningen og ansette flere barnehagelærere i alle barnehager. Det er
bemanningskrise i veldig mange barnehager, sa leder i Utdanningsforbundet,
Steffen Handal, da disse tallene ble kjent.
Vil øke lønna lokalt
Nå er det kommunevalg, men de lokalpolitiske programmene flommer ikke over av konkrete løfter om å bedre situasjonen i barnehagene.
I Senja kommune peker både Høyre og Arbeiderpartiet på at de ønsker å øke grunnbemanningen i barnehagene og oppfordre til etter- og videreutdanning som grep for å tiltrekke seg flere barnehagelærere.
– Det er viktig å huske på at i Senja Kommune, på lik linje med store deler av Nord-Norge, har både offentlig og privat sektor mangel på kvalifiserte fagfolk, skriver 3. kandidat i Senja Høyre, Alexander Asbøl, i en e-post.
Han mener derfor at en del av løsningen også vil handle om å videreutvikle lokalsamfunnene til å bli attraktive plasser å bosette seg.
I Indre Østfold skriver både Senterpartiet og Høyre i sine programmer at de ønsker å arbeide for mer kvalifisert personale i barnehagene, uten å ha noen konkrete tiltak på listen. Miljøpartiet De Grønne (MDG) i Indre Østfold vil øke bemanningen, og de har et konkret forslag om et rekrutteringstillegg i årslønna til barnehagelærere for å konkurrere med nabokommuner som gir høyere lønn.
– Vi kan ikke tette hele gapet til nabokommunene, men justere det en god del. Sammen med andre tiltak vil det gjør det mer attraktivt å jobbe i Indre Østfold, både i skole og barnehage, skriver Ada Nicolaisen Nyrud, 2. kandidat for MDG Indre Østfold, i en e-post.
Også SV i Indre Østfold vil øke lønna og grunnbemanningen.
– SV har kjempet for å få barnehagelærere definert inn i vår
lokale lønnspolitiske handlingsplan med ekstra motivasjonstiltak, som lønn, for
å beholde og rekruttere. Vi taper lønnskampen mot nabokommunene, skriver Åse Kristina Heien, gruppeleder i SV Indre Østfold, i en e-post.
Annonse
– Blir verre og verre
Kristine S. Wulfsberg i Utdanningsforbundet Senja sier kommunen jobber aktivt
med å få ansatte uten utdanning til å ta barnehagelærerutdanning.
– Det har bedret situasjonen i noen barnehager, men
totalsituasjonen blir bare verre og verre, sier hun.
Hun forteller at flere barnehagelærere også forsvinner over
i andre jobber, for eksempel til skoleverket og privat sektor.
– Begrunnelsen for å bytte er ofte høy arbeidsbelastning,
lav lønn, lite tid til pedagogisk arbeid og at de ikke får lønnsmessig uttelling
for utdanningen sin, sier Wulfsberg.
Nå håper de å få lokalpolitikerne med på å teste ut økt
grunnbemanning i barnehagene.
– Andre kommuner har testet det ut med positiv effekt, og vi
er veldig fornøyde med at flere av de politiske partiene nå trekker fram dette
som et mulig tiltak, sier hun.