I Solstad barnehage i
Asker har de utviklet noe de kaller for en kjærlighetskultur.
Annonse
– Essensen i kulturen er å våge å være nær barna og
foreldrene deres. Klarer vi det, tør de å åpne seg, sier pedagogisk leder Eirin
Bendigtsen.
Hun har tidligere erfaring fra barnehager der ansatte var opptatt
av ikke å vise sine egne følelser.
– Jeg opplever at du ikke kan stenge av dine egne følelser,
eller følelsene til barna du har omsorg for – og mener at profesjonell distanse
ikke hører hjemme i barnehagen. Du må kunne utvikle en relasjon til barna der
du byr på deg selv. Hvis ikke blir det fattig, sier Bendigtsen.
Kurses i å snakke om følelser
I Asker kommune blir alle nyutdannede barnehagelærere fra
både kommunale og private barnehager invitert til et nettverk der de blant
annet snakker om egne følelser.
De samles åtte ganger i løpet av et år. Den
første øvelsen de får, er å velge et bildekort som illustrerer hvordan de har
det som nyutdannet pedagogisk leder.
– Det er mange som føler på det samme: utilstrekkelighet.
Hvordan skal jeg være leder for de som er eldre og har mer erfaring enn meg?
Derfor utvikles det fort en trygghet i at det er helt normalt, sier Trude
Dorthea Kroken, barnehagefaglig rådgiver ved senter for innovasjon og læring i
Asker kommune.
Alle barnehagene har også en felles standard for trygt og
godt barnehagemiljø.
– Det betyr at alle som jobber i barnehagen, skal sette
søkelys på å være sensitive, gode og omsorgsfulle. De må bruke humor, tull og
tøys i hverdagen. Ansatte må ha bevissthet rundt eget kroppsspråk, blikk og
tilstedeværelse. De skal ha kunnskap om maktforhold og asymmetri i relasjonen
mellom dem og barna. De skal også kunne mye om tilknytning og mentalisering,
altså evnen til å sette seg inn i hvordan noe oppleves for en annen, svarer
Kroken.
Mens mange barn har med seg en oppfatning av at det er feil å være sint
eller trist, ansees alle følelser som livsviktige i Solstad barnehage, ifølge
barne- og ungdomsarbeider Marita Aspenes.
Slik kan du møte barnas følelser
Sett ord på det du ser, enten det er gode eller vonde
følelser, og uavhengig av om barnet har talespråk eller ikke.
Vær sammen med barnet i vanskelige følelser. Du kan si: «Jeg
skal passe på deg til du er ferdig å være redd / lei deg / sint. Jeg sitter her
med deg.» Så kan vi prate om det etterpå.
Du kan ligge og slappe av sammen med barnet i putekroken til
barnet vil fortelle.
Hvis barnet spør om andres følelser, så svar ærlig.
Gled deg sammen med barnet! Små gleder blir store gleder når
de deles.
Noen ganger kan du snakke om følelser barnet hadde i fjor
eller året før. «Ja, jeg husker den gangen du …» Det er mye læring og refleksjon
i å se tilbake på det som løste seg på en god måte.
Kilde: Eirin Bendigtsen, pedagogisk leder i Solstad
barnehage i Asker
– Følelsene er der like fullt om vi forsøker å fortrenge
dem. Barn trenger å uttrykke følelsene, men det er godt å ha noen redskaper som
hjelper dem til å gjøre det på en hensiktsmessig måte, sier Aspenes.
I år har de eldste barna hatt et psykopedagogisk prosjekt,
«Grønne tanker – glade barn, psykologisk førstehjelp for barn», utviklet av
psykolog og forsker Solfrid Raknes.
– Vi går gjennom hele følelsesspekteret og reflekterer
sammen med barna. Hvordan ser du ut når du er redd? Hvordan kan du se at vennen
din ikke liker det du gjør? Hvordan kjennes det i hjertet ditt når noen sier
nei til å leke med deg? Hva gjør deg glad? Barna øver på å gjenkjenne
forskjellige følelser, sette ord på dem og å ta en annens perspektiv, sier
Aspenes.
Sårbare voksne
I Solstad barnehage er de opptatt av at også de voksne skal
våge å vise seg sårbare, noe de mener er nødvendig for å kunne være mentalt nær
barna.
– Vi må tørre å sette ord på det vi synes er vanskelig – og
ha et ønske om å utvikle oss. Dette krever raushet, mot og kjærlighet fra alle
parter, sier Aspenes og legger til at det er viktig å tillatte seg selv og
andre å snuble litt underveis.
Hun erfarer at det å bli møtt med raushet, gjør
at man får et ønske om å være raus tilbake. Det gjelder både barn, ansatte og
foreldre.
– Møter vi foreldrene med en holdning om at alle foreldre
ønsker det beste for barna sine, er det enklere å forstå og hjelpe foreldrene.
Også de som tenker eller handler på en måte vi ikke opplever som den beste for
barnet, sier Aspenes.
Finne et språk for følelser
De første følelsene de voksne i Solstad barnehage møter
barna på, er følelsene som kommer når de starter i barnehagen og skal være uten
mamma og pappa for første gang i livet.
– De yngste barna har ennå ikke så mange ord, men vi
anerkjenner det de føler, gjennom tett kroppskontakt, rolig stemme og et godt
blikk. Vi setter ord på det vi ser eller tror at barnet føler, for å hjelpe dem
med å finne et språk for følelser, sier pedagogisk leder Eirin Bendigtsen.
– Vi er bevisste på å sette ord på både de følelsene som
kjennes behagelige – og de som kjennes vonde.
De voksne har lært seg til å «vente ut» enkelte situasjoner.
– Vi gir barna handlingsrom til å oppdage løsninger selv,
men er alltid til stede og roser og gir dem støtte. Vi vet at det setter mange
følelser i sving når man krangler – og at det kjennes godt å finne løsninger og
bli venner igjen, sier Bendigtsen.
De voksne setter ord på det når de hører at barn sier noe
hyggelig, når de hjelper andre og er en god venn.
– Jeg tror også at barna ser at vi voksne møter blikket til
hverandre, smiler og sier gode ting om barnet til hverandre når vi opplever
det, sier hun.
Annonse
Følelser barna ikke forstår selv
Når barn står i følelser som er veldig vanskelige, er de
voksne i Solstad barnehage ekstra opptatt av å møte dem på en god måte. Det kan
være hvis foreldrene skiller lag, dersom barna er utsatt for eller vitne til
psykisk eller fysisk vold – eller barna opplever dødsfall i nær familie.
– Barna reagerer gjerne med følelser de ikke forstår selv.
De har et stort behov for trygge voksne som er glad i dem, og som kan møte dem
på det de føler, sier Bendigtsen.
– Hva gjør dere konkret for disse barna?
– Vi kan bruke ulike metoder, som å snakke om det som har
skjedd. Det kan være å snakke om hvordan det føles, tegne følelser og
hendelser, lese bøker om temaet – eller rett og slett gi fysisk kroppskontakt.
Noen ganger ligger selve forståelsen av det som er vanskelig, i å bare klemme,
holde fast og slappe av sammen, svarer Bendigtsen.