– Barn står opp om natta for å finne nettbrettet fra skolen – for der er det fritt fram
Nettbrett som mangler filter, dårlig personvern og lite forskning på læringseffekter på de minste barna. Det er blant tingene som får IT-utvikler og pappa Christer Veland Aas til å mene at nettbrettene må ut av småskolen.
– Jeg har hørt om barn som står opp om natta for å finne
nettbrettet fra skolen, til tross for at foreldrene har forsøkt å gjemme det,
for på skolens nettbrett er det fritt fram hele døgnet, sier Christer Aas.
Annonse
Han jobber til daglig som teknisk strategirådgiver og
utvikler i Climbr, og sier det delvis er IT-bakgrunnen som gjør at han har
engasjert seg i de siste ukers debatt om skjermbruk i skolen.
Aas mener skoler og kommuner må anerkjenne at det er et
problem at de sender nettbrett med elevene hjem som er helt uregulerte.
– Jeg vet om barn som, istedenfor å gå på SFO, sitter på
skolens område før skoletid for å se på YouTube Shorts med voksent innhold de
ikke får tilgang på hjemme. For de har oppdaget at internett er uregulert på
skolen i motsetning til hjemme, sier han.
Han mener det er på høy tid å få på plass nasjonale
tjenester for skolene som tilbyr infrastrukturen som kreves for digitalisering
i barneskolen.
For eksempel en løsning for alle skoler for hvordan man skal
sikre nettbrettene med filter som blokkerer skadelig innhold for de minste
barna.
– Da hadde man tatt bort mye smerte og kaos for foreldre,
barn og lærere, noe som ødelegger for skole-hjem-samarbeidet. Det er mange
eksempler på alvorlige enkelthendelser og generelle problemstillinger som
oppstår for de minste barna med skolens IT-utstyr, sier Aas.
– Hvorfor ble ikke det gjort for mange år tilbake, for det
fantes slike muligheter da også, sier Aas.
Han peker på at mange foreldre har rutiner for skjermbruk
hjemme og har aktivert filter og innstillinger på enhetene for å fjerne
skadelig innhold.
– Når elevene får med helt åpne løsninger hjem, skaper det
et smutthull for barna som mange bruker. Det er ikke barna det er noe feil med.
Det er vi voksne som ikke på godt nok vis har tilpasset løsningene de får
tilgang til.
Han sier det vil være stor variasjon i hvor godt dette
håndteres i hjemmene.
– Derfor har skolen et særlig ansvar for å vise hvordan
dette skal gjøres i praksis i forhold til gjeldende lover og regler for
aldersgrenser, helseperspektivet med tanke på skjermtid og det psykososiale
miljøet, og nettvett. Det er hovedsakelig nettvett som opptar skolen, og det er
ikke nok. Jeg forventer at skolen skal ha en høy standard på alt dette, da det
ville gitt positive ringvirkninger, sier Aas.
I NRK-innlegget skriver han at måten digitaliseringen har
skjedd på er totalt ansvarsløs: «Nå må sentrale myndigheter ta en større del av
ansvaret, og regjeringen må ta umiddelbare grep for å rette opp feilene som ble
gjort da det ble tatt grove snarveier i 1:1-digitaliseringen av barneskolen.»
Han mener den raske og omfattende digitaliseringen i
grunnskolen har vært preget av frykten for å havne bakpå om 20 år i
arbeidsmarkedet. Han mener det hele har endt opp med å bli digitalisering for
digitaliseringens skyld og peker på at det finnes svært lite forskning på bruk
av digitale læremidler i barneskolen og spesielt 1.–4. klasse.
– Den forskningen gjøres altså akkurat nå, for kunnskapen
finnes ikke fra før. Og digitaliseringen har skjedd uten å samarbeide om det
med foreldre og lærere. Det oppfattes som et stort eksperiment man ikke
kjenner konsekvensene av. Er det greit?
Han mener de sentrale myndighetene må ta ansvar og få større
kontroll mye raskere enn det som har vært gjort frem til nå med nye kommisjoner
og lange strategier.
– Det burde skjedd for lenge siden. Vi må vite mer om
læringseffekten av dette først. Og man må ikke la seg skremme av IT-bransjen
som sier at hvis man ikke digitaliserer småskolen, blir man hengende etter som
samfunn og individ.
– Kjempefrustrerte lærere
Han forteller at han selv har vokst opp med to foreldre og
søsken som er lærere. Han tror ingen av dem som har engasjert seg i oppropet
for mindre skjerm i skolen ønsker å ta fra lærerneautonomien i jobben.
– Men det er også mange lærere jeg har snakket med fra mange
deler av landet som er kjempefrustrerte fordi de får en digital pakke i fanget
med manglende opplæring. De blir tvunget til å forholde seg til noe som er av
for dårlig kvalitet og som stjeler ressurser fra andre læremidler. Flere
forteller at de blir fratatt muligheten til å bruke lærebøker fordi
skolene kun har råd til å kjøpe digitale læremidler, sier Aas.
Han har selv jobbet med over 25 IT-prosjekter i både
offentlige og private virksomheter.
– Hadde noen foreslått et prosjekt slik som digitaliseringen
har foregått i skolen, uten noen definerte suksesskriterier å måle prosjektet
opp mot, ville det garantert blitt lagt i skuffen før det en gang hadde
startet, sier Aas.
Han mener også valget av nettbrett som løsning i skolen er
gjort uten å vurdere om det faktisk er det beste verktøyet.
– Kanskje ville PC eller Mac vært bedre for læring. Men nå
er kommunene stuck med nettbrettene etter å ha investert millioner av kroner i
slikt utstyr.
– Den indikerer at PC trolig hadde vært bedre til mange av
oppgavene for mange elever. Dette gjelder også det å lære de litt kjedelige
kontorpakkene med Word, Excel, GeoGebra og mye mer som fungerer bedre på PC enn
iPad. Sintef beskriver at det å bytte utstyrspakke nå vil innebære nye kostnader
og kunnskapsløft. Og dette kan tydelig leses som vanskelig i praksis med
begrensede budsjetter, sier Aas.
Han sier han ikke er motstander av at elevene skal få
digital kompetanse, eller mener at skjerm ikke skal brukes i skolen i det hele
tatt.
– De som har spesielle behov skal selvfølgelig få det de
trenger i småskolen, men når de samme verktøyene er kontraproduktive for andre
barn, må det brukes sunn fornuft på de minste barna. Så har skjerm og digital
kompetanse sin mer naturlige plass med økende alder. Vi må bli opptatt av hva
vi bruker skjermen til og diskutere dette på fornuftig vis. Så må det tas
læring av det som har skjedd, justere raskt det som har gått feil, og ha bedre
prosesser videre, avslutter Aas.