14-åringer kan mindre om demokrati enn tidligere
Ny undersøkelse viser en nedgang i kunnskap om demokrati og medborgerskap blant norske elever.
Norske elever snakker mer om politikk, samfunnsspørsmål og hva som skjer i andre land enn før. Likevel viser den internasjonale undersøkelsen ICCS at for første gang går resultatene ned når det gjelder hvor mye norske 14-åringer kan om demokrati og medborgerskap.
– Disse resultatene bekymrer meg. Demokratiet er under press i mange land, også i Norge. Å forberede elevene på å delta i demokratiet er et av skolens aller viktigste samfunnsoppdrag, sier kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) i en pressemelding.
Hun stiller spørsmål ved skolens evne til å tilpasse samfunnsendringene de siste årene til framveksten av sosiale medier.
– Blant annet får unge i dag dessverre i stor grad nyheter gjennom medier som er algoritmestyrte fremfor redaktørstyrte medier. Det stiller nye krav til skolen, sier Nordtun.
Hun mener skolen må bidra i større grad til at elevene får balansert informasjon slik at falske nyheter og antidemokratiske synspunker møtes med forskningsbasert kunnskap og kritisk tenkning.
(©NTB)