Elevene har lært mye av digitale verktøy, men kan ha mistet noen ferdigheter på veien
I høst fikk vi en ny kunnskapsminister, som virkelig har satt digitaliseringen i skolen på dagsorden.
Det mest konkrete utslaget av dette er
Utdanningsdirektoratets tydelige nasjonale anbefalinger om mobilbruk i skolen,
som nylig ble lagt fram. Reaksjonene har vært delte, både fra lærere og elever.
Noen lærere har uttalt til media at dette var for vagt, at det må et forbud
til. Andre er fornøyd med at anbefalingene ivaretar lærerens metodefrihet.
Elevorganisasjonen på sin side kaller anbefalingene en autoritær innstramming.
Samtidig har flere elever som har blitt intervjuet, sagt at dette er bra, at de
trenger hjelp til å legge vekk mobilen for å klare å holde fokus i timene.
Men, som flere har påpekt, selv om mobilen forsvinner, vil
elevene fortsatt kunne la seg distrahere av PC-en. Elever som synes timene er
lite interessante, kan fort falle for fristelsen til å drive med helt andre
ting som er langt mer underholdende, for eksempel å spille sjakk eller sjekke
sosiale medier.
De som er elever i videregående nå, har vokst opp i en
digitalisert verden. De husker ikke et liv uten Mac, PC, iPad, iPhone og
sosiale medier. De har kanskje brukt nettbrett allerede i barnehagen, og i
grunnskolen har Chromebooken på et eller annet tidspunkt overtatt for
nettbrettet som det viktigste læringsverktøyet.
Ingeborg Lovise Tyse
er fra Randaberg i Rogaland og har undervist på videregående siden 2004. Hun er sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet og leder yrkesfaglig forum. Hun er også fast spaltist i Yrke.
Begeistring for digitaliseringsbølgen
Mange begeistrede lokalpolitikere rundt om i kommunene har
med stor iver kastet seg på digitaliseringsbølgen. Argumentene for å kjøpe inn
Chromebook til hele elevgruppen har nok vært litt forskjellige, men jeg velger
å tro at de har hatt gode intensjoner, og at det snarere har handlet om å følge
med i den digitale utviklingen enn om muligheter for innsparinger på
kommunebudsjettet.
Men har elevene egentlig lært seg de digitale ferdighetene
de trenger, gjennom å bruke Chromebook i grunnskolen? Mange av oss som er
lærere i videregående skole, vil nok umiddelbart svare «nei» på det spørsmålet.
Hvert år i forkant av eksamensavviklingen kommer det for en dag at elever både
på vg2 og vg3 for eksempel ikke vet hvordan de lagrer en fil lokalt på PC-en.
Eller at de ikke vet hvordan de organiserer filene sine i mapper, slik at de
skal være lettere å finne igjen.
Læreren er viktigste faktor
Og selv om de har lært mye gjennom å bruke digitale verktøy,
har de muligens også mistet noen ferdigheter på veien. For eksempel har det å
skrive for hånd blitt en utfordring for mange. Mange av mine
språklærerkollegaer har de siste årene begynt å la elevene skrive kun for hånd.
De erfarer at det er lettere for elevene å lære ordene og strukturene i språket
når de skriver for hånd. Dette finnes det også forskning som støtter opp under,
bl.a. flere studier gjort ved NTNU både på barn og voksne, som viser at hjernen
er mer aktiv når man skriver for hånd.
I rapporten Digitalisering i grunnopplæring: kunnskap,
trender og framtidig kunnskapsbehov utarbeidet av Kunnskapssenter for Utdanning
ved Universitetet i Stavanger i 2022 konkluderes det med at digitaliseringen av
skolen gir et stort potensial til elevers læring og utvikling. Samtidig
understrekes det at læreren er den viktigste enkeltfaktoren for å utnytte
mulighetene med digitalisering i skolen, men at læreren har lite
forskningsbasert støtte til utvikling av undervisning. Det påpekes også at det
er stor mangel på forskning når det gjelder yrkesfagene. Dette til tross for
den omfattende digitaliseringen og automatiseringen av arbeidslivet som vi har
sett de siste årene. Rapporten understreker behovet for forskning på
pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i yrkesfagene.
Digitaliseringen har uten tvil gitt elevene nye muligheter i
læringsarbeidet. Men har det skjedd på bekostning av andre, viktige
ferdigheter, ferdigheter elevene ikke tilegner seg like godt som tidligere
elevkull?
Må ikke fortrenge papiret
Regjeringen har satt ned et utvalg som skal se på hvordan
barn og unges skjermbruk i barnehage, skole og fritid påvirker helse,
livskvalitet, læring og oppvekst. Skjermbrukutvalget skal levere sin
sluttrapport høsten 2024, men har allerede publisert noen av funnene i to
delrapporter, der den ene handler om konsekvenser av skjermbruk i skolen. Her
viser de til at håndskrift kan forbedre barns finmotorikk og kognitive evner,
og at det å skrive for hånd trener elevenes konsentrasjon og kognitive
utvikling. De har også funnet at leseforståelsen er bedre når man leser
sammenhengende informasjonstekster på papir enn på skjerm. Videre relaterer de
disse funnene til en nedadgående trend i leseferdigheter. På grunnlag av dette
understreker de at det er viktig at skjermbruk i skolen ikke fortrenger lesing
på papir.
Det å evaluere digitaliseringen i skolen er viktig. Hvilke
konsekvenser har digitaliseringen hatt for elevenes læring og de ferdighetene
de tilegner seg? Og hvordan kan vi på en bedre måte styre bruk av digitale
verktøy i skolen i en retning som gir god læring for alle elever? Dette er
sentrale spørsmål. Da er det kanskje greit at vi har fått en kunnskapsminister
som ikke er redd for å stille dem?
Artikkelen har også vært på trykk i Yrke nr. 1/2024.