Også i dette valget har skole vært i vinden mange steder. Når valgløftene nå blir konkretisert til politiske plattformer for valgvinnere, vekker det uro hos lærerne. Et politisk skifte kan fort bety helt andre rammer å jobbe under.
Annonse
Karianne Sørtveit, leder for Utdanningsforbundet i Kristiansand, mener politikerne bør holde seg langt unna lærernes frihet til å velge undervisningsmetode.
– Lærere har kompetansen til å vite hvilket utstyr de bør bruke sett aktiviteten. Det er de og ikke politikerne som bør bestemme metodevalg i skolen, sier hun.
Etter flere år med politisk turbulens i Kristiansand, gjorde partiene på borgerlig side storeslem i valget. Om det roer seg nå, er ikke sikkert. Både KrF og Høyre har programfestet at de vil ta skjermen ut av
klasserommet for de yngste elevene. Mens KrF vil ha en generell reduksjon, vil Høyre fjerne skjermen fullstendig fra første klasse.
Har brukt millioner
Kontaktlærer for andre klasse på Fagerholt skole, Randi Tobiassen, synes de to partiene bommer fullstendig på sine målsetninger.
– Slik skolen er lagt opp nå, at barna skal lære å lese og
skrive allerede i første klasse, blir det for dumt å ikke bruke de verktøyene
som finnes. Barna bruker ipad i kortere økter og de voksne har full kontroll. Å fjerne det vil det sette oss lærere mange hakk tilbake,
advarer hun.
Teknologi og skjerm har blitt en naturlig del av
undervisningen i Kristiansand. For seks år siden investerte
kommunen 41 millioner kroner i en digital satsing for skolesektoren. Pengene har blant
annet blitt brukt på nettbrett til alle barna og tilhørende programvare.
Idet Utdanningsnytt tar kontakt, har Tobiassen akkurat
avsluttet en skoletime hvor hun brukte nettopp skjermen. Barna hadde bygget et såkalt kaplertårn. Snutten når det raser i bakken i sakte video fascinerer elevene.
– De elsker det og vil se det igjen og igjen, humrer hun.
Tobiassen har fulgt elevene fra første klasse, hele tiden
med muligheten til å dele ut nettbrett i enkelte øvelser. Hun trekker fram Grafograme og Dragonbox i matte som eksempler på gode pedagogiske programmer.
– Vi bruker skjerm i ti-femten minutter hver dag på skjerm,
maksimum en halvtime. Jeg kan ikke se at det har vært noen forskning som viser
at dette skal være skadelig for barn.
Anologt kan bli dyrt
Utdanningsforbundet ruster seg nå på fire år med borgerlig flertall i Kristiansand, etter at Høyre, KrF, FrP, Venstre og SP ble enige om samarbeid i det nye bystyret.
Karianne Sørtveit håper partiene vil tenke seg om når det gjelder skjerm i skolen.
– Jeg vil ikke gå i strupen på politikerne nå to dager etter
valget, men gi dem en sjanse til å gå i dialog med lærerne. Vi skal samarbeide med dem i fire år og vil bli hørt, sier hun.
Bare seks år siden bystyret i Kristiansand rustet opp skolen med en digital satsing i millionklassen, frykter hun det blir kostbart å gjøre helomvending. Sørtveit mener det allerede er stor mangel på læremidler i
skolene.
– Tilbakemeldingene fra lærerne er at de er opptatt av
varierte undervisningsmetoder, og at de skal veksle mellom verktøy, både skjerm
og bøker. Det er ikke penger til begge deler i alle fagene på skolene, sier og oppfordrer partiene til å sette av
øremerkede midler til både flere lærebøker og digitale verktøy.
– Press fra foreldrene
Verken KrF eller Høyre i Kristiansand har i forkant av
kommunevalget kontaktet Utdanningsforbundet om temaet skjermbruk i skolen, opplyser Sørtveit. Hun spekulerer i om punktene i partiprogrammene kan stamme fra det hun mener er en misoppfatning: At elevene sitter med skjerm
nærmest hele skoledagen.
– Jeg tror dette er et press fra foreldrene. Mange synes at
skjermbruk blant barn og unge er et stort problem i samfunnet. Da blir det
skolen som må ta ansvaret. Men det blir for enkelt. Alle, både hjemme og på
skolen, bør dele på dette ansvaret, sier hun.
Lærer Randi Tobiassen på Fagerholt skole henter erfaring fra egne barn når hun selv synes barn bli sittende for lenge på skjerm. Etter lange dager på skolen, kan tiden med populære spill som Roblox og Minecraft i fanget bli litt vel lang.
– Hjemme kan det bli en hvilepute. Det er jeg som mor som lar barna sitte som amøber foran skjermen i timesvis som er problemet. Jeg har aldri tenkt at de bruker for mye skjerm på skolen, sier hun.
Annonse
Enklere med nettbrett
Hun mener derimot at nettbrett på skolen gjør det enklere å tilpasse læringen til hver enkelt elev. Hvis en elev eksempelvis bruker tid på å lære enkeltbokstaver, vil programmet holde nivået til man kan begynne på ord.
– Før var det en vanvittig jobb å tilpasse oppgavene til hver enkelt elev. Med skjerm har det blitt enklere, sier hun.
Tobiassen synes KrF og Høyre heller bør bruke tid på å diskutere innholdet og læringsmålene i barneskolen, og spesielt førsteklasse, som hun mener bør revurderes.
– Jeg synes hele første klasse bør revurderes. Bør man ta vekk noen fag, slik at det blir en glidende overgang fra barnehagen? Jeg opplever det som utrolig fjernt at femåringer skal lære om hinduismen i KRLE. Det er ting de bør snakke om, sier hun.
Men en ting gir hun KrF og Høyre rett i:
– Vi har for lite lærebøker, så det er helt topp med mer bøker. Vi vil likevel ikke ta vekk skjermen, sier Tobiassen.