Ill. Foto: Utdanning
Mer mangfold blant elever gir færre fordommer
Ungdommer i Osloområdet som går på skole med flere muslimer, blir mer tolerante overfor muslimer, kommer det frem i ny forskning.
De videregående
skolene i Oslo er landets mest segregerte. Men Osloungdom som går på videregående
skoler med flere muslimer er mer tolerante. Det viser den ferske doktorgradsavhandlingen til FAFO-forsker Erika Braanen Sterri.
Til avisa Utrop sier Sterri:
– Politikere er
ofte opptatt av å hindre fremvekst av skoler med en overvekt av elever med
innvandrerbakgrunn. Men mine forskningsresultater tyder på at det er like
bekymringsfullt at mange skoler på vestkanten i Oslo består av nesten
utelukkende etnisk norske ungdommer.
Sterri forsvarte
nylig sin doktorgradsavhandling i sosiologi ved Universitetet i Oslo. Den
sentrale problemstillingen i avhandlingen er om kontakt mellom ulike grupper av
elever fører til økt toleranse eller om det bidrar til mer fordommer.
Deltakerne i
studien var 16-åringer i første klasse på videregående skoler i Oslo og i tidligere
Akershus. Til sammen deltok 58 skoler og rundt 6700 elever i studien.
Tydelige funn
Unge som vokser
opp i hovedstadsområdet lever med et større etnisk og religiøst mangfold i
hverdagen, sammenlignet med ungdom andre steder i landet. Det har gjort det
enklere for Sterri å sammenligne holdninger i ulike skolemiljøer.
– Jeg ser at på
skoler der du har flere elever med muslimsk bakgrunn, er ungdom født i Norge
med to norskfødte foreldre mer positive til muslimer, sier Sterri til Utrop.
Hun legger til at funnene
er gjennomgående og tydelige.
– Det kan indikere
at en mer mangfoldig elevsammensetning og eksponering for jevnaldrende med en
annen religiøs bakgrunn kan bidra til å fremme mer tolerante holdninger, sier hun.
Møter på like fot i skolen
Likevel er dette
ikke nødvendigvis overførbart til andre samfunnsområder, forklarer Sterri.
– I skolesammenheng
er det større muligheter for å møtes på like fot. Det er ikke sikkert mer
eksponering for mennesker fra en annen bakgrunn vil ha samme positive effekt i
andre sammenhenger eller på samfunnsnivå, forklarer hun.
Ungdommene i undersøkelsen
er nå i tjueårene, og Sterri og forskerkollegene følger dem videre.