Elever får ikke støtte fra Utdanningsforbundet til å avskaffe eksamen
– Vi kan gjerne diskutere eksamen som sluttvurdering. Men eksamen kan ikke avskaffes med et pennestrøk, slik Elevtinget ønsker, sier Thom Jambak i UDF.
Der var i åpningstalen sin til Elevtinget mandag, at leder i Elevorganisasjonen, Edvard Botterli Udnæs, ba kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) om å avskaffe eksamen for godt. Udnæs mener vurderingsformen er utdatert.
Sentralstyremedlem Thom Jambak i Utdanningsforbundet vil gjerne diskutere eksamen som sluttvurdering både med Elevorganisasjonen og med kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap).
Men å avskaffe eksamen er ikke noe Utdanningsforbundet heier på, ifølge Thom Jambak. Han er sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet.
– Der er ikke Utdanningsforbundet
På spørsmål om hva han mener om Elevorganisasjonens oppfordring til statsråden, svarer han:
– Det er bra at Elevtinget kommer med forslag til hvordan vurdering i skolen kan gjennomføres, men å avskaffe eksamen? Der er ikke Utdanningsforbundet, sier Jambak.
– Hvorfor ikke?
– Eksamen er mer enn en kunnskapsprøve. Det handler om å gi elevene mulighet til å vise hva de kan, om trening til å utføre en oppgave på en avsatt tid, om motivasjon og om å gjennomføre et arbeid under press, sier han.
Les også: – Vurderingsarbeid handler om mye mer enn å sette karakterer
– Trenger å trene på akademisk skriving
Jambak legger til at for elever på studiespesialiserende, er det spesielt viktig å trene på akademisk skriving og tilegne seg metoder som de får bruk for på universitet og høyskole. Det er rett og slett en del av det å bli studieforberedt, sier han.
– Men har dere ikke etterlyst en gjennomgang av Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem?
– Også vi mener eksamen som sluttvurdering bør diskuteres. Det ga vi også uttrykk for i gruppa som arbeidet med forslag til endringer i eksamen, det såkalte eksamensutvalget, sier han.
Utvalget foreslo blant annet å la elever få velge eksamensfag.
Om bakgrunnen for at Utdanningsforbundet vil beholde eksamen, sier Jambak:
– Det er ingen tilfeldighet at vi har en stor grad av likhet og tillit i Norge. Den norske skolens historiske vekt på selvdannelse, verdier, refleksjon og felles referanserammer danner grunnlaget for hvordan vi analyserer og dermed organiserer vårt samfunn.
Les også: Dagseksamen – den siste dinosaur
Ser fram til partssammensatt utvalg
Han sier den norske eksamenstradisjonen er en del av den arven.
– Vi kan endre og justere, men vi kan ikke fjerne eksamen med et pennestrøk slik Elevtinget ber kunnskapsministeren å gjøre. Vi vil heller be Tonje Brenna invitere til en debatt om eksamen og om vurdering, sier Jambak.
Han mener en gjennomgang av det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet kan være en god start. Det skal nå settes ned et partssammensatt utvalg for å foreta den gjennomgangen, sier han.
Utvalget mandat er under utarbeidelse. Utvalget skal nedsettes av Kunnskapsdepartementet.