Studentombud Åse Hestvik Larsen
Kari Kløvstad
Studentombud for fagskolene:
Vil være der for studenter i konflikt
En samtale med studentombudet for å få sortert tankene kan være til god hjelp hvis en student er i konflikt med skolen. Åse Hestvik Larsen står klar til å gjøre jobben.
Nå har alle fagskolestudentene fra Sunnmøre til Finnmark
fått sitt eget studentombud. Åse Hestvik Larsen begynte i stillingen høsten
2023, og jobber hardt for at ordningen skal bli bedre kjent. Dette er en del av
Midt-Nord-samarbeidet.
– En stor del av arbeidet mitt nå i starten dreier seg om å
gjøre ombudet kjent. Det er både laget film og ombudet har fått egen nettside.
Jeg skal være en nøytral og uavhengig bistandsperson for studentene og passe på
at de får oppfylt rettighetene sine, sier Åse Hestvik Larsen, som har kontor i
Trondheim. Distriktet hun har ansvar for, er stort. Telefonmøter og digitale
møter vil bli det mest vanlige.
Taushetsplikt
Det hører også med at ombudet har taushetsplikt, tjenesten
er gratis og det er helt uforpliktende å ta kontakt.
Mange tenker at fagskolestudentene er voksne og kan ordne
opp selv, men ombudet mener det er nyttig å vite at det finnes en nøytral
person, hvis de trenger hjelp.
– Alle skal kjenne at de har det trygt og godt i
læringsmiljøet. Jeg er verken advokat eller psykolog, men kan gi råd og
veiledning, sier studentombudet, som har lang erfaring fra skoleverket og
kjenner utdanningsløpene.
En viktig oppgave når studentene henvender seg, er å
forklare prosedyrer og regelverk. På et møte mellom studenten og skoleledelsen
kan ombudet være med som nøytral bisitter i rommet og passe på at alt går rett
for seg etter lovverket.
Lytter
– Jeg skal være en person som lytter, sier Hestvik Larsen.
Hun beskriver at sakene kan variere i hennes område, som i Sørøst-Norge. Når
studentene har vært i praksis, kan det bli reist tvil om de er skikket til å
være i yrket. Det kommer også inn klager på studiekvaliteten og at det ikke er
samsvar mellom emneplan og det som skjer i praksis.
– Vi har et felles mål, vi skal være partnere i kvalitet ved
fagskolene. Det beste er å få til en god dialog hvis det er konflikt. Da kan
den løses på lavest mulig nivå, sier Åse Hestvik Larsen.
Ingen sak er for liten eller stor, men en ting er klart:
– Jeg kan ikke gjøre jobben for studentene, men
støtte dem underveis og gi innspill.