SPALTISTER Hazar og Sondre
Bli med meg ut!
Er du en av dem som tenker at barn i dag har et så nært forhold til å leke i naturen at dem ikke trenger deg?
Vel, ifølge forskning har barn distansert seg til den grad fra naturen at barnehagen kanskje er den eneste arenaen for mange barn å oppleve den i. Det er kjent at naturen er en variert og naturlig lekeplass som inspirerer, engasjerer og inviterer barn i sin utvikling både motorisk, språklig og relasjonelt. Dog, er ikke dette noe som faller på plass helt av seg selv. I en søken etter å gi barna muligheten til å ta del i, dra nytte av og bevare den fantastiske lekeplassen, stilles det krav til barnehagepersonalets holdninger.
Personalets holdninger er avgjørende
Ja, det er nettopp holdninger som er avgjørende for hvilken rolle personalet spiller i møte med naturen sammen med barn. Hver og én av oss har en ryggsekk med erfaringer fra vår barndom og oppvekst, som preger oss som voksne, både på godt og vondt. Kanskje var din familie ofte på hytta på fjellet, eller muligens tilbrakte dere fritiden i nærmiljøet? Disse erfaringene er våre grunnmurer, dog ikke hele reisverket. Gjennom en god dose kunnskap, fylt med opplevelser og et dryss av kreativitet kan vi se en verden gjennom nye briller og la oss rive med inn i barnas nysgjerrige og undrende opplevelse.
Basert på våre erfaringer er det uheldigvis slik at det er fåtallet personal som benytter denne arenaen i arbeid med barn. Ofte brukes været, bemanning og bekledning som et argument for å la være. Samtidig har vi opplevd at ikke disse hindringene ikke er aktuelle på dager der himmelen er blå og gradestokken viser tilfredsstillende tall, for de voksne.
Vi har undret oss over hva som gjør dette vanskelig, eller hvorfor det er en stor utfordring for mange voksne å komme seg ut. Vi har reflektert rundt dette med de ansatte og kommet frem til det vi nevnte innledningsvis, nemlig de voksnes holdninger til det å være ute!
Våre holdninger er faktorene som enten beriker eller begrenser barns opplevelser. For øvrig er det ikke slik at en hvermann er en Lars Monsen. Dette er ikke en forventning, men ved å ta en reise inn i seg selv kan man oppdage hvilke ressurser man sitter inne som kan spille en selv god.
Tre roller for motivasjon
Vi vil løfte frem tre forskjellige roller vi tenker kan være med å motivere:
Den lekende, som aktivt setter i gang og deltar i lek med barn og videre gir barna impulser og ideer til å utvikle leken.
Den kunnskapsrike, som kan inspirere og gjennom undring med barna, videreføre kunnskapen.
Den kreative som tenker «utenfor boksen» ved å benytte naturmaterialer til gjennomføring av estetiske aktiviteter i naturen. Avslutningsvis vil vi vise til et sitat av Per Olav Tiller, og oppfordre våre lesere til å erkjenne og tilegne seg; «Vi er ikke bare førti eller tretti eller seksti år her vi står og går, vi er alle både ettåringer, treåringer og alle våre aldre, her og nå. Barndommen er derfor alltid en del av vårt liv til enhver tid. Den er på et vis selve «naturen» vår, liv vi har med oss, ikke noe vi er ferdig med, har lagt bak oss, har brukt opp».
Våre spaltister
Elise Farstad Djupedal
er stipendiat i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU. Hun har en bred interesse for spørsmål om politikk, skole, ulikhet og inkludering. For tida jobber hun med et historisk doktorgradsprosjekt om grunnskolen som kunnskapspolitikk.
Jon Hægland
fra Os utenfor Bergen er utdannet kroppsøvingslærer og har jobbet på barneskole siden 2017. Han er også stand up-komiker.
Lisa Eidesen
er lærer i ungdomsskolen i Tromsø. Hun er opptatt av å finne den overordna røde tråden i skolens verdi, og hvorvidt denne harmonerer med verden for øvrig.
Simen Spurkland
underviser i matematikk og samfunnsfag ved Dønski videregående skole i Bærum. Han er blant annet opptatt av hensiktsmessig bruk av digitale verktøy og en elevvennlig skole.
Anita Holm Cirotzki
er barnehagelærer fra Svelgen i Vestland, sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet og leder i kontaktforum for barnehage. Hun er også fast spaltist i Første steg.
Ingeborg Lovise Tyse
er fra Randaberg i Rogaland og har undervist på videregående siden 2004. Hun er sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet og leder yrkesfaglig forum. Hun er også fast spaltist i Yrke.
Hazar Raad Al-azaawy
og Sondre Bjaberg
Hazar jobber som pedagogisk leder i bydel Alna i Oslo. Sondre er også pedagogisk leder i bydel Alna og er i tillegg foredragsholder, forfatter og lager podkast.
Henvisninger:
Forskning.no
Gisle Grimeland: Med åpne sanser
Henvisning: Forskning.no
Gisle Grimeland, med åpne sanser