Bli med meg ut!
Er du en av dem som tenker at barn i dag har et så nært forhold til å leke i naturen at dem ikke trenger deg?
Vel, ifølge forskning har barn distansert seg til den grad fra naturen at barnehagen kanskje er den eneste arenaen for mange barn å oppleve den i.
Det er kjent at naturen er en variert og naturlig lekeplass som inspirerer,
engasjerer og inviterer barn i sin utvikling både motorisk, språklig og
relasjonelt. Dog, er ikke dette noe som faller på plass helt av seg selv. I en
søken etter å gi barna muligheten til å ta del i, dra nytte av og bevare den
fantastiske lekeplassen, stilles det krav til barnehagepersonalets holdninger.
Personalets holdninger er avgjørende
Ja, det er nettopp holdninger som er avgjørende for hvilken
rolle personalet spiller i møte med naturen sammen med barn. Hver og én av oss
har en ryggsekk med erfaringer fra vår barndom og oppvekst, som preger oss som
voksne, både på godt og vondt. Kanskje var din familie ofte på hytta på
fjellet, eller muligens tilbrakte dere fritiden i nærmiljøet? Disse erfaringene
er våre grunnmurer, dog ikke hele reisverket. Gjennom en god dose kunnskap,
fylt med opplevelser og et dryss av kreativitet kan vi se en verden gjennom nye
briller og la oss rive med inn i barnas nysgjerrige og undrende opplevelse.
Hazar Raad Al-azaawy og Sondre Bjaberg
Hazar jobber som pedagogisk leder i bydel Alna i Oslo. Sondre er også pedagogisk leder i bydel Alna og er i tillegg foredragsholder, forfatter og lager podkast.
Basert på våre erfaringer er det uheldigvis slik at det er
fåtallet personal som benytter denne arenaen i arbeid med barn. Ofte brukes
været, bemanning og bekledning som et argument for å la være. Samtidig har vi
opplevd at ikke disse hindringene ikke er aktuelle på dager der himmelen er blå
og gradestokken viser tilfredsstillende tall, for de voksne.
Vi
har undret oss over hva som gjør dette vanskelig, eller hvorfor det er en stor utfordring
for mange voksne å komme seg ut. Vi har reflektert rundt dette med de ansatte
og kommet frem til det vi nevnte innledningsvis, nemlig de voksnes holdninger
til det å være ute!
Våre holdninger er
faktorene som enten beriker eller begrenser barns opplevelser. For øvrig er det
ikke slik at en hvermann er en Lars Monsen. Dette er ikke en forventning, men
ved å ta en reise inn i seg selv kan man oppdage hvilke ressurser man sitter
inne som kan spille en selv god.
Tre roller for motivasjon
Vi vil løfte frem tre forskjellige roller vi
tenker kan være med å motivere:
Den lekende, som aktivt setter i gang og deltar i lek med
barn og videre gir barna impulser og ideer til å utvikle leken.
Den kunnskapsrike, som kan inspirere og gjennom undring med
barna, videreføre kunnskapen.
Den kreative som tenker «utenfor boksen» ved å benytte
naturmaterialer til gjennomføring av estetiske aktiviteter i naturen. Avslutningsvis
vil vi vise til et sitat av Per Olav Tiller, og oppfordre våre lesere til å
erkjenne og tilegne seg; «Vi er ikke bare førti eller tretti eller seksti år her vi står og går, vi er
alle både ettåringer, treåringer og alle våre aldre, her og nå. Barndommen er
derfor alltid en del av vårt liv til enhver tid. Den er på et vis selve
«naturen» vår, liv vi har med oss, ikke noe vi er ferdig med, har lagt bak oss,
har brukt opp».
er stipendiat i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU. Hun har en bred interesse for spørsmål om politikk, skole, ulikhet og inkludering. For tida jobber hun med et historisk doktorgradsprosjekt om grunnskolen som kunnskapspolitikk.
er barnepsykolog. Hun brenner for barndommens egenverdi, hvordan vi kan lage helsefremmende hverdager for barn, lek som helende kraft, både for voksne og barn.
holder til i Stavanger, og jobber som rådgiver for skole i Randaberg kommune. Tidligere har han vært lærer i ungdomsskolen og undervisningsinspektør. Han er opptatt av at vi jobber med fag og teknologi i skolen og har et hjerte for opplevelsen som didaktisk grep.
tar en doktorgrad innen læringsstrategier ved Universitetet i Oxford. Han er også forfatter av bøkene Superhjernen og Superstudent, som begge er oversatt til over 20 språk.
er familiemann, ved-entusiast og lektor i videregående skole i Oslo. På Utdanningsnytt skriver han primært om videregående opplæring.
er barnehagelærer, sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet og leder i kontaktforum for barnehage. Hun er også fast spaltist i Første Steg.
er fra Randaberg i Rogaland og har undervist på videregående siden 2004. Hun er sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet og leder yrkesfaglig forum. Hun er også fast spaltist i Yrke.
Henvisninger:
Forskning.no
Gisle Grimeland: Med åpne sanser
Henvisning: Forskning.no
Gisle Grimeland, med åpne sanser