Bli med meg ut!
Er du en av dem som tenker at barn i dag har et så nært forhold til å leke i naturen at dem ikke trenger deg?
Vel, ifølge forskning har barn distansert seg til den grad fra naturen at barnehagen kanskje er den eneste arenaen for mange barn å oppleve den i.
Det er kjent at naturen er en variert og naturlig lekeplass som inspirerer,
engasjerer og inviterer barn i sin utvikling både motorisk, språklig og
relasjonelt. Dog, er ikke dette noe som faller på plass helt av seg selv. I en
søken etter å gi barna muligheten til å ta del i, dra nytte av og bevare den
fantastiske lekeplassen, stilles det krav til barnehagepersonalets holdninger.
Personalets holdninger er avgjørende
Ja, det er nettopp holdninger som er avgjørende for hvilken
rolle personalet spiller i møte med naturen sammen med barn. Hver og én av oss
har en ryggsekk med erfaringer fra vår barndom og oppvekst, som preger oss som
voksne, både på godt og vondt. Kanskje var din familie ofte på hytta på
fjellet, eller muligens tilbrakte dere fritiden i nærmiljøet? Disse erfaringene
er våre grunnmurer, dog ikke hele reisverket. Gjennom en god dose kunnskap,
fylt med opplevelser og et dryss av kreativitet kan vi se en verden gjennom nye
briller og la oss rive med inn i barnas nysgjerrige og undrende opplevelse.
Hazar Raad Al-azaawy og Sondre Bjaberg
Hazar jobber som pedagogisk leder i bydel Alna i Oslo. Sondre er også pedagogisk leder i bydel Alna og er i tillegg foredragsholder, forfatter og lager podkast.
Basert på våre erfaringer er det uheldigvis slik at det er
fåtallet personal som benytter denne arenaen i arbeid med barn. Ofte brukes
været, bemanning og bekledning som et argument for å la være. Samtidig har vi
opplevd at ikke disse hindringene ikke er aktuelle på dager der himmelen er blå
og gradestokken viser tilfredsstillende tall, for de voksne.
Vi
har undret oss over hva som gjør dette vanskelig, eller hvorfor det er en stor utfordring
for mange voksne å komme seg ut. Vi har reflektert rundt dette med de ansatte
og kommet frem til det vi nevnte innledningsvis, nemlig de voksnes holdninger
til det å være ute!
Våre holdninger er
faktorene som enten beriker eller begrenser barns opplevelser. For øvrig er det
ikke slik at en hvermann er en Lars Monsen. Dette er ikke en forventning, men
ved å ta en reise inn i seg selv kan man oppdage hvilke ressurser man sitter
inne som kan spille en selv god.
Tre roller for motivasjon
Vi vil løfte frem tre forskjellige roller vi
tenker kan være med å motivere:
Den lekende, som aktivt setter i gang og deltar i lek med
barn og videre gir barna impulser og ideer til å utvikle leken.
Den kunnskapsrike, som kan inspirere og gjennom undring med
barna, videreføre kunnskapen.
Den kreative som tenker «utenfor boksen» ved å benytte
naturmaterialer til gjennomføring av estetiske aktiviteter i naturen. Avslutningsvis
vil vi vise til et sitat av Per Olav Tiller, og oppfordre våre lesere til å
erkjenne og tilegne seg; «Vi er ikke bare førti eller tretti eller seksti år her vi står og går, vi er
alle både ettåringer, treåringer og alle våre aldre, her og nå. Barndommen er
derfor alltid en del av vårt liv til enhver tid. Den er på et vis selve
«naturen» vår, liv vi har med oss, ikke noe vi er ferdig med, har lagt bak oss,
har brukt opp».
er stipendiat i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU. Hun har en bred interesse for spørsmål om politikk, skole, ulikhet og inkludering. For tida jobber hun med et historisk doktorgradsprosjekt om grunnskolen som kunnskapspolitikk.
fra Os utenfor Bergen er utdannet kroppsøvingslærer og har jobbet på barneskole siden 2017. Han er også stand up-komiker.
er lærer i ungdomsskolen i Tromsø. Hun er opptatt av å finne den overordna røde tråden i skolens verdi, og hvorvidt denne harmonerer med verden for øvrig.
underviser i matematikk og samfunnsfag ved Dønski videregående skole i Bærum. Han er blant annet opptatt av hensiktsmessig bruk av digitale verktøy og en elevvennlig skole.
er barnehagelærer fra Svelgen i Vestland, sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet og leder i kontaktforum for barnehage. Hun er også fast spaltist i Første steg.
er fra Randaberg i Rogaland og har undervist på videregående siden 2004. Hun er sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet og leder yrkesfaglig forum. Hun er også fast spaltist i Yrke.
Hazar Raad Al-azaawy
og Sondre Bjaberg
Hazar jobber som pedagogisk leder i bydel Alna i Oslo.
Sondre er også pedagogisk leder i bydel Alna og er i tillegg foredragsholder, forfatter og lager podkast.
Henvisninger:
Forskning.no
Gisle Grimeland: Med åpne sanser
Henvisning: Forskning.no
Gisle Grimeland, med åpne sanser