Kommuner vil riste av seg lærernormen
Lærernormen kan være i spill når KS og stortingspartiene møtes på nyåret for å «se på» mengden av statlige pålegg overfor kommunene. Det kan fort føre til flere elever per lærere i grunnskolen.
KS-leder og Høyre-politiker
Gunn Marit Helgesen mener lærernormen er for rigid, og at den binder opp
kommunenes pengebruk i en tid da det også er økende behov for å bruke mer på
helse og omsorg. Hun peker på at mens det blir flere eldre, er elevtallet i
store deler av landet på vei nedover.
Det kommunale selvstyret har
lange tradisjoner i Norge. Samtidig begrenser statlige lover og pålegg til
kommunenes reelle mulighet til å avgjøre hva pengene skal brukes til. Det er på
denne bakgrunnen stortingsrepresentantene Lene Vågslid og Tuva Moflag har tatt
initiativ til et møte med de andre partiene på Stortinget og representanter for
KS, der målet er en ryddesjau i mengden av lover og regler som legger bånd på
kommunenes handlefrihet. De foreslår også at Arbeiderpartiet programfester at
det skal opprettes en egen omstillingskommisjon for kommunene, som en drivkraft
i dette arbeidet.
Statlig overstyring
Det er ikke vanskelig å
forstå ledere i kommuner som opplever at de blir overstyrt av staten, særlig
når utgiftene øker mer enn tilskuddene de får fra staten for å oppfylle pålegg,
lover og forventninger. Det er ingen tvil om at kommunene er underfinansiert i
forhold til oppgavene de er pålagt å løse. Ifølge KS har kommunene og fylkene
et netto negativt driftsresultat på 15 milliarder kroner i år. 10 milliarder av
disse skyldes merforbruk av tjenester som helse og omsorg, sosialhjelp,
barnehager, skoler og barnevern.
KS har aldri likt den
nasjonale lærernormen, som fastsetter at det i gjennomsnitt ikke skal være mer
enn 15 elever per lærer på 1.–4. trinn og 20 elever per lærer på 5.–10. trinn.
Rundt om i kommunene murres det også. Stjørdal kommune i Trøndelag har for
sikkerhets skyld vedtatt sin egen lærernorm, med 16,9 og 23 som de magiske
tallene. Flere steder meldes det om kutt i stillingsbudsjettene for miljøarbeidere
og andre i «laget rundt læreren» for å oppfylle lærernormen.
Lærerdekningen er blitt bedre
Lærernormen er nedfelt i forskrift til
opplæringsloven, og sånn sett et eksempel på et statlig pålegg overfor
kommunene. Det er likevel trist at en norm som skal sikre god nok lærerdekning,
nærmest oppfattes som en tvangstrøye.
En evaluering av lærernormen som er gjort
av forskningsinstituttet NIFU, viste at lærerne opplevde at de hadde fått mer
tid til den enkelte elev. Den har resultert i mer enn 2500 flere lærerårsverk i
grunnskolen og redusert antall elever per lærer, særlig på 1.–4. trinn.
Dette
skoleåret oppfyller 89 prosent av offentlige grunnskoler lærernormen på 1.–4.
trinn, 95 prosent på 5.–7. trinn og 91 prosent på 8.–10. trinn, ifølge tall fra
Grunnskolens informasjonssystem (GSI). I skoleåret 2017–18 var det til
sammenligning bare 57 prosent av skolene som hadde maksimalt 15 elever per
lærer på 1.–4. trinn.
Normen er også mer fleksibel
enn det tidligere klassedelingstallet, som ble oppheva i 2003. Med lærernormen
kan rektor ved en skole prioritere hvor lærerne skal settes inn innenfor f.eks.
1.–4. trinn, noe som faktisk kan bety at enkelte klasser får flere enn 20
elever per lærer.
Kommunene i det langstrakte
landet vårt er til dels svært forskjellige, med tanke på blant anna geografi,
folketall og næringsgrunnlag. Det kan gjøre det vanskelig å operere med sterke
statlige føringer på hvordan kommunene skal løse oppgavene sine. Men lærernormen
er uansett en lovfesta sikring for at skolene skal ha nok lærere til å sikre
elevene god nok oppfølging. Med en elevmasse som blir stadig mer krevende, og
med økende forventninger fra alle kanter til hva skolen skal løse, kan den vise
seg å være et nødvendig grep framover.
Arbeidstakerne må være med
Utdanningsforbundets leder
Geir Røsvoll har advart mot å skrote lærernormen, samtidig som han ikke avviser
å diskutere om den kan praktiseres på en mer fleksibel måte. Uansett vil det
være helt på sin plass å invitere arbeidstakersida til starten på en eventuell
«oppryddingsprosess» i statlige pålegg. KS er ikke bare kommunenes og fylkenes
interesseorganisasjon, men også deres arbeidsgiverorganisasjon. Derfor er det
underlig på grensa til det paradoksale at det er Arbeiderpartiet som nøyer seg
med å bare invitere arbeidsgiverne til møtet over nyttår.
Ingen lover eller normer – av
nyere dato vel å merke – er skrevet i stein. Heller ikke lærernormen. Men formålet
må ligge fast: Det må være en grense for antall elever per lærer. Det er
nødvendig for å sikre elevene den oppfølginga de har krav på. Og det er
nødvendig for at lærerne skal ha mulighet til å få gjort denne viktige jobben på
en god og forsvarlig måte.
Dette er en kommentar, som gir uttrykk for skribentens synspunkter.