Det er i det virkelige barnelivet vi skal være til stede
Tenk over dette: Er rutinene tilpasset barna og deres behov, eller om det er barna som tilpasser seg rutinene på bakgrunn av de voksnes behov?
«For dersom vi ser på barndom
som en forberedelse til og transportetappe mot voksenlivet, vil vi alle få det
for travelt til å bry oss om det ungene finner meningsfullt»
- Morten
Solheim, barnehagelærer og seksjonsleder i Utdanningsforbundet.
Gjennom mange års arbeid i
barnehage, både som pedagogisk medarbeider og pedagogisk leder ser vi at det
barna finner meningsfullt har fått mindre plass. Tiden, rommet og muligheten
til å leke, har gradvis blitt innskrenket.
Men, hva er leken byttet ut med, og
hvilke argumenter bruker vi til å forsvare valgene?
I en verden der superhelten og
enhjørningen bor i huset, sammen med mamma og en kattunge, og alle skal på
piknik i «Afrika», skjer det magi. Men akkurat da man skal til for å sette seg
på flyet, krasjer det. Denne verdenen gir rom til å oppleve seg selv og andre i
samspill og samhandling for et felles mål, nemlig å ha det gøy.
I lek opplever
barnet seg selv og verden rundt seg. Barnet utforsker relasjoner og lærer å
kjenne egne og andres følelser ved hjelp av kroppsspråk og ord. Da barns
fantasi ofte ikke eier grenser, utnytter barn ofte enhver mulighet til å leve i
og ut fantasiene gjennom lek. Det er nettopp her og nå barnet lever, i en
konflikt over en bil eller en lek man har veldig lyst til å være med på, men
som det ikke er plass i.
Hazar og Sondre
Hazar Raad Al-azaawy jobber som pedagogisk leder i bydel Alna i Oslo. Sondre Bjaberg er også pedagogisk leder i bydel Alna og er i tillegg foredragsholder, forfatter og lager podkast.
Her kjenner barnet virkelig på sine
egne og andres følelser. Det er også her barnet utvikler og forstår med hele
seg, og først da kan dem relatere følelsene til handling eller situasjon. Når
voksne midt i dette roper utover calling-anlegget med en rungende stemme
«Ryddetid», skjer det vi kaller en flystyrt. Parallelt med dette hører vi til
stadighet at voksne undrer seg over hvorfor barn ikke leker lenger.
«Barnehagen skal anerkjenne og
ivareta barndommens egenverdi. Å bidra til at alle barn som går i barnehage,
får en god barndom preget av trivsel, vennskap og lek er fundamentalt» (rammeplanen).
Det er nettopp i det virkelige
barnelivet vi skal være til stede, se og veilede, la barna erfare utfordringer
og prøve seg fram, og være den trygge voksne som er der når dem trenger oss.
For det er nettopp i lek barna får
oppleve dette. Delta med barnet i noe meningsfylt som er indre motivert og
springer ut av barnet selv.
Vitende at barndommen skjer her og
nå, hver eneste dag, undrer vi oss over de voksnes holdninger knyttet til
dette. Med dette sagt, oppfordrer vi enhver voksen som jobber i barnehage til å
reflektere omkring sitt pedagogiske grunnsyn på barn og barndom, uansett hvor
mange års erfaring en har i barnehage. Vi oppfordrer dere videre til å tenke på
hvorvidt det er rutinene som er tilpasset barna og deres behov, eller om det er
barna som tilpasser seg rutinene på bakgrunn av de voksnes behov. Er det slik
at vi lager mindre tid, rom og mulighet til det som barn finner meningsfylt, og
hva fyller vi den tiden med?
Hvilke argumenter og pedagogiske
begrunnelser velger vi for å skape god samvittighet ovenfor oss selv som voksne?
er stipendiat i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU. Hun har en bred interesse for spørsmål om politikk, skole, ulikhet og inkludering. For tida jobber hun med et historisk doktorgradsprosjekt om grunnskolen som kunnskapspolitikk.
fra Os utenfor Bergen er utdannet kroppsøvingslærer og har jobbet på barneskole siden 2017. Han er også stand up-komiker.
er lærer i ungdomsskolen i Tromsø. Hun er opptatt av å finne den overordna røde tråden i skolens verdi, og hvorvidt denne harmonerer med verden for øvrig.
underviser i matematikk og samfunnsfag ved Dønski videregående skole i Bærum. Han er blant annet opptatt av hensiktsmessig bruk av digitale verktøy og en elevvennlig skole.
er barnehagelærer fra Svelgen i Vestland, sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet og leder i kontaktforum for barnehage. Hun er også fast spaltist i Første steg.
er fra Randaberg i Rogaland og har undervist på videregående siden 2004. Hun er sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet og leder yrkesfaglig forum. Hun er også fast spaltist i Yrke.
Hazar Raad Al-azaawy
og Sondre Bjaberg
Hazar jobber som pedagogisk leder i bydel Alna i Oslo.
Sondre er også pedagogisk leder i bydel Alna og er i tillegg foredragsholder, forfatter og lager podkast.