Ill.foto: Mostphotos
En skole for alle – uavhengig av fødselsmåned
Debatt: – Vi må fortsette utviklingen av en inkluderende og tilpasset skole som gir alle sjansen til å nå sitt fulle potensial.
Alle elever i norsk skole
skal få muligheten til å lykkes uavhengig av hvem de er, hvilken familie de er
født inn i eller når på året de er født. Derfor er det viktig å fortsette
videreutviklingen av en inkluderende og tilpasset skole som gir alle elever
sjansen til å nå sitt fulle potensial.
En ny studie fra FHI viser at barn som er blant de eldste når de
starter på skolen har betydelige lavere sannsynlighet for å få en ADHD-diagnose
sammenlignet med de yngste.
Dette er bekymringsfullt og
viser viktigheten av at skolen fortsetter å bruke handlingsrommet sitt for å
tilpasse både undervisning og arbeidsform til barnas behov. Opplæringsloven er
tydelig på at skolen skal legge til rette for en opplæring som ivaretar både
fellesskapet og hver enkelt elev, slik at elevene får best mulig utbytte av
opplæringen. Alle elever skal få muligheter til å lære og utvikle seg uavhengig
av forutsetningene sine. Dette gjelder også elever med stort læringspotensial.
En skole for alle krever fleksibilitet, kompetanse, bred tilpasning og
individuelt tilrettelagt opplæring.
I Trondheim kommune har vi
satt i gang flere tiltak for å styrke dette arbeidet. Tett på-prosjektet prøver ut tettere
samhandling mellom barnehage, skole og pedagogisk psykologisk tjeneste, slik at
skolen kan tilpasse tilbudet tidligere, før utfordringer vokser seg større. I
laget rundt barnet bidrar den kompetansen barnet, familien eller skolen har behov
for, slik at vi kan finne de beste løsningene. I Bedre skolestart for alle knyttes kompetansen i
barnehage sammen med kompetanse i skole for å sikre den beste overgangen mellom
barnehage og skole. Over tid har Trondheim kommune jobbet med tidlig innsats,
helhetlige tiltak og økt samarbeid mellom foreldre, barnehage, skole og kommunens
støttesystem.
Alle barn og unge skal ha en
trygg og god skolehverdag. De skal få utviklet sin kunnskap og sine ferdigheter
i trygge omgivelser, sammen med dyktige lærere som har fokus på relasjoner og
læring. Men et inkluderende læringsmiljø starter før første skoledag. I
barnehagen øver barna våre på relasjoner og komplekse mellommenneskelige
situasjoner, bygger selvtillit og et positivt selvbilde. Leken er et mål i seg
selv og et viktig pedagogisk virkemiddel.
Bedre skolestart for alle
har nylig avsluttet fem år med utprøving av ulike modeller, alle med mål om økt
kvalitet for barn og elever i barnehage og skole. Den kommende
evalueringsrapporten vil gi oss et solid grunnlag for videre arbeid, slik at vi
kan sette i gang målrettede tiltak utarbeidet i samarbeid mellom barn,
foreldre, ansatte og forskere.
Det er ikke et mål i seg
selv å redusere antall ADHD-diagnoser. ADHD er en reell nevrologisk tilstand,
og mange barn har reelle vansker som krever oppfølging og behandling. Det
viktige er at vi forstår hva det innebærer når en diagnose settes, og hva vi kan
gjøre for å imøtekomme barn der de er. I barnehagene og skolene i Trondheim
skal vi møte hvert enkelt barn som det er, og sørge for at de opplever
fellesskap i et godt læringsmiljø som hensyntar deres individuelle behov og
utfordrer dem innenfor trygge rammer.
Vi må fortsette å styrke
skolen for å gi alle barn og unge muligheten til å lykkes – uavhengig av når på året de
er født.