
Barnehagelærere mener foreldre krever for mye
I en fersk undersøkelse svarer halvparten av barnehagelærerne at de har opplevd å stå i konflikt med foreldre. De sier det blant annet handler om foreldre som «kun ser sitt barn».
700 foreldre og 300 barnehagelærere har deltatt i undersøkelsen som Foreldreutvalget for barnehagen (FUB) har fått utført.
Begge parter svarer hovedsakelig at de samarbeider godt med hverandre, men undersøkelsen avslører at de har samtidig har ulik oppfatning av konfliktnivået.
Mens nokså få foreldre, sju prosent, oppgir at de har vært i konflikt med de ansatte, sier halvparten av barnehagelærerne at de har opplevd konflikt med foresatte.
– Det spesielle er at så mange barnehagelærere har valgt å bruke anledningen til å fortelle hva konfliktene handler om i kommentarfeltene, sier utvalgsleder i FUB, Tor Eirik Rasmussen.
Kravstore foreldre
I undersøkelsen oppgir barnehagelærerne at misforståelser og mattilbud ofte er årsak til konfliktene.
Utdanningsnytt har tidligere fortalt om barnehager som har innført dokumentasjonskrav på matallergier, etter at de opplevde at det nærmest gikk inflasjon i å ha noe å være intolerant for, og det kunne virke som en del foreldre selv stilte diagnosen.
Les også: Foreldre skaper matkaos i barnehagen
Konfliktene handler også om bekymringsmeldinger og barnevern, men de fleste tilbakemeldingene barnehageansatte kom med i undersøkelsen, handlet om foreldre med urealistiske forventninger.
«Foreldre som har veldig lite innsikt i barnehagedagen, og som ønsker mye tilrettelegging for normale barn, men uten å ta hensyn til fellesskapets behov og bemanningstettheten», skriver én.
En annen skriver at konflikter har handlet om «foreldre som bare ser sitt barn og vil at vi setter alle ressurser på deres barn».
Foreldrene sier på sin side at konfliktene har dreid seg om at det er for mye sukker i maten, dårlig bemanning eller barn som ligger i vogn, selv om de har sluttet å sove.
Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG) har tidligere utføre samme type undersøkelse blant lærere i skolen og foresatte der. Også den viste en ulik forståelse av konfliktnivået. Mens to av tre lærere sa de hadde hatt konflikt med foresatte var tallet 17 prosent.