Storkommuner ønsker mer penger til lokale lønnsforhandlinger

Bergen og Trondheim mener mer lokal lønn kan lokke til seg lærere og barnehagelærere. – Vi får ikke flere folk av den type konkurranse, sier lærerlederen i Bergen.

Publisert Sist oppdatert

Før hvert lønnsoppgjør sender KS ut et debatthefte til alle kommunene. Her ber de blant annet om innspill til hva, og hvilke grupper, de bør prioritere i lønnsoppgjøret.

Det er disse tilbakemeldingene fra Kommune-Norge som avgjør hva KS vil prioritere når de skal forhandle lønnsoppgjøret.

Det er lokalpolitikerne som avgjør hva de melder inn til KS, og Utdanningsnytt har sett på vedtakene fra flere av de største kommunene.

Svarene fra Bergen, Trondheim, Stavanger, Bærum, Kristiansand og Tromsø peker alle på større handlingsrom for lokale lønnsforhandlinger som en del av løsningen på rekrutteringsutfordringer.

Byrådet i Trondheim mener «det bør settes mer av på den lokale potten og mindre til den sentrale», fordi de på den måten kan «bruke lønn som et aktivt virkemiddel for å rekruttere og beholde ansatte og kompetanse».

– Vi er veldig uenige i at mer penger skal gå til lokale forhandlinger. Så mye som mulig bør forhandles sentralt, sier Gry Camilla Tingstad, leder i Utdanningsforbundet Trondheim.

Hun sier rike kommuner allerede har muligheten til å lokke med lønn for å tiltrekke seg arbeidskraft, og at de kan se store forskjeller i lønnsnivå mellom nabokommuner.

– Det gjør det vanskelig å få tak i arbeidskraft for kommuner som har dårlig råd, sier Tingstad.

– Får ikke flere folk av det

I Bergen peker de også på «større handlingsrom til lokale lønnsforhandlinger» som en del av løsningen på rekrutteringsutfordringene.

Det er leder i Utdanningsforbundet Bergen, Bente Ingeborg Myrtveit, svært lite begeistret for.

Kommuner ønsker mer lokal lønn

Dette skriver lokalpolitikerne som svar til KS før årets lønnsforhandlinger

Trondheim: Det er viktig å sikre lokal handlefrihet og det bør settes mer av på den lokale potten og mindre til den sentrale. (…) Handlingsrommet for lokal lønnsdannelse i kapittel 4 bør økes utover dagens handlingsrom. Behovene kan variere fra kommune til kommune. For å kunne bruke lønn som et aktivt virkemiddel for å rekruttere og beholde ansatte og kompetanse, må handlingsrommet være større enn hva det er i dag.

Bergen: Vi ser at det er store rekrutteringsvansker innenfor helse og omsorgsyrkene, samtidig som søkertallene til lærerutdanningene, inkludert barnehagelærerutdanningen har vært synkende siden 2019. Dette tilsier at det ikke er åpenbart at det bør være en omfordeling av lønnsmidler mellom de store gruppene i kommunen. En løsning er at det blir større handlingsrom til lokale lønnsforhandlinger for å sikre fleksibilitet til å møte lokale utfordringer i arbeidsmarkedet. Bergen kommune mener derfor dette bør være hovedregelen i alle hovedoppgjør.

Stavanger: Det ble avsatt midler til lokale forhandlinger i 2024, og det anses derfor ikke nødvendig med lokale forhandlinger i 2025. Det er imidlertid et ønske om en mer jevnlig avsetning til lokale forhandlinger i fremtiden.

Bærum: For kommende lønnsoppgjør foreslås det at rammen fordeles sentralt. Dersom det skal avsettes midler til lokale forhandlinger, bør dette gjøres regelmessig, eksempelvis annethvert år. I så fall vil kommuner kunne utarbeide en lokal lønnspolitikk som tar høyde for regelmessige lokale lønnsoppgjør for ansatte som lønnes etter Hovedtariffavtalens kapittel 4.

Kristiansand: (…) det vil være gunstig hvis det avsettes midler til lokale forhandlinger mer regelmessig, fortrinnsvis annethvert år.

Tromsø: Tromsø kommune opplever store utfordringer med å rekruttere og beholde ansatte innenfor flere sektorer. For å kunne sette i verk tiltak mot lokale utfordringer er det ønskelig med mer jevnlig (forutsigbar) avsetning av pott til lokale forhandlinger i årene fremover. Hvert annet år vil være hensiktsmessig med tanke på å kunne planlegge og gjennomføre lokal lønnspolitikk på en bedre måte.

– Hva er denne idéen om at kommunene skal kjempe om arbeidskraften vi mangler gjennom lokale lønnsmidler? Det blir ikke flere lærere og barnehagelærere av det. Mangelen på kvalifisert arbeidskraft er et strukturelt problem som må løses sentralt. Kommunene vi konkurrerer med trenger denne arbeidskraften like mye som oss, og vi får ikke flere folk av den type konkurranse, sier Myrtveit.

Trondheim: – Unngå lærerstreik

Gry Camilla Tingstad i Utdanningsforbundet Trondheim er klar på at det også er noen veldig positive signaler i svaret byrådet har sendt til KS. De er krystallklare i sitt svar på at lønnsutviklingen til lærerne har vært for dårlig og må snus.

– Her er byrådet svært tydelig, og det er viktig. Vi er glade for dette tydelige signalet fra byrådet og håper KS lytter til innspillet fra Trondheim, sier Tingstad.

Dette skriver byrådet i Trondheim i sitt svar til KS før lønnsforhandlingene: «Lærerne har over år sakket akterut i lønnsutviklingen. Dette må snus for at kommunene kan være en attraktiv arbeidsgiver med konkurransedyktig lønn. Med dagens problemstillinger i skolen, og i rekruttering til lærerutdanningene, vil det være svært uheldig hvis lærere sakker ytterligere akterut. Problemstillinger i skolen kan fortsatt knyttes til pandemiårene. Det er svært uheldig hvis vi på ny får en lærerstreik, KS bør strekke seg langt for å unngå det». 

Vil prioritere 3- og 4-årig

Bente Ingeborg Myrtveit i Utdanningsforbundet Bergen sier lærerne og barnehagelærerne forventer reallønnsvekst også i årets oppgjør.

– Adjunktene med femårsutdanning er opptatt av å få sin del av kaka i år, ettersom de nok har opplevd at lektorene har fått mer de siste oppgjørene. Og barnehagelærerne, som kanskje har hatt en grei lønnsutvikling, men som like fullt ligger på et lavt lønnsnivå. Vi har mange ulike lærergrupper som nok alle har forventninger til årets oppgjør. Lærerne i skoleverket er opptatt av lønnsutvikling, barnehagelærere er opptatt av det lave lønnsnivået. Det er flere ting som skal balanseres, sier hun.

Byrådet skriver i sitt svar til KS at de mener gruppene med 3- og 4-årig utdanning bør prioriteres i årets oppgjør.

– Det er utfordrende for oss at byrådet er så krystallklare på det.

Hun sier det vil bety at lærerne i skolen, hvor det er krav om femårig utdanning, vil bli nedprioritert.

– Det er vi selvsagt ikke enige i.

– Dårlig uttelling

Leder i Utdanningsforbundet, Geir Røsvoll, er like tydelig som lokallagslederne på at de ikke ønsker mer lokale pottforhandlinger.

– Det er forankret i vår lønnspolitikk som er vedtatt av landsmøte. Det bygger blant annet på erfaringene av at lærere i skoleverket har fått dårlig uttelling i disse lokale pottforhandlingene. Det samsvarer jo lite med rekrutteringsutfordringene og den dokumenterte mindrelønnsutviklingen til lærere i skoleverket, skriver Røsvoll i en e-post.

Han mener det i dagens hovedtariffavtale er tilstrekkelig fleksibilitet til å møte behovet kommunene etterlyser, uten at det skal dras inn i pottforhandlingene. Røsvoll peker også på at mange arbeidsgivere i fjorårets lokale forhandlinger ønsket å gi flate tillegg.

– Jeg tenker at det kan bety at kommunenes holdninger til lokale pottforhandlinger er mer nyansert enn det som meldes fra de store kommunene og byene som er eksemplene her, skriver Røsvoll.

– Ønsker lokalt handlingsrom

KS har i årets debatthefte bedt kommunene og fylkeskommunene gi innspill både om prioriteringer i årets mellomoppgjør og til hvordan tariffavtalene kan utvikles i et lengre tidsperspektiv. 

Tor Arne Gangsø, arbeidslivsdirektør i KS, viser til at flere av kommunene over tid har spilt inn at de ønsker forutsigbarhet i om det skal settes av lønnsmidler til lokale forhandlinger.

– Det er ikke overraskende når partene i hovedtariffavtalen er enige om at lønnssystemet forutsetter en lokal lønnspolitikk som gjøres kjent for alle ansatte, slik at de også gis forutsigbarhet. Vi drøftet dette med partene allerede ved fjorårets forhandlinger, skriver Gangsø i en e-post.

Han peker på at det blir økende mangel på arbeidskraft i hele arbeidslivet i årene framover. 

– Rekrutteringsutfordringene i kommunesektoren må møtes med flere ulike virkemidler som kan bidra til å mobilisere arbeidskraft, skriver Gangsø.

Han lister opp en rekke ting, som bruk av ny teknologi, hvordan arbeidstiden organiseres, oppgavefordeling mellom yrkesgrupper, mer heltid, mindre sykefravær og å inkludere flere i arbeidslivet. Også gode lønns- og arbeidsvilkår, samarbeid med tillitsvalgte og godt lederskap er på listen.

– Vi opplever at kommunene og fylkeskommunene ønsker et lokalt handlingsrom, men at de er minst like opptatt av at tariffavtalene og lønnsfastsettelsen ikke må føre til en alles kamp mot alle om arbeidskraft, avslutter Gangsø.

Saken ble oppdatert 3. mars 2025 klokken 12:45 med kommentarer fra Tor Arne Gangsø i KS.

Powered by Labrador CMS