Nissen som ramper, promper og lurer
I stadig flere barnehager og hjem har det dukket opp en spesiell type nisse i adventstiden. – Det er veldig gøy med rampenissen, både for liten og stor, sier Line Westlye.
Line jobbet tidligere på SFO og hadde der introdusert rampenissen for elevene. Dette var såpass vellykket at hun tok det med til Trollberget barnehage i Stavanger da hun begynte å jobbe der for to år siden.
– Jeg er i gang i år også, døra til nissen har kommet opp inne i barnehagen, så nå venter barna spent på at han skal komme ut og lage rampestreker, sier Line.
– Finner du på nye ting hvert år?
– Nei, noe gjenbruker jeg. De mest populære rampestrekene er jo fine å ta på nytt. Jeg pleier å skrive ned eller ta bilde av strekene jeg finner på.
– Hva er mest populært?
– Da rampenissen hadde pakket inn skoene til en av de ansatte, syntes ungene det var veldig gøy. En morgen da de kom og juletreet hadde fått ny pynt av dopapir var også veldig populært. Ungene likte også at nissen hadde dekorert speilet med barberskum, der de pleier å stå å vaske hendene, forteller Line.
Hun synes dette er veldig gøy og leter rundt på nettet etter inspirasjon. Det er egne grupper der stadig flere legger ut tips om hva en kan gjøre. De fleste lager en rampestrek til neste morgen, sånn at når barna kommer i barnehagen, så har nissen laget en rampestrek.
– Det er ikke alltid jeg rekker det når jeg har seinvakt, men ungene godtar at nissen er forsinket av og til. De ansatte synes også det er moro at jeg lager nissestreker.
I Trollberget barnehage er det yoga hver fredag, og det ville også nissen være med på.
– Ja da hadde han rigget seg til med egen yogamatte.
I fjor frøs Line rampenissen inn i en isblokk og lot som det var Elsa fra Frost som hadde gjort det.
– Et lite tips når en skal fryse inn noe, er å koke vannet. Da blir isen klarere og uten luftbobler.
– Bruker du mye penger på dette?
– Nei egentlig ikke. Jeg har kjøpt nissen, en dør og noen lys, men mye av det jeg bruker, har vi barnehagen.
Line jobber ved en småbarnsavdeling og tilpasser aktivitetene til målgruppen.
– Jeg kunne jo ha dekt på under bordet, det hadde noen av barna syntes var moro.
Opphavet til rampenissen ser ut til å være kommersielt, kommer det frem i denne fagartikkelen.
I den amerikanske barneboken «The Elf on the Shelf: A Christmas tradition» skrevet av Carol Aebersold og Chanda Bell (2005), beskriver forfatterne på rim hvordan rampenissen hver dag gjennom adventstiden dukker opp ulike steder i huset. Boken ble solgt i et sett som inneholdt en liten nissedukke; en oppmuntring til familiene om å selv iscenesette leken. Konseptet ble en salgssuksess, og gradvis utviklet det seg en trend hvor folk iscenesatte rampenissestreker.
Trenden fant etter hvert veien til norske hjem og barnehager. Et søk i databasen Retriever viser at figuren for første gang blir nevnt i bisetninger i to lokalaviser i 2012. Samme år begynte butikker å selge hobbysett som forestiller rampenissens hus, og i løpet av de neste årene ble ideer og bilder i økende grad delt i stadig større grupper i sosiale medier.