Ill.foto: Mostphotos
Dramatisk nedgang i søkningen til lærerutdanning – nord-norske perspektiver
Debatt: I første omgang må man fylle opp studieplassene. Når det er gjort, må man sørge for at søringer kan komplettere den lokale rekrutteringen i Nord-Norge.
Søkertallene til lærerutdanning har i år sunket
dramatisk, med en nedgang i antall såkalte førstevalgsøkere på 22 prosent for
utdanningene for trinn 1-7, og på hele 35 prosent på utdanningene for trinn
5-10. (Hvis man som søker setter lærerutdanningen for trinn 1-7 på Nesna som første
prioritet, er man førsteprioritetssøker til det studiet.)
Heldigvis foreligger det et forslag om å fjerne
opptakskravene til begge typer lærerutdanning. Om man ikke fjerner dem helt,
kan de i hvert fall settes ned slik at studieplassene såvidt mulig blir fylt
opp. Dermed får vi slutt på det jeg har kalt rasjonering av lærere, som særlig
har rammet utkantene. Dette bør kunne gjøres allerede ved årets opptak. Søkere
som har latt være å søke fordi de visste at de hadde for svake resultater fra
videregående, kan søke ved suppleringsopptaket sent på sommeren.
Søkingen i Nord-Norge
I Nord-Norge et det flere kommuner som ifølge
Grunnskolestatistikken har over 20 prosent ufaglærte. Det er derfor av særlig
interesse å se på søkningen til lærerutdanningene i nord. I det følgende
begrenser jeg meg til lærerutdanningen for trinn 1-7, hvor problemene er
størst; lærere for trinn 5-10 utdannes også gjennom fagstudier og
praktisk-pedagogisk utdanning.
Bodø hadde i fjor 23 førstevalgsøkere, som ga 11
frammøtte studenter. I år er antallet førstevalgsøkere sunket til 13, og man
kan dermed forvente 6 frammøtte.
På Nesna møtte det i fjor 8 av 25 førstevalgsøkere. I år
er antallet førstevalgsøkere 22, slik at man kan vente 7 til høsten.
Tromsø hadde i fjor 41 førstevalgsøkere. Tallet som møtte,
var ca. 15 (det foreligger litt ulike tall). I år er førstevalgsøkerne sunket
til 30, det gir et anslag på 11 frammøtte.
I Alta hadde man i fjor 37 førstevalgsøkere, men bare 11
møtte. I år har 36 dette studiet som sitt førstevalg, slik at man i år også kan
vente 11 studenter.
Antall førstevalgsøkere til utdanningen for trinn 1-7
summerte seg i fjor til 126. Tallet har i år sunket til 101, en nedgang på 20
prosent. Det er en fattig trøst at dette tallet er litt mindre enn landsgjennomsnittet
- her er nedgangen som nevnt på 22 prosent.
Nesna tilbyr bare nettbasert studium. I fjor hadde man et nettbasert studium ved UiT, i tillegg
til det ordinære studiet. Det hadde 67 førstevalgsøkere, hvorav 24 møtte. I år har
man også et slikt tilbud, nå med 55 førstevalgsøkere, anslaget for fremmøtte
synker da til 19.
En tilvekst i år er et nettbasert tilbud med utgangspunkt
i Bodø, med 21 førstevalgsøkere. Legger vi til grunn samme frammøteprosent som
for fjorårets tilbud ved UiT, vil 8 møte fram.
Anslagene for det enkelte tilbud er selvfølgelig
usikkert. Men det er ingen grunn til å tro at summen av antall frammøtte vil
være særlig feil. Med ett tilbud mer i år enn i fjor blir summen for antall frammøtte
være 62, ned fra 69 i fjor. Med vanlig frafall gir det drøye 40 nye lærere om
fem år.
De to sistnevnte tilbudene er knyttet til institusjonene
i Tromsø og Bodø. Der har personalet mye annet å stelle med, så søkningen er
ikke avgjørende for disse institusjonenes eksistens.
Nesna
På Nesna bygger man opp igjen institusjonen, som etter
frafall vil uteksaminere ca. 6 lærere for trinn 1-7 om fire år, og noe
tilsvarende om fem år. I tillegg vil man utdanne lærere for trinn 5-10 og
barnehage.
Men det er på grunnskolens trinn 1-7 problemene med
lærerrekruttering er størst. Hvis Nesna ikke kan levere bedre på denne
utdanningen, henger gjenoppbyggingen i en tynn tråd. Men Nesna er statsrådens
hjertebarn, og kan reddes ved å fjerne rasjoneringen, altså lempe på opptakskravene.
I første omgang må man fylle opp studieplassene. Når det
er gjort, må man sørge for at søringer kan komplettere den lokale
rekrutteringen i Nord-Norge. De økonomiske stimuleringstiltakene man så langt
har hatt, og som kan virke rause, er ikke rause nok - det er dokumentert av
tall som viser at antall ufaglærte i utkantskoler har økt jevnt og trutt. De økonomiske
stimulansene kan i dag beløpe seg til ca. 360.000 kroner. De må nok dobles eller
tredobles, skal det monne.