Foto: Trine Melheim Næss
Kicker
Evelyn (36): Må bli flere lektorstillinger i norske barnehager
Evelyn Eggum (35) vil gjerne ha flere i barnehagene med mastergrad, men savner flere skreddersydde stillinger.
Selv forlot hun barnehagen i fjor til fordel for en prosjektstilling i etat for barnehage i Bergen kommune. Da hadde hun jobbet som pedagogisk leder i over ti år og tatt en mastergrad.
– Da jeg var ferdig med masteren min i 2019, gikk jeg først tilbake til pedlederjobben. Min styrer var heldigvis lysten på å finne arbeidsoppgaver som gjorde at jeg fikk bruk for kompetansen min, så jeg fikk ansvaret for et utviklingsprosjekt kalt ReKomp, forteller Evelyn Eggum.
– Men det var også den eneste måten jeg fikk brukt utdanningen på.
Hun tror altfor mange barnehagelærere som tar mastergrad har det på samme måten.
– Problemet er at det ikke finnes noen retningslinjer eller egne stillinger og stillingsbeskrivelser. Det blir fort personavhengig i den enkelte barnehage.
Et økonomiske spørsmål
Helst skulle hun sett at det fantes en lektorstilling i alle barnehager, og aller helst bør den være en tilleggsressurs, mener hun.
– Jeg tror barnehagene mister mange dyktige fagfolk i dag fordi det ikke er tilrettelagt for at de får brukt utdanningen sin. Det er direkte demotiverende for dem med mastergrad. Det beste hadde vært en ny organisering av barnehagene, der lektorenes ansvar først og fremst ville vært faglig utvikling i kollegiet.
Slik det er i dag blir det alltid et økonomisk spørsmål, mener Evelyn.
– Når det verken følger med penger eller konkrete mål med mastergradene, så stopper det der.
Det er et uttalt politisk mål at flere barnehageansatte skal ha mastergrad. Men en fersk rapport fra Oslo Met viser at svært mange av dem med mastergrad ikke får egne arbeidsoppgaver i barnehagen. 1 av 3 får heller ikke mer lønn som barnehagelærer, selv om de tar mastergrad.
Les også: Hedda (27): – Kan ikke forvente at barnehagelærere skal ta mastergrad uten å få noe igjen for det
Et annet lønnssystem
Evelyn Eggum tror flere med mastergrad i yrket ville løftet kvaliteten i barnehagene, og at det kan gi yrket en høyere status.
– Det stilles stadig flere krav til barnehagene. For at vi skal kunne oppfylle dem, og samtidig gi barna og foreldrene barnehager av høy faglig kvalitet, tror jeg vi er tjent med flere med mastergrad. Men det forutsetter som sagt en annen organisering, og ikke minst et annet lønnssystem enn i dag.
– Hva er ditt råd til politikerne når de skal jobbe videre med strategiene?
– Det aller viktigste er at de involverer de ansatte i barnehagene i det videre arbeidet, slik at man kan definere hva mastergradsutdanningene skal brukes til, hva som følger med dem av rettigheter, og hvilken lønn og arbeidsoppgaver de med master skal ha.
Les også: Iselin (36) forlot barnehagen etter mastergraden:– Kommer ikke tilbake før nye rammer er på plass