«Dagens foreldregenerasjon ser mer på lærerne som serviceytere, og terskelen har blitt mye lavere for foreldre til å spørre om alt mulig.»
Martin Skaug (35) Ila skole i Trondheim
– Man ser for seg at det man i hovedsak skal gjøre er å drive undervisning, men så dreier rollen seg om så ufattelig mange andre ting også. Og disse andre tingene kan være altoppslukende og ta fokus bort fra det viktigste vi skal gjøre, som jo er undervisning, sier Martin Skaug, kontaktlærer på 5. trinn.
Han er en av lærerne Utdanningsnytt har snakket med om lærerrollen. Felles for dem er at mener arbeidsoppgavene er blitt for mange og ansvaret for stort.
Skaug sier man som lærer i dag må klare å begrense jobben, hvis ikke kan man jobbe døgnet rundt. Blant annet trekker han fram oppfølgingen av psykiske helseproblemer blant elevene.
– Det har på en måte blitt lærernes ansvar. Vi blir nesten behandlere i tillegg til å være lærere, og det føler jeg meg ikke kompetent til.
Andre ting lærere kan få noe av ansvaret for er renhold.
– Det blir pakket inn som at det skal være noe elevene skal bidra med og lære av, men det handler jo om økonomi. Til syvende og sist er det noe vi lærere blir ansvarlige for at blir gjort. Andre steder kommer noen og tømmer søpla, men vi må gjøre det selv.
– Må begrense oss for å beskytte oss
Kontakten med foreldre har også blitt langt mer omfattende, sier Skaug.
– Dagens foreldregenerasjon ser mer på lærerne som serviceytere. Da jeg begynte som lærer for ti år siden, brukte vi e-post til kontakt med foreldrene, og da jeg var i praksis under utdanningen var det gammeldags meldebok som gjaldt. Nå har vi plattformer som er lagt opp med chatfunksjon, og terskelen har blitt mye lavere for foreldre til å spørre om alt mulig.
Han sier rektor ved skolen er veldig tydelig på at lærerne ikke skal sjekke meldinger hele tiden og svare på alt umiddelbart.
– Vi må begrense oss for å beskytte oss. En liten melding kan ødelegge en ettermiddag eller en hel helg, for tidvis kan det være krasse meldinger eller tidkrevende å svare på.
– Er det ting som kan gjøres for at du skal få mer tid til å bare være lærer?
– Ressursene vi har til spesialpedagogikk, kunne vært doblet. En ting er å følge opp vedtakene om spesialundervisning, noe som er lovpålagt. Men det er også mange andre elever som trenger noe ekstra, og det er ikke lett å få til i en klasse med én lærer.
– Mener du lærerrollen i dag favner for bredt?
– Ja, for eksempel når det kommer til oppfølging av psykisk helse og oppdragelse.
– Burde man forsøke å sette noen lovmessige grenser for hva lærerne skal ha ansvar for?
– Det er vanskelig å stramme inn, hvis det ikke er noe alternativ. Hverdagen for elevene er i stor grad delt mellom hjemmet og å møte oss på skolen. Vi er ekstremt viktige for dem, så da er løsningen at mer ressurser må inn i skolen så vi kan følge opp på en best mulig måte.