Åse Wetås under webinaret der Nynorsksenterets rapport ble presentert.
Foto: Språkrådet
Nynorsk står svakt i lærarutdanningane
Mange lærarstudentar kan fullføre studia utan å bli vurderte i nynorsk, viser ny undersøking.
Det er Nynorsksenteret
som har skrive rapporten på oppdrag frå Språkrådet.
Målet for undersøkinga var å finne ut korleis lærarutdanningane dokumenterer
og sikrar nynorskkompetanse hjå studentane. Grunnlaget for granskinga er studieplanar
og emneplanar, som inneheld informasjon om kva for språk studentane skal bruka
i studiet, både i obligatoriske læringsaktivitetar og til eksamen.
Blant hovudfunna i
rapporten er at lærarstudentar
med norsk i fagkrinsen, uavhengig av kva utdanning dei tek, får nynorskkompetansen
sin vurdert gjennom arbeidskrav eller eksamen på fleire tidspunkt gjennom
utdanninga si. Lærarstudentar som ikkje har norsk i fagkrinsen, uavhengig av kva for utdanning
dei tek, får derimot ikkje vurdert nynorskkompetansen sin gjennom utdanninga
si, med svært få unntak.
Rapporten vart presentert på nettseminaret «Små krav,
store skilnader», som Språkrådet arrangerte i samarbeid med Oslo Met.
Fleire lærarstudentar skriv aldri nynorsk i studietida
Hovedfunn i rapporten
- Lærarstudentar
med norsk i fagkrinsen får generelt nynorskkompetansen sin vurdert gjennom arbeidskrav
eller eksamen på fleire tidspunkt gjennom utdanninga.
- Lærarstudentar
som ikkje har norsk i fagkrinsen, får ikkje vurdert nynorskkompetansen sin
gjennom utdanninga si, med nokre svært få unntak.
- Alle
dei tolv utdanningsinstitusjonane som tilbyr GLU 1-7, dokumenterer at
studentane skal bli vurderte i både bokmål og nynorsk.
- Ved
dei tolv institusjonane som tilbyr GLU 5-10, er det stort sett berre for
studentar med norsk i fagkrinsen at det er krav til at dei skal skriva på både
bokmål og nynorsk. Berre fire av dei tolv institusjonane krev at studentar utan
norsk i fagkrinsen blir vurderte i nynorsk i arbeidskrav eller til eksamen.
- Nynorsk-
og bokmålskompetansen blir sjeldan vurdert på lik linje. Dei fleste stadene blir
nynorskkompetansen testa ved heimeeksamen (utan tilsyn), medan
bokmålskompetansen blir testa ved skuleeksamenar (med tilsyn).
- Over
halvparten av lærarstudentane som vart uteksaminerte i 2022, tok PPU eller
femårig lektorutdanning. Av disse blir berre studentar som tek lektorutdanning
med norskfaglege emne, og studentar som tek PPU med norsk i botnen, vurderte i
norsk (bokmål og nynorsk).
Kjelde: Rapport om norsk i lærarutdanningane
Ida Marie
Jegteberg, stipendiat ved Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa, har vore leiar
for undersøkinga.
– Ifølgje
emneplanane vi har undersøkt, må ikkje studentane som tek praktisk-pedagogisk
utdanning (PPU) og lektorutdanning i andre fag enn norsk, skrive på nynorsk på
noko tidspunkt gjennom utdanninga si, uttalte Jegteberg.
Språkdirektør
Åse Wetås minna om det språkpolitiske ansvaret som Kunnskapsdepartementet sitter
med.
– Språklova
gjev det offentlege eit særleg ansvar for å fremje nynorsk, som er det minst
brukte av dei to norske skriftspråka. Opplæringssektoren står i ei særstilling
i arbeidet med å sikre norsk som eit språk som kan nyttast på alle
samfunnsområde.
Les «Rapport om norsk, særleg
nynorsk, i lærarutdanningane» [pdf, 600 kB]
Noregs Mållag: Alvorleg situasjon
Dersom
utdanningsinstitusjonane i det heile testar nynorskkompetansen til studentane,
gjer dei det i hovudsak ved heimeeksamen, viser undersøkinga.
Det er altså ein
testsituasjon utan tilsyn. Bokmålskompetansen, derimot, blir testa ved
skuleeksamen.
Leiar i
Noregs Mållag, Peder Lofnes Hauge, uttalar til Utdanningsnytt at undersøkinga
stadfestar det mållaget har vore opptekne av lenge: Det
finst ikkje eit godt nok system for å sikre at alle framtidige lærarar er kompetente
til å undervise i og på nynorsk.
– Det er alvorleg. Det må vere klare krav
til kva skriftleg dugleik studentane skal gå ut av utdanninga med og
nynorskkompetansen må kome fram på vitnemålet, seier Lofnes Hauge.
– For å bli trygg språkbrukar, må ein bli eksponert for språket, og då er det
viktig at alle lærarar, uavhengig av undervisningsfag, har den kompetansen som
krevst. Det er på tide at styresmaktene og institusjonane sjølve set seg
ned og finn ut korleis vi kan sikre dette raskt, avsluttar leiaren for Noregs Mållag.