Vil ha mindre detaljstyring av lærerutdanningene
Lærerutdanningene er underlagt et lappeteppe av krav, mener regjeringen.
Nå skal et ekspertutvalg se nærmere på hvordan regjeringen kan styre lærerutdanningene bedre. Gruppa, som skal ledes av Sølvi Mausethagen, professor ved lærerutdanningen ved OsloMet, skal levere sin sluttrapport innen 1. juni neste år.
– Universitetene og høgskolene skal ha stor grad av faglig frihet til å utforme egne studietilbud. Over tid har mange tiltak for å øke kvaliteten i lærerutdanningene gitt et lappeteppe av krav, som har gjort rammeverket unødvendig komplisert. Vi har satt ned en ekspertgruppe som skal se grundig og helhetlig på hvordan vi skal styre lærerutdanningene i fremtiden, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Sandra Borch (Sp) i en pressemelding.
Kunnskapsdepartementet styrer lærerutdanningene overordnet gjennom rammeplaner. Rammeplanene sier noe om hva studentene skal ha lært når de er ferdig utdannet og skal sikre at studentene får samme læringsutbytte, uavhengig av hvor de har studert.
– Vi trenger gode lærere i skoler og barnehager. Det er viktig at vi ruster lærerstudentene til å møte livet i barnehager og skoler, slik at barnehagebarn og elever får de beste lærerne. Da må vi gi universitetene og høyskolene tillit og handlingsrom i utviklingen av utdanningene, sier Borch.