Forelesning

1 av 3 studieplasser på barnehagelærer-
utdanningene står tomme

Flest tomme plasser er det ved de ordinære studietilbudene. Ved deltidsstudiene er tallene langt bedre. 

Publisert

Det viser en opptelling Khrono har gjort ved inngangen til september. 

De har sett på alle de 12 universitetene og høgskolene i landet som tilbyr barnehagelærerutdanning. Opptellingen viser at av 2838 studieplasser, var 1015 ledige. Det utgjør 36,1 prosent av de planlagte plassene. 

Flest ledige plasser er det ved de ordinære barnehageutdanningene. Ved enkelte utdanningssteder, som Stord, Tromsø og Levanger, er over 70 prosent av plassene tomme. Høgskolen NLA topper statistikken. Der var det i september 7 studenter. Studiet var planlagt for 77.

Også ved OsloMet er det ledige plasser ved barnehagelærerutdanningen i år. 

— Det er bekymringsfullt at søkertallene til lærerutdanningene er synkende, og mange studieplasser står tomme på studiesteder rundt om i landet, sier instituttleder Kristin Danielsen Wolf ved OsloMet til Khrono.  

Oversikt nettavisen har laget viser imidlertid at deltidsstudier og samlingsbaserte/desentraliserte studier har bedre tall enn de ordinære studiene. 

Ved Universitetet i Bergen var det egentlig planlagt for 35 deltidsstudenter, men de har tatt inn 40. Høgskolen i Østfold ligger også to studenter i pluss på deltidsstudiet. 

Det samlingsbaserte studiet ved Høgskolen i Innlandet har nesten fylt opp sine 125 plasser. Det samme gjelder samlingsstudiet ved Universitetet i Tromsø og det nettbaserte studiet ved Nesna i Nordland. 

Da søkertallene til lærerutdanningene ble lagt frem i vår, viste de at antallet søkere stuper. 

Totalt er det 21,9 prosent færre førstevalgssøkere til lærerutdanningene i år enn i 2022. Spesielt søkertallene til barnehagelærer og grunnskolelærer for de eldste barna faller dramatisk, her var det færre enn én søker per studieplass.

I slutten av august kom nyheten om at en bred gruppe med ministrene Tonje Brenna og Sandra Borch i spissen, er blitt enige om å lage en strategi for å snu trenden.

Powered by Labrador CMS