Lise Selnes, Aps medlem i utdannings- og forskningskomitéen.
Foto: NTB/Naina Helén Jåma
Bred politisk bekymring for lavere søkertall til lærerutdanningene
Lise Selnes (Ap): – Svært bekymringsfullt at søknadstallene til lærerutdanningene faller så dramatisk.
Arbeiderpartiets medlem
i utdannings- og forskningskomiteen, Lise Selnes, ser alvorlig på den alvorlige nedgangen i søkertallene til lærerutdanningene, ifølge en pressemelding.
I år er det hele
21,9 prosent færre søkere til lærerutdanningene enn i 2022, og vi må helt tilbake til 2008 for å finne like lave søkertall.
– Det er svært bekymringsfullt at søknadstallene til
lærerutdanningene faller så dramatisk. Dette var det vi var redde for, og
tallene bekrefter at nedgangen er stor både i distriktene og i de større
studiebyene. Vår innsats for å rekruttere, utdanne og beholde lærere må
forsterkes.
– Vi har alle en forventning til at barna våre skal møte
gode, varme mennesker med masse kunnskap når de begynner på skolen. Jeg tror
mange nå er bekymret for at mange barn ikke møter lærere med tilstrekkelig
kompetanse. Fremover må vi snu på alle stener, og gjøre nye grep for å snu
denne utviklingen, uttaler Selnes i pressemeldingen.
– Som
lærer har du en ekstremt meningsfull jobb du gjøre en forskjell for barn, unge
og samfunnet som helhet. Søkerne kan omprioritere studier fram til 1. juli. Til
alle som har lærerutdanning blant studieønskene, vil jeg si: Vi trenger dere i
norske klasserom og barnehager i årene fremover!
En god lærer er det aller viktigste
Høyres medlem i utdannings- og forskningskomiteen, Margret Hagerup, uttrykker i en kommentar at nedgangen i søkingen til lærerutdanning er bekymringsfull.
–
Det aller viktigste for å skape en skole med muligheter for alle, er en god
lærer. Under Solberg-regjeringen økte søkertallene, og det er
bekymringsfullt å se at vi nå har de laveste søkertallene til
lærerutdanningene siden 2008, sier hun og fortsetter:
– Dette bør være
et tydelig signal til regjeringen om å styrke arbeidet med rekruttering og
kvalitetsheving i lærerutdanningene, og gjennomføre tiltak for å heve
statusen til læreryrket; som å gjeninnføre karriereveier for lærere i
klasserommet.
Les også: Færre vil bli lærer: – Svært bekymringsfullt