Bred politisk bekymring for lavere søkertall til lærerutdanningene
Lise Selnes (Ap): – Svært bekymringsfullt at søknadstallene til lærerutdanningene faller så dramatisk.
Arbeiderpartiets medlem
i utdannings- og forskningskomiteen, Lise Selnes, ser alvorlig på den alvorlige nedgangen i søkertallene til lærerutdanningene, ifølge en pressemelding.
I år er det hele 21,9 prosent færre søkere til lærerutdanningene enn i 2022, og vi må helt tilbake til 2008 for å finne like lave søkertall.
– Det er svært bekymringsfullt at søknadstallene til lærerutdanningene faller så dramatisk. Dette var det vi var redde for, og tallene bekrefter at nedgangen er stor både i distriktene og i de større studiebyene. Vår innsats for å rekruttere, utdanne og beholde lærere må forsterkes.
– Vi har alle en forventning til at barna våre skal møte gode, varme mennesker med masse kunnskap når de begynner på skolen. Jeg tror mange nå er bekymret for at mange barn ikke møter lærere med tilstrekkelig kompetanse. Fremover må vi snu på alle stener, og gjøre nye grep for å snu denne utviklingen, uttaler Selnes i pressemeldingen.
– Som lærer har du en ekstremt meningsfull jobb du gjøre en forskjell for barn, unge og samfunnet som helhet. Søkerne kan omprioritere studier fram til 1. juli. Til alle som har lærerutdanning blant studieønskene, vil jeg si: Vi trenger dere i norske klasserom og barnehager i årene fremover!
En god lærer er det aller viktigste
Høyres medlem i utdannings- og forskningskomiteen, Margret Hagerup, uttrykker i en kommentar at nedgangen i søkingen til lærerutdanning er bekymringsfull.
– Det aller viktigste for å skape en skole med muligheter for alle, er en god lærer. Under Solberg-regjeringen økte søkertallene, og det er bekymringsfullt å se at vi nå har de laveste søkertallene til lærerutdanningene siden 2008, sier hun og fortsetter:
– Dette bør være et tydelig signal til regjeringen om å styrke arbeidet med rekruttering og kvalitetsheving i lærerutdanningene, og gjennomføre tiltak for å heve statusen til læreryrket; som å gjeninnføre karriereveier for lærere i klasserommet.
Les også: Færre vil bli lærer: – Svært bekymringsfullt