Hver dag har barnehagebarna åpnet en ny luke i ramadankalenderen. Nå er de klare for fest.
I Trollberget barnehage har de talt ned dagene til id med ramadankalender, musikk og ny kunnskap. Styreren etterlyser mer mangfoldsarbeid i Barnehage-Norge.
Marianne SmebyStrandJournalist
PublisertSist oppdatert
Annonse
– Vet dere hva det
bygget heter, undrer Lillian Sofie Borch Olsen, og peker på storskjermen på
veggen.
Annonse
Men seks små hoder rister høylytt på hodet.
– Det er en moské, sier styreren.
– Det ser ut som et kjempestort nøkkelhull, sier et av barna.
– Jeg syntes det ligner mest på kongler, mener en annen.
Førskolebarna
i Trollberget barnehage i Drøbak; Eiril, Selma, Erik, Aylin, Marius og Børre Olai
sitter som tente lys på samlingsrommet. «Ramadan mubarak» – velsignet ramadan – står det på en fargerik plakat på veggen, som ellers er fylt med pynt og symboler
som vitner om den islamske fastemåned. De har kommet til luke 17 på ramadankalenderen,
og bak den er oppfordringen klar: «Tegn en tegning til en venn», og det er
nettopp det førskolebarna straks skal i gang med.
Gjennom ramadanmåneden har barnehagebarna talt
ned dagene til 21. april. Da er det ID og fest i barnehagen.
– Da skal vi ha masse musikk, dans og god mat,
forsikrer Borch Olsen, og tar frem boken «Fest og feiring – God id».
– Da skal jeg ha med rullekake. Med Nutella, forsikrer Aylin.
– Og kanskje vi skal pynte oss litt, undrer styreren. -
– Ja! roper et samstemt førskolekorps.
Mangfold
I Trollberget har 14
av 38 barn – en eller begge foreldrene med et annet morsmål enn norsk. Når de fleste barnehager har et stort
eller lite innslag av barn med ulik språklig, kulturell eller religiøs bakgrunn,
må dette tas inn som en naturlig del av barnehagehverdagen, mener Lillian Sofie
Borch Olsen. I tillegg
til å være styrer i Trollberget, holder hun også kurs om hvordan barnehagene kan arbeide med å skape
inkluderende arenaer i møte med minoritetsfamilier.
Hennes eget
engasjement startet allerede da hun var ferdig på barnehagelærerutdanningen, og
jobbet i en barnehage med mange barn med ulik bakgrunn.
– Det gjorde at vi ble veldig beriket av det de hadde meg seg av erfaringer hjemmefra.
Fra hva de hørte på av musikk, hvilke historier de ble lest for, som var noe
annet enn Albert Åberg og musikk fra Karius og Baktus, forteller Borch Olsen.
Foreldrene delte gjerne musikk og fortellinger med barnehagen.
Får foreldrene til å bidra
– Vi så at det ble en brobygger mellom hjem og barnehage, og vi
opplevde et veldig godt foreldresamarbeid. Vi fikk et innblikk i foreldrenes barndom og bakgrunn, og hva de ville bringe videre til
sine barn.
Kommunikasjonen
med foreldrene er viktig også i arbeidet med mangfold, understreker styreren.
– Først for å skape en tillit til barnehagen. Vi har et
ansvar for å løfte frem mangfoldet, for å forebygge mobbing, ekskludering og
diskriminering og spør foreldrene om hvordan de kan bidra. Det er viktig at de opplever at vi anerkjenner og møter dem der de
er, uten å trekke det frem som noe annerledes.
Arbeid med
mangfold handler ikke om hvorvidt det er barn i barnehagen med annen religiøs
tilhørighet, påpeker Borch Olsen.
– Vi har en oppgave i å skape en interesse for det mangfoldet vi har i
samfunnet vårt. Så det burde være grunnlaget for hvorfor vi skal løfte det
frem. Vi har barn i barnehagen som feirer ID hjemme. Og da er det
fint av vi alle kan få felles erfaringer rundt denne høytiden. De begynner på
skolen neste år, så uavhengig av om de markerer eller ei, så er det fint å ha
den erfaringen med seg.
Holder
inspirasjonskurs
Etter hvert har
Borch Olsen også holdt kurs for andre barnehager. Men hun skulle gjerne hatt mer tilgjengelig materiell.
– Vi har noen bøker som handler om ulike høytider, ellers
er det veldig lite. Vi har pakker på trafikk, språk og tallforståelse – vi har
masse materiale å kjøpe inn, men nesten ingenting når det kommer til
mangfoldsarbeid. Det gjør det litt vanskelig, for vi kan ikke bare ta ned en
ferdig kasse med materiell, vi må lage det selv, sier hun.
– Er Barnehage-Norge gode nok på dette?
– Jeg opplever at barnehagene syntes det er et utfordrende tema å ta tak i.
Fordi det er så personlig, og fordi mangel på kunnskap har veldig mye å si. Og
så handler det litt om personlig interesse hos dem som jobber i barnehagene. Jeg har et personlig engasjement for dette, og det
gjør at Trollberget barnehage blir preget av det. Det er viktig å finne ut hva slags
kompetanse de ansatte i barnehagen har, og hva de trenger mer av for å løfte dette arbeidet.
Rammeplan legger føringer på hvordan barnehagene
skal jobbe også med mangfold, påpeker Borch Olsen.
– Men jeg tror mange tenker at vi markerer jo jul og påske, så vi gjør jo noe
etter rammeplanen. Så prater man kanskje om id og andre høytider når det skjer,
men man lager ikke opplegg, eller organiserer lekemiljøet så det
inviterer til samtaler om andre høytider og religioner.
Styreren tror kanskje det kan drukne litt i alt annet man skal gjøre.
– Det er brannvernuke, samefolkets dag og masse ting som
skal gjøres. Men det handler mye om prioriteringer.
Annonse
Finner fellestrekk
De seks førsteklassingene har begynte å tegne til en venn, som var oppdraget bak luke 17 i ramadan-kalenderen.
Med glitter og
farger går de til verket med engasjement. At påske og ramadan skjer ganske
likt, og de derfor har lært om både påsketradisjoner og islam i en og samme
måned, har ikke vært noe problem, mener Borch Olsen.
– Vi laget måner og stjerner samtidig som vi lagde påskekyllinger
og formidlet den kristne historien som tilhører høytiden påske. Det er mange
fellestrekk ved religionene, engler går igjen, og da finner vi de
fellestrekkene, sier hun og minner om at det er viktig å snakke om bakgrunn, kulturer, tradisjoner og religion i hverdagen, ikke bare i høytider og ved markeringer.
– Hvis vi
bare snakker om det under ramadan, på FN-dagen og morsmålsdagen, oppleves det som noe
annerledes og noe annet.
Borch Olsen mener mangfoldsarbeidet er viktig for å fortelle barna at samfunnet består av mange måter å
leve, tenke og handle på.
– Folk kommer fra mange land og bosetter seg her, da
har de med seg mange erfaringer og verdier – som vi skal anerkjenne som en del
av fellesskapet.