Frykter at innstramming av skjermbruk i skolen vil skape skoletapere
– At statsministeren skal bestemme hva som skjer i mitt klasserom, blir helt feil. Vi vet at dette fungerer for oss, sier lærer Ingvild Vikingsen Skogestad.
Hun sier til Bergens Tidende at en innstramming av skjermbruk i skolen vil føre til at vi får flere skoletapere, og viser til at både kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) og statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) har kritisert skjermbruk i skolen.
Skogestad er lærer på Knappskog skule; her satser de tungt på digital undervisning. Elevene har egne Ipader fra første klasse, og senere får de Chromebook. Skogestad er redd for at regjeringen vil reversere utviklingen.
Hun mener det er flere fordeler og nevner blant annet at skjerm fungerer svært bra i å tilpasse undervisningen, mengdetrening og at små barn kan lage tekster digitalt selv om de ikke klarer å forme bokstaver for hånd.
Skogestad viser til uttalelse fra statsministeren som sier han er nedslått over de dårligere resultatene i norsk skole. Han vil stanse «den ukritiske digitaliseringen». Hun avviser at skolen hennes driver på med en ukritisk digitaliseringen.
– Vi søker forskning og leser oss opp på relevant litteratur. Elevene lærer fag gjennom digitale verktøy, sier hun.
Hun får støtte av lærer Carl Andreas Myrland: – Læreplanen gir oss stor metodisk frihet. Jeg forstå ikke hvorfor det skal være annerledes med bruk av digitale verktøy, sa Myrland til Utdanningsnytt i desember.
I november sa nybakt kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) at hun vil be skolene gjennomføre mobilnekt. Skogestad mener dette er feil signal å sende. Mobilen bør være tilgjengelig for pedagogisk og praktisk bruk, mener hun.
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun avviser nasjonale bestemmelser for å hindre digitale verktøy.
– Regjeringens klare budskap er at vi må ha en bedre balanse mellom skjerm og bok, penn og tastatur, skriver kunnskapsministeren i en e-post til Bergens Tidende.
Om mobiltelefoner, skriver statsråden:
– Forskning viser at elever forstyrres av den, og at den kan også bidra negativt sosialt i skolemiljøet.