To meter fra trafikkerte Trondheimsveien i Groruddalen i Oslo ligger en dal med en bekk i. Den ser nesten ut som en urskog, med kraftig vegetasjon med bratte sider, der barna kan klatre opp og løpe ned.Foto: Karen Marie Eid Kaarby
Stedene er viktige for hvor fysisk aktive barna er i barnehagen
En bekk, en klynge med trær eller to stokker er det som skal til for at barn skal bli mer fysisk aktive i barnehagen.
Det viser en studie blant tre barnehager i Bjerke bydel i
Oslo i regi av OsloMet.
Annonse
– Å ta barn utenfor gjerdet til barnehagen skaper fysisk
aktivitet, sier dosent Karen Marie Eid Kaarby ved OsloMet. Hun er en av
forskerne bak studien. Det kan være en bratt bekkedal med tett vegetasjon eller
et gammelt kirsebærtre som det er mulig å klatre i. Det kan være en klynge med
trær mellom blokkene eller to stokker som ligger i kryss.
Aktive i fem minutter daglig
Mange av barna var aktive mindre en 60 minutter om dagen,
mens de som var minst fysisk aktive, var aktive bare fem minutter om dagen,
viser undersøkelsen blant 287 barnehagebarn i studien Helsefremmende praksis i
barnehager og skoler i Groruddalen: En kartlegging av kosthold og fysisk
aktivitet fra 2018. Jentene var mindre aktive enn guttene. Verdens
helseorganisasjon (WHO) anbefaler at barnehagebarn bør være aktive minst 60
minutter om dagen med moderat eller høy aktivitet.
– Barna var aktive med en gang de ble sluppet ut i
barnehagens uteområde, men etter hvert dabbet aktiviteten av. Barna ble
signifikant mer aktive etter at de ansatte tok med barna til steder utenfor
barnehagen, sier Kaarby. Hun sier fem trær i en klynge blir noe annet enn
utelekeplassen og øker aktiviteten fordi det er et nytt miljø. En bratt bakke i
nærområdet er spennende å løpe, rulle ned eller ake i. Hun ble overrasket over
at ansatte hadde sine personlige steder de tok med barna til i nærmiljøet.
– Stedene var privatisert, i stedet for at ansatte delte
disse stedene med hverandre, sier Kaarby.
Besøk samme sted
Førsteamanuensis Kari Anne Jørgensen-Vittersø ved OsloMet
sier det kan være lurt å besøke samme sted flere ganger og over tid. Da kan
barna fortsette leken der de slapp.
– Vær bevisst på at stedet gir bevegelsesutfordringer. Det
kan være stokker de kan balansere på, eller steiner de kan flytte på. Trær som
har falt ned, kan være kulisser i en lek, eller dere kan leite etter
barkbiller, sier Jørgensen-Vittersø. Hun er den andre forskeren bak studien fra
Oslo-barnehagene.
– Bruk tid underveis, ikke bare gå fra A til B, men la barna
få utforske stien på veien. Vær Askeladden som sier «se hva jeg fant», sier
Jørgensen-Vittersø. Hun sier det er bra om barnehageansatte har kunnskap om hva
som vokser på stedene de besøker. Ta med verktøy som tau og lupe og faktabøker
om trær, dyr og planter. Med kunnskap er det lettere å forklare forskjellen på
harebæsj og elgebæsj, ifølge Vittersø.
– Vet ansatte hva sporene i snøen er, kan barn leke mus
eller rev etter å ha sett dyrespor, sier forskeren. Hun oppfordrer ansatte til
å dele sin kunnskap om fine lokale steder og lage en ressursbank i barnehagen.
Den kan også nyansatte ha glede av.
– Når barn blir kjent med, sanser og får glede av naturen
rundt seg, kan det bidra til at barn ønsker å ta vare på naturen i fremtiden,
sier førsteamanuensis i naturfag Synnøve Smebye Botnen ved
barnehagelærerutdanningen ved OsloMet. Hun er opptatt av at barn og unge ikke
skal bli planteblinde, altså at de bare synes alt ser ut som grønne flekker,
men faktisk vet forskjell på ulike arter, planter og trær.
– Forskning tyder på at barn som er mye ute, får bedre
konsentrasjonsevne, sier Botnen. Hun mener det er bedre å være ute kort enn
lang tid om vinteren, slik at barna kan ha på mindre klær og dermed være mer
aktive.