Emil E. Tovsrud (3) får kyndig pleie på SPA-dagen i barnehagen.

Her får Emil kyndig pleie på spa-dagen i barnehagen 

På spadagen i barnehagen sørger de voksne for at barna får en skikkelig feelgood-følelse.

Publisert Sist oppdatert

– Det er morsomt med dager som er litt annerledes, og vi mener det er med på å skape gode minner, sier styrer og daglig leder Tonje Kaugerud i Enger barnehage i Nedre Eggedal. 

Hun har jobbet i den foreldreeide barnehagen siden 1997, og forteller at de har én temadag hver måned.

Pedagogisk leder Hanne Bergan Kjemperud.

Pedagogisk leder Hanne Bergan Kjemperud forklarer at det er en god del forberedelser til spadagen, og at de setter inn ekstra voksenressurser. I dag er to faste vikarer med, slik at alle stasjonene skal være betjent og klare til å ta imot kundene. 

Barna får tilbud om fotbad, manikyr, massasje, frisør, ansiktsbehandling og avslapning. De yngste barna får et frisørbesøk, før de samles i gymsalen for å leke. Barnehagen har kun én avdeling med 20 barn.

– På spadagene deler vi tre–seks- åringene i grupper på omtrent tre i hver, slik at det ikke skal bli så mye ventetid, forklarer styreren. 

Utenfor frisøren er det et venteværelse, der barna kan sitte i sofaen og bla i lekekataloger. De får servert oppskåret frukt og vann. 

 Åse Løvlid (4) forteller at hun elsker rosa og har akkurat fått rosa hår hos frisøren. Åse har bestemt seg for at neglene også skal bli rosa, men vet at hun må vente på tur. 

Synne N. Bråthen (5) har forsynt seg av fruktfatet mens hun og Åse venter på frisørtimen.

– Jeg synes druer smaker som godteri, sier Synne.

Begge jentene blar ivrig i katalogene og forteller hva de ønsker seg.

Daglig leder, Tonje Kaugerud, serverer frukt til Vilja L. Westby (4), Niklas Narumshagen (4) år og Synne N. Bråthen (5) mens de venter på frisørtimen.

 Drar inn alle fagområder

– Jeg synes fotbad er mest gøy, for det kiler, sier Emil E. Tovsrud (3) og fryder seg når skummet i baljen vokser. 

Det blir glatt på gulvet når bobler og vann havner utenfor baljene, så alle må gå forsiktig for ikke å skli. De voksne bytter vann mellom hvert barn.

– Her snakker vi både om hva såpe er og kan gjøre, og om hygiene, sier pedagogisk leder Hanne.

– Barna får leke og ha det gøy med skummet mens de sitter med bena i vann. Vi trekker inn mange fagområder i forbindelse med spadagen. 

Førskolebarna lager plakatene til hver enkelt stasjon. Da må de finne ut hvor mange plakater de trenger, de er innom språk, tekst og digital kreativitet på iPaden.

Tiden for fotbad er over og daglig leder Tonje Kaugerud hjelper til med å tørke føttene til Emil E. Tovsrud (4) og Olav N. Bråten (4).

Lærer sosiale spilleregler

– På selve dagen er velvære i fokus, men barna får likevel mye øving i sosiale spilleregler, blant annet ved å vente på tur. Det er naturlig å snakke om mat og helse, kropp og grenser. Barna deltar på en annen måte i settingene som oppstår når de er på spa, enn på en vanlig barnehagedag, sier styreren.

Hun forteller at barna ofte kommer på spørsmål om emner de kanskje ikke har tenkt på før.

For de ansatte betyr en slik dag høyt tempo. Her gjelder det å passe på at alle barna får de behandlingene de vil ha.

Assistent Susann Nymoen er en allsidig frisør. Her oppfylles Åse Løvlids (4) ønske om å få «Elsa-flette».

– Tilbakemeldingene fra de ansatte er likevel at de synes det er morsomt, og at de gleder seg med barna, sier styrer Tonje.

Hun forteller at det er fint med et avbrekk fra de vanlige gjøremålene for de voksne også. De forbereder seg godt til den store spa-dagen.

– Det kan selvfølgelig oppstå «å nei, ikke nå»-situasjoner, hvis noen for eksempel er syke, da må vi omorganisere, sier Tonje.

– Det er såpass mye forarbeid at vi gjør alt for å unngå å utsette spadagen, sier Hanne. 

Tonje forteller at barna snakker om spa på forhånd og gleder seg. De fleste vil delta på alt, men er det noen som ikke vil, trenger de ikke være med. Noen vil helst se litt på andre før de prøver selv.

 

Tar felles opplevelser inn i lek

– Vi har opplevd én gang at en pappa ikke likte at sønnen hadde fått neglelakk, men misnøyen varte ikke lenge, sier styreren. 

De har fått gode tilbakemeldinger fra foreldrene, som sier at barna snakker masse om hva de har gjort i barnehagen akkurat denne dagen. De ansatte tror det betyr mye å ha temadager som avbrekk fra den daglige rutinen.

Daglig leder i Enger barnehage, Tonje Kaugerud.

– Barna får nye impulser og en felles opplevelse de kan snakke om og dra inn i lek senere, forteller styreren. 

Andre temadager i Enger barnehage kan være pysjdag eller sykkeldag. De kan ha en dag med bamsesykehus, sydenturdag, vinteraktivitetsdag, kulturdag eller fjellturdag.

– Vi har barn som allerede gleder seg til neste aktivitet. Barn som har begynt på skolen, forteller også i ettertid at de husker disse dagene spesielt godt, sier styreren.

– Spadagen er nok en av de aller mest populære barnehagedagene i løpet av året.

© Utdanningsnytt

MANIKYR: Pedagogisk leder Janne Bakken Svarverud fikser grønn og blå neglelakk, slik Emil E. Tovsrud (3) ønsker seg.
Olav N. Bråthen (3) og Emma N. Strandbråten (5) år ligger avslappet og klare for å få fotmassasje av pedagogisk leder Hanne Bergan Kjemperud.
Powered by Labrador CMS