Foto: Mostphotos
Fullføringsreformen, de gode hensiktene og Aps skolepolitikere
Debatt: Det faglige og sosiale felleskapet i klasserommet er den ene av to fellesskap, som utgjør de to bærebjelkene i den sosialdemokratiske fellesskolen.
Den nært forestående fullføringsreformen i skolen, retten til å fullføre
videregående, har som alle skolereformer gode intensjoner. Alle elever skal ha
rett til å fullføre videregående, uansett hvor lang tid de bruker. Reformen vil
komme til å skade klasserommet som sosial og faglig fellesskap.
Intensjonene ved reformen fra alle instanser og yrkesgrupper i skolesektoren,
som ikke står i klasserommet, er gode. Veien til helvete er imidlertid brolagt
med gode hensikter. Idealet om den strykefrie skole kan i prinsippet høres fint
ut, men kan i realiteten komme til å fortone seg som et mareritt, både for alle
elever og for lærere.
En skoleklasse av jevnaldrende er et skjørt fellesskap. Reformen vil få for
elever, lærere, skoleledere og lærere ved spesialskoler forutsigbare negative
konsekvenser, som for politikerne og tilhengerne av reformen vil oppfattes som
uforutsette. Fullføringsreformen vil frata elevene som trenger tilhørigheten i
en klasse aller mest, det faglige og sosiale felleskapet med jevnaldrende,
klassen i klasserommet. Umotiverte elever som strever, vil hope seg opp i
klasser og prege læringsmiljøer på enkelte skoler, der elever som er eldre og
mer umotiverte enn de ferske elevene i klassen, ville ha hatt godt av heller å
gjøre noe annet enn å gå på en skole de strever med å finne motivasjon for å gå
på. Et stort antall eldre og umotiverte elever med lang fartstid på enkelte
skoler vil prege miljøet i kantina på skolen.
Narrativet om det voldsomme frafallet som krevde en stor reform fra
handlingsvillige og velmenende politikere lar seg ikke forene med kvalitativ
god forskning. Christoffer Chelsom Vogt har i sin forskning påvist at dersom
byråkrater og politikere istedenfor å regne frafall etter 5 år etter påbegynt
videregående skoleløp, heller hadde regnet 7 eller 8 år etter påbegynt skoleløp,
så hadde narrativet om frafall vært et annet.
Narrativet om det voldsomme
frafallet skapt av byråkrater, politikere og forskere ville ha blitt erstattet
med en blanding av mer begrenset frafall og bortvalg. Mange yrkesfagelever
fullfører skoleløp etter å funnet tilbake til motivasjon etter noen år i
yrkesliv. Et skoleløp som blir midlertidig avbrutt, for etter noen år å bli
fullført, er ikke et så uvanlig skoleløp. Det forstår man om man regner frafall
7 eller 8 år heller enn 5 år etter påbegynt skoleløp. Et kunstig skapt narrativ
om frafallskrise har forårsaket en lite gjennomtenkt reform, som kommer til å
vise seg å få mange uforutsette, negative konsekvenser.
Elever som sliter med motivasjon for skolearbeid trenger nært, vedvarende og
forpliktende fellesskap i klassen med jevnaldrende mer enn andre elever.
Skolene som lykkes best med å hindre frafall, gir elever som har strøket eller
blitt hengende etter i et eller flere fag, muligheten til å få være en del av
det inkluderende sosiale felleskapet et klassefellesskap er. Å være del av et
klassefellesskap gjør det mindre synlig for så mange medelever, at det er ting
på skolen du ikke har fått til. Det er ikke det samme som å gjøre skolen til et
permanent oppholdsrom for enkelte elever.
Noen av de mest ressurssterke elevene tror imidlertid at de ikke trenger det
sosiale og faglige fellesskapet. De ytrer seg gjennom ungdomsorganisasjoner de
representerer.
Flertallet av Arbeiderpartiets skolepolitikere evner ikke å se eller forstå
betydningen av sosiale fellesskap i klasserommet de selv, da de selv var
elever, enten klarte seg uten, eller ikke var avhengige av. De hadde selv
fellesskapet av AUFere å lene seg på gjennom det meste av ungdomstiden. Den
manglende forståelsen av betydningen av fellesskapet i klasserommet i skolen er
det store flertallet av skolepolitikerne i Arbeiderpartiets blindsone.
Aps skolepolitikere i maktposisjoner vedtar skolepolitikk, som har som hensikt
å utjevne sosiale forskjeller. De har blindsoner fordi de er yrkespolitikere
uten yrkeserfaring utenfor politikk, og har en ungdomstid bak seg som
ungdomspolitikere med omgangsvenner hovedsakelig innen politiske
ungdomsorganisasjoner. Aps skolepolitikere ender opp med å vedta skolepolitikk
med intensjoner om å utjevne sosiale forskjeller, som ofte ender med å føre til
det motsatte av sosial utjevning.
Aps av egen organisasjon selv-oppdratte
politikere forstår ikke betydningen av fellesskap de selv ikke trengte under
egen skolegang. De ender med å ta fra de mest sårbare elevene de fellesskapene
de sårbare elevene trenger mer enn alle andre elever, fellesskapet i
klasserommet.
Kari Nessa Nordtun synes å være den første blant Aps skolepolitikere som evner
å frigjøre seg fra den innsnevrete tenkemåten om skole i en parti-offentlighet
med blindsoner.
Nessa Nordtun har oppholdt seg i tilstrekkelig tid i sin
yrkeskarriere utenfor det sosialdemokratiske menighetslivet til å kunne
tenke annerledes enn hennes forgjengere blant Arbeidspartiets skolepolitikere.
Den nye kunnskapsministeren har reelle erfaringer utenfor partioffentligheten.
Hennes yrkeskarriere som advokat synes å ha åpnet henne opp for verden utenfor
partioffentligheten, og det synes hun å ha vist også i sitt arbeid som ordfører
i møte med ulike og vanlige mennesker.
Aps skolepolitikere tenker at det er tilbudet fra privatskoler som er trusselen
mot fellesskolen. Å forby privatskoler er ikke nok for å beskytte faglige og
sosiale felleskap i skolen. Det faglige og sosiale felleskapet i klasserommet
er sammen med lærernes profesjonskultur de to fellesskapene, som utgjør de to
bærebjelkene i den sosialdemokratiske fellesskolen.
Arbeiderpartiets skolepolitikere har en blindsone. Tilhørighet i vedvarende,
faglige fellesskap med jevnaldrende er viktigere for de fleste elever, enn
elevrettigheter, valgfrihet og økt grad av medbestemmelse.