Pengeflukten
Det sitter langt inne å gi skolen trygg grunnfinansiering. Spørsmålet om hvor pengene blir av, framstår som det mest presserende i dagens skolepolitikk.
Hvilke paragrafer skal vi bryte? Spørsmålet høres ofte, og
henviser til hvilke paragrafer skolen skal bryte i opplæringsloven: Skal skolen
prioritere å overholde den generelle bemanningsnormen eller om skal følge opp
spesialpedagogiske vedtak?
Lærere har lenge brukt emneknaggen #fattigskolen i sosiale
medier for å vise hvor dårlig det står til. Falleferdige bygg, ødelagt utstyr
og gamle lærebøker er en vanlig del av hverdagen mange steder. Eksemplene synliggjør at skolen ikke har nok
penger til å dekke det grunnleggende.
Elise Farstad Djupedal
er stipendiat i pedagogikk ved NTNU. Hun har en bred interesse for spørsmål om politikk, skole, ulikhet og inkludering. For tida jobber hun med et historisk doktorgradsprosjekt om grunnskolen som kunnskapspolitikk.
Storstilte ambisjoner og pengebruk
Det er åpenbart at skolene har lite penger til daglig drift. Det
er likevel et faktum og et viktig poeng at det finnes og brukes masse penger i
skole- og utdanningssystemet.
Den offentlige
utredningen om kvalitetsvurdering i skolen (NKVS) viste også at eksamen,
nasjonale prøver og obligatoriske kartleggingsprøver i lesing og regning er
beregna til en årlig kostnad på 2,6 milliarder kroner. Regjeringa
lyste nettopp ut en «KI-milliard» for å øke forskningsinnsatsen på kunstig
intelligens og digitale teknologier. De seneste årene har timetallet i skolen
økt mye. Det er en stor kostnad, særlig i form av lønnsutgifter.
Det brukes også mye penger på utredninger. Fra
Kunnskapsdepartementet sin side ble det nettopp utgitt en strategi om leselyst
og en ekspertrapport om lek. Til høsten kommer det en ny stortingsmelding om å
gjøre skolen mer praktisk og variert.
Det står ikke på vyene i skolepolitikken. Utredningsiveren
synliggjør at det både er politisk vilje til å utvikle strategier og bruke
penger på strategier. Finansieringa av nasjonalt kvalitetsvurderingssystem
(NKVS) er samtidig et eksempel på at det finnes penger der det er vilje – selv
i skole- og utdanningssystemet.
Ambisjoner med sparebluss
Interessant nok står ikke grunnfinansieringa av skolen
sentralt i slike strategidokument. Det skisseres nyopprettede
tilskuddsordninger for det ene og andre tiltaket, men de skolepolitiske vyene
er i stor grad avkobla skolens økonomiske grunnmur. I møte med den ambisiøse politikken
er det grunn til å spørre om skolemyndighetene har fått med seg hvor dårlig det
står til på enkelte skoler.
Vil det bli mer leselyst hvis kontaktlæreren, som også ofte
er norsklærer, har ansvaret for altfor mange elever? Hvilket utbytte vil elever
med spesialpedagogisk vedtak ha av skolehverdagen hvis de ikke får nødvendig
oppfølging? Hvordan skal kunst og håndverkslæreren nyttiggjøre seg timene i
faget hvis det ikke finnes utstyr og spesialrom eller hvis klassestørrelsen er
altfor stor?
Som leder i Utdanningsforbundet i Trondheim, Gry Camilla
Tingstad, sa
til Utdanningsnytt i juni, vil ikke en underfinansiert skole på sparebluss
gi den kvaliteten politikerne drømmer om.
Skoleøkonomi under lupen
Når rektorer, lærere og andre roper varsko, blir de ofte møtt
med påstander om at norsk skole er godt finansiert. Jeg kaller det en påstand
fordi vi vet svært lite om skoleøkonomi i Norge. Det er få forskere i Norge som
har skoleøkonomi som sitt felt, og det er meg bekjent ingen forskere som er
interessert i både økonomi og pedagogiske spørsmål.
Jeg har ingen grunn til å mistro skolefolk som sier at det er
tomt for penger. Vitnesbyrdene fra skolen tyder på at pengebruken ikke kommer
skolene til gode. Er det slik at færre kroner og øre når fram til skolene,
lærerne og elevene?
Det er et er stort behov for forskning som synliggjør hva det
brukes og ikke brukes penger på i skole- og utdanningssystemet. Spørsmålet «Hvor
blir pengene av?» framstår som et av de mest presserende i dagens skole og
skolepolitikk.