Ingen av dem forsto hvordan de skulle nå målet om
å få en utdanning. Nå går de på skole på arbeidsplassen.
Annonse
Fire dager i uka er de i en barnehage i Oslo.
Tradisjonell klasseundervisning har de bare på tirsdager. Går alt etter planen,
er begge jentene ferdige barne- og ungdomsfagarbeidere om fire år. Da har de
gått to år på praksisbrev på Etterstad videregående, og to år i lære.
– Jeg slet mye på skolen. Jeg måtte finne en
bedre løsning enn vanlig skole, sier Jasmine Selmi (16).
Hun beskriver skoledagen som et mareritt.
– Hvorfor? Hva var så ille?
– Det var kjedelig å sitte bak en pult. Jeg var
skolelei. Og så var det mye stress med prøver. Jeg sov dårlig. Så hjalp det
ikke om læreren skrøt av meg på fagsamtaler, når jeg likevel ikke klarte
prøvene. Det gikk bare ikke, sier hun.
Jasmine, som er fra Tøyen i Oslo, begynte først
på Ulsrud videregående etter ungdomsskolen. Hun hadde et ønske om å arbeide med
barn, derfor startet hun på helse- og oppvekstfag. Men fra dag til dag, og fra
uke til uke, ble skoledagene bare verre og verre.
Uro
16-åringen beskriver følelsen skolehverdagen ga
henne, som en slags veldig uro som spredte seg i hele kroppen. Stress er et
annet ord hun bruker. Hverdagen innebar også konsentrasjonsvansker og tanker
som fløt av sted, langt bort fra undervisningen.
– Jeg likte alltid å sitte ved vinduet. Så kunne
jeg følge med på det som skjedde ute, men jeg ble flyttet lengre frem i rommet.
Fra Yrkes arkiv
Dette er en artikkel fra Yrkes arkiv, som sto på trykk i Yrke 1 i 2024.
– Hjalp det?
Jasmine med et av barmna.Werner Juvik
– Nei. Jeg fortsatte jeg å tenke på noe annet,
jeg kjente fortsatt på uro, sier hun og viser ved å trippe med bena hvor urolig
klasseromsundervisningen gjorde henne.
– Men fortsatte du å gå på skolen, eller ga du
opp?
– Jeg synes det var veldig vanskelig, men jeg
forsøkte virkelig. Jeg klarte ikke alltid å være der, jeg fikk det ikke til. I
perioder ble angsten skikkelig ille, og så følte jeg at jeg ikke klarte mer, så
jeg dro hjem. Så jeg hadde et stort fravær etter hvert. Men jeg prøvde virkelig
å få det til. Nå er jeg glad, og jeg har ingen problemer med å stå opp om
morgenen.
Skryt
Samtalen foregår på styrerrommet i Hjelmsgate
barnehage, i en travel bygate i Oslo. Vi sitter sammen med styrer og
barnehagelærer Katrine Nyhuus, og de to praksisbrevelevene Jasmine Selmi (16)
og Mona Abdi (21). Selv om ordningen med praksisbrev er ganske så ny for
barnehagen, skryter Nyhus av de to elevene, og sier hun ser dem som en ressurs
for barnehagen:
– Men jeg stiller krav. De må ville være her. De
må ha lyst til å lære. De må være til stede for barna. Det er viktig for at
ordningen med praksisbrevelever skal fungere.
«Skoledagen» på jobb står i sterk kontrast til
skoledagene Jasmine og Mona beskriver fra tradisjonell videregående. Her får de
lønn, de arbeider på en avdeling, de tar seg av barn, de får «undervisning» i
form av råd, veiledning og hjelp fra voksne fagarbeidere. De står i en praktisk
arbeidshverdag mens de lærer.
Som Jasmine har også Mona opplevd tradisjonell
skolegang som vanskelig. Beskrivelsene av mangel på mestring går som en rød
tråd gjennom samtalen.
Ikke fravær
– Jeg startet i første klasse på videregående
flere ganger, forteller Mona:
– Egentlig var det meningen jeg skulle bli
apotektekniker. Men det gikk bare ikke på den vanlige måten, beskriver hun.
Mona og Jasmine på skole og jobb.Werner Juvik
– Hadde du høyt fravær, spør vi, vel vitende om at vi med spørsmålet
avslører egne fordommer om fravær og gjennomføring.
– Nei, jeg har ikke mye fravær. Jeg var i alle
timene. Har jeg en avtale, kommer jeg alltid tidlig, svarer Mona.
Det å skulle møte på jobb hver dag mener hun
dermed er en perfekt måte å ta utdanning på.
– Egentlig ville jeg bli apotektekniker eller
jobbe innen eldreomsorgen på sykehjem, men den muligheten fantes ikke som
praksisbrev. Derfor har jeg valgt barnehage, forteller hun.
Lærlinger
Både hun og Jasmine sikter mot å bli lærlinger
etter to år som praksisbrevelever. Begge tenker nå at de vil bli barne- og
ungdomsfagarbeidere, og at de ønsker å jobbe i barnehage.
– Beskriv en vanlig dag i
barnehagen.
– Vi hjelper barna med å kle av og på seg. Vi
hjelper dem med å spise. Vi hjelper dem med å leke. Noen ganger gråter de, da
må vi trøste dem. Vi lærer på en praktisk måte. Det er noe helt annet enn å lese
i en bok, sier de to jentene.
– Blir dere slitne?
– Det går bra, sier Jasmine og ler. Hun har vært
åpen med styrer Katrine om at hun i perioder sover dårlig. De er derfor enige
om å vente med de tidligste vaktene.
– Så lenge vi er ærlige og spiller med åpne kort,
tror jeg dette skal gå bra, sier styreren. Hun har et personlig engasjement for
at videregående opplæring må ha alternative løp, at det må være flere veier til
fagutdanning enn bare det tradisjonelle løpet som starter med to år i skole med
mye teori.
Styrer Katrine Nyhuus inne på avdelingen hvor Mona og Jasmine arbeider.Werner Juvik
– Jeg har selv en datter som har gått på
praksisbrev, og ordningen som Åshild Tårnesvik har arbeidet for, har virkelig
vært så viktig for oss, så jeg vil bidra, sier hun.
«Bankende hjerte»
Hun beskriver faglærer Åshild Tårnesvik som en
med det hun kaller «et enormt bankende hjerte for elever som ikke passer inn i
den akademiske undervisningen».
– Når de er ferdige på
ungdomsskolen, har de sittet ti år på skole allerede. Hvis de ikke får det til,
er det så viktig at det finnes alternativer. Alle foreldre vil ønske det for
barna sine, sier Katrine Nyhuus, som mener at det også i barnehager må være rom
for en annen type opplæring av fagarbeidere.
Før hun tok imot praksisbrevelevene, kjørte hun
dem igjennom et grundig intervju. Å være praksisbrevelev betyr at du faktisk er
på jobb, du får lønn, og læreplassen får et tilskudd og må være godkjent
lærebedrift.
– Jeg sa til dem, du skal ikke kaste bort to år,
dette må være noe de virkelig vil. Og de må ville lære, sier hun.
Elevene brukes ikke som vikarer, de går seks
timers vakter, som en skoledag, og de jobber ikke i ferier.
– Men det er klart at de etter hvert skal få
prøve seg på å være med på tidlig- og senvakter, men de går ikke alene med
barna, de er elever, de inngår ikke som grunnbemanning, sier hun.
Annonse
Mestring
– Det er jo et ganske stort pensum de skal
igjennom i programfagene, som øvrige elever får på skolen. Hvordan legger dere
opp dette?
– Jeg har ikke svar på alt dette ennå, veien blir
litt til mens vi går, men de skal igjennom yrkesetikk og psykologi og kunnskap
om barns utvikling og mye annet. Vi samarbeider tett med Etterstad, sier
barnehagestyreren, som er sikker på at dette vil gå seg til, og som er i nær
dialog med egne barne- og ungdomsfagarbeidere om praksisbrevelevene.
Det er midt på dagen, og de aller minste av barnehagens barn sover.
Noen, som er bitte litt større, begynner å våkne til, og stabber søvnige over
gulvet. Jasmine og Mona sitter klare med hvert sitt fang, og tilbyr de minste
noen leker. Det er tilstedeværelse og ro i rommet, Yrke får lov til å ta noen
bilder, det skjer akkurat nå, og det er følelse av mestring