Lærere har laget modell for undervisning for evnerike barn
Framtidens danske lærere skal kjenne til hvordan man underviser evnerike barn. To lærere har allerede laget en modell for hvordan denne gruppen elever kan undervises.
Undervisninng av evnerike barn skal skrives inn i et felles didaktikkfag som skal bli en del av den nye lærerutdanningen i Danmark. Fra 2024 har lærere plikt til å være oppmerksomme på evnerike barn allerede i de første skoleårene, og de skal gi dem undervisning som er tilpasset deres nivå.
Men dette krever at lærerne har kunnskap om disse elevenes spesielle utfordringer og behov, derfor skal det bli en del av lærerutdannelsen.
– Det er lærerne som er eksperter, men vi har et politisk ansvar å si ifra om at vi som samfunn ønsker at lærere skal vite hvordan de skal undervise denne elevgruppen, sier Lotte Rod i partiet Radikale Venstre, ifølge folkeskolen.dk.
Hun sier gjentakelser og forutsigbare oppgaver er noe som ødelegger læringslysten hos slike elever.
– Vi må gi lov til at de evnerike barna kan få bruke hjernen og får undervisning som vekker nysgjerrigheten og kreativiteten, sier hun.'
LES: Maja satt heller på do enn å være i klassen
Slik tilpasning er selvsagt også et spørsmål om ressurser, påpeker hun.
– Lærerne skal ha mulighet til å forberede god undervisning og da må vi politikere sørge for at det kommer flere lærere, sier hun.
På Uglegårdsskolen noen mil sør for København er begrepet evnerike barn dagligtale. To av skolens lærere har fordypet seg i hva slike elever har bruk for og sprer kunnskapen til kollegene sine. Denne høsten er elevene i gang med å lage en katapult. Det holder de på med to timer i uken.
Oppgaven er fri, og materialene bestemmer de selv. Å feile, og finne nye veier er en viktig del av oppgaven.
Frederiksen og Wulff har i samarbeid med elevenes kontaktlærere og foreldre, funnet ut hvem som er evnerike. Det finnes i dag ikke noe læreboksystem som kan følges når man underviser evnerike barn som har en IQ på 130 eller 140.
Undervisningen handler om å gi dem utfordringer som de savner i det daglige. De oppfatter nemlig problemstillingene raskt, de trenger ikke gjentakelser og de får mange ideer til løsninger som de selv vil gjøre.
– Det vi sier til kollegene våre som har disse elevene i ordinære timer, er: be dem om å gjøre det vanskeligste ved en oppgave som klassen skal i gang med. Hvis de fikser det, gå videre og spør dem hva de synes er interessant og anerkjenn dem for det. Barn skal ikke sitte og skrive bokstaver i lange rekker hvis de allerede kan lese. Man må ta utgangspunkt i motivasjonen deres, så vet de veldig ofte hva de selv kan gjøre for å gjøre skoledagen mer interessant og gøy, sier Frederiksen.