Ill.foto: Joakim S. Enger
Utdanningsforbundet karikerer og undervurderer – om bemanningsnormen i barnehagen
Debatt: – Hvis vi ikke hadde hatt bemanningsnorm, kunne Utdanningsforbundets medlemmer fått bedre lønn.
Undertegnede har skrevet et Civita-notat
om bemanningsnormene i oppvekstsektoren, herunder skole og barnehage. Notatet
tar til orde for at normene avvikles eller endres. Dette liker Ann Mari Milo
Lorentzen, 1. nestleder i Utdanningsforbundet, svært dårlig. I et innlegg
i Utdanningsnytt langer hun ut med stråmenn og overdrivelser, og hevder at jeg
ikke har forstått hva en barnehage skal være.
For det første insinuerer Lorentzen at jeg primært ser på
barnehagen som en barnepasser, ikke en pedagogisk tilbyder. Hvor hun har dette
fra, er ikke helt lett å svare på, men trolig ligger det i at notatet tar til
orde for å avvikle eller endre normen i barnehagen.
Bemanningstettheten i barnehagene gikk fra et snitt på 6,0
barn per ansatt i 2017 til 5,7 i 2019. Etter
2019 har bemanningstettheten holdt seg stabilt på 5,7 barn per ansatt. Den økte
bemanningstettheten henger sammen med innføringen av bemanningsnormen. Når jeg
tar til orde for å avvikle eller endre bemanningsnormen, kan en altså tenke seg
at snittet igjen blir 6,0 barn per ansatt, i stedet for 5,7. Er dette
forskjellen på en oppbevaringsanstalt og en pedagogisk virksomhet? Selvsagt
ikke.
Kvalitet og kvantitet
Videre hevder Lorentzen at jeg konkluderer med at normen
ikke fungerer, ettersom foreldrenes tilfredshet ikke har økt i den årlige
foreldreundersøkelsen. Dette er ikke riktig. Jeg bruker derimot
foreldreundersøkelsen til å underbygge at kvalitet er vel så viktig som
kvantitet.
Forskjellene i bemanningstetthet mellom private og kommunale
barnehager før bemanningsnormen ble vedtatt, førte ikke til at foreldrene var
mindre fornøyde med de private barnehagene. Foreldrene var tvert imot mer
fornøyde med de private enn de offentlige barnehagene. Til tross for at
bemanningstettheten også er noe større i kommunale enn i private barnehager i
dag, er foreldrene til barn i private barnehager også mer tilfredse med selve
bemanningen.
Dette indikerer at organisering og hva de ansatte gjør, er
viktigere for barnehagekvaliteten enn desimalen på bemanningstetthet.
Kompetansen til de ansatte og organiseringen av barnehagehverdagen er av større
betydning enn om det er 6,0 barn per ansatt eller 5,7 barn per ansatt.
Nå ser ikke Lorentzen ut til å legge så mye vekt på hva
foreldrene sier i undersøkelser. Foreldrene er nemlig ikke «barnehagens
viktigste brukere», og foreldre er ikke «til stede i barnehagen mer enn noen få
minutter om dagen». Dette er en paternalistisk holdning, som undervurderer
norske foreldre. Foreldre følger godt med på hverdagen i og renommeet til barnehagen
som deres egne barn går i. De bruker også svært mye tid sammen med dem vi må
anta at Lorentzen mener er barnehagens viktigste brukere – barna deres.
Tilfredsheten med barnehagene i Norge er høy, faktisk høyest
i Norden, og tilfredsheten har hvert år ligget noe høyere for private enn
kommunale. Miksen av kommunale og private barnehager, pedagogisk variasjon,
valgfrihet og god informasjon gjennom systematisk kontakt mellom barnehage og foreldre
har helt sikkert bidratt til den høye kvaliteten på barnehagene.
Normer skaper forventninger
Det er også verdt å minne om at bemanningsnormer skaper enda
større forventninger hos ansatte og foreldre, som kommunene ofte ikke har
økonomi til å oppfylle. Utdanningsforbundet og foreldre ser ut til å være
mindre fornøyd med bemanningstettheten i dag enn tidligere. Men
bemanningstettheten har jo aldri vært høyere. Det kan henge sammen med
forventninger. Hadde vi ikke hatt en bemanningsnorm å måle opp mot, ville dette
trolig ikke blitt kalt en bemanningskrise.
Når utdanningsmyndighetene krever kvantitet fremfor
kvalitet, er det mange måter for barnehagene å oppfylle normen på, uten at det
nødvendigvis betyr at barnehagebarna får mer oppmerksomhet fra en voksen, eller
at de ansatte får bedre tid til jobben sin. Bemanningen oppfylles ofte bare for
deler av åpningstiden, og det er derfor grunn til å stille spørsmål ved de
reelle effektene av bemanningsnormen i barnehagene.
En utilsiktet virkning av bemanningsnormen er dessuten at
den i praksis har blitt en maksimumsnorm. Dette innebærer at det blir vanskelig
å få gjennomslag for mer ressurser enn det som normen krever, uten at det tas
hensyn hva slags behov som finnes i barnegrupper, enkeltbarnehager eller
kommuner.
Helt avslutningsvis vil jeg også minne om at flere barnehagelærere
må veies opp mot andre tiltak, slik som høyere lønn til de ansatte og
investering i deres faglige utvikling. Hvis vi ikke hadde hatt bemanningsnorm,
kunne Utdanningsforbundets medlemmer fått bedre lønn.