- Jeg har en topp jobb, sier Matros Øistein Rokstad (37). Han arbeider som matros på ferga «MF Smøla», og det har han gjort siden han fikk fagbrev for snart 20 år siden.

– Jeg har en topp jobb, sier matros Øistein Rokstad (37). Han jobber som matros på ferga «MF Smøla», og det har han gjort siden han fikk fagbrev for snart 20 år siden.


Hver dag sørger han for at ferga binder øya Smøla sammen med fastlandet – og passer på at både biler og passasjerer kommer trygt frem.

Vi møter ham på ferga når den ligger til kai på fastlandet, i Sandvika på Tustna i Møre og Romsdal.

Han står på dekk og peker, gir tegn til hvor bilene skal plasseres om bord. Når kapteinen setter «MF Smøla» i fart, senker matros Rokstad baugen på ferga. Deretter tar han bilder av bilene for å registrere hvem som er om bord.

- Jeg har en topp jobb, sier Matros Øistein Rokstad (37). Han arbeider som matros på ferga «MF Smøla», og det har han gjort siden han fikk fagbrev for snart 20 år siden.

«Er du glad i å treffe folk og jobbe ute med mye frisk luft, er matros en ypperlig jobb.»

Øistein Rokstad, matros


Øistein Rokstad gikk vg1 maskin og mekanikk, og vg2 sjøfartsfag, før han ble lærling i to år på ferga «MF Tustna».

Siden har han levd arbeidslivet på en ferge.

Måkene skriker. Et lasteskip seiler i horisonten. Sjølufta stryker lett over ferga.

– Ja, her er det mye frisk luft. Jeg er en mann som trives med å jobbe ute på sjøen, sier han.

- Jeg har en topp jobb, sier Matros Øistein Rokstad (37). Han arbeider som matros på ferga «MF Smøla», og det har han gjort siden han fikk fagbrev for snart 20 år siden.

«MF Smøla» er en bilferge, registrert som passasjerskip. Den drives elektrisk, med lading fra land. I tillegg har den to dieselgeneratorer som starter ved behov. Ferga trafikkerer strekningen Sandvika–Edøya, omtrent 3,5 nautiske mil. Uten ferga ville det ikke vært forbindelse mellom øya Smøla og fastlandet.

Vi er ute på Edøyfjorden. Matrosen går opp i styrehuset til kapteinen.

– Jeg holder utkikk. Jeg ser etter båter og ting som flyter i sjøen.

- Jeg har en topp jobb, sier Matros Øistein Rokstad (37). Han arbeider som matros på ferga «MF Smøla», og det har han gjort siden han fikk fagbrev for snart 20 år siden.


Han har også mange andre arbeidsoppgaver som matros: fylle varer i kiosken, smøre mekaniske deler, male, tømme søppel, vaske dekk og mye mer.

Ferga nærmer seg Smøla. Rokstad går ned på bildekk. Kapteinen legger til kai. Matrosen peker på bilene, én etter én, og de kjører på land. En 20 minutters fergetur er over.

På ferga «MF Smøla» arbeider matrosen sammen med kapteinen, en styrmann og en maskinsjef på skift: 14 dager på og 14 dager fri. – Vi er en veldig sammensveiset gjeng, et godt team, sier han.

De lager til og med middag sammen på ferga fordi arbeidsdagene blir lange.

– På fergefarten møter vi veldig mange forskjellige folk. Er du glad i å treffe folk og jobbe ute med mye frisk luft, er matros en ypperlig jobb, sier han.

Nye biler og passasjerer kommer om bord. «MF Smøla» og matros Rokstad setter kursen ut på fjorden igjen – tilbake til Sandvika på fastlandet. Slik jobber han og mannskapet om bord til glede for alle som bor på Smøla, og for de som skal reise dit.

Publisert Sist oppdatert
Powered by Labrador CMS