Becky Pringle, leder for USAs største lærerorganisasjon NEA med Utdanningsforbundets leder Geir Røsvoll.Foto: Ingrid Convery/Utdanningsforbundet
Amerikansk lærerleder: Skolekutt truer både sårbare elever og demokratiet
Et dårligere offentlig skoletilbud vil svekke USAs demokrati, mener Becky Pringle, leder for lærerorganisasjonen NEA. Hun er svært takknemlig for støtten fra kolleger i Norge.
– Å avskaffe
Utdanningsdepartementet vil ha store konsekvenser for elever fra barnehage til
12. klasse, og det vil også ramme høyere utdanning, siden departementet
administrerer stipendordninger for studenter som trenger økonomisk støtte for å
ta høyere utdanning, sier Becky Pringle til Utdanningsnytt.
Annonse
Som leder for USAs største lærerorganisasjon,
National Education Association (NEA), er Becky Pringle tett på striden rundt
skolene i USA og framtida for det føderale utdanningsdepartementet i landet.
Under to måneder inn i Donald Trumps andre presidentperiode er halvparten av de
ansatte i det departementet sagt opp, og presidenten har gitt ordre om at hele
departementet skal oppløses.
Denne uka møtte Becky Pringle
og Randi Weingarten, leder for den andre store lærerorganisasjonen American
Federation of Teachers, andre fagforeningsledere og beslutningstakere under det
internasjonale toppmøtet for lærerprofesjonen i Reykjavik, Island.
På et sidearrangement
i regi av organisasjonen Education International var framtida for det føderale
utdanningsdepartementet og andre sider ved Trump-administrasjonens
skolepolitikk et sentralt tema.
– Folk liker ikke inntrykket
av at en amerikansk president gir det å bli kvitt skolegang for barna en høy
prioritet. Uavhengige velgere liker det ikke. Demokrater liker det ikke. Til og
med en tredjedel av republikanerne liker det ikke. De synes dette er vanskelig
å svelge, sa hun.
Funksjonsnedsettelser og
fattige familier
NEA-leder Becky Pringle sier at
kuttene vil ramme hardt, og særlig de elevene som er mest utsatt.
– I USA kommer finansiering
til skoler fra flere nivåer: føderalt, statlig og lokalt. Mesteparten
kommer fra delstatene, men den føderale regjeringas
rolle har alltid vært å sørge for økonomisk støtte for å redusere forskjeller
for elever som trenger ekstra hjelp. Dette inkluderer elever med
funksjonsnedsettelser, elever fra lavinntektsfamilier og elever i distriktene,
hvor finansieringen ofte er lavere, sier Becky Pringle.
En av ordningene det føderale
utdanningsdepartementet har ansvar for, er en ekstra støtte til skoler der mer
enn 40 prosent av elevene kommer fra lavinntektsfamilier. Dette «Title 1»-programmet
finansierer blant anna ekstra ressurser til lese- og regneopplæring.
– Utdanningsminister Linda McMahon
sier selvsagt at de skal sende pengene til delstatene, men det vil neppe skje.
Og selv om de sendte noe av pengene, vil ikke delstatene ha kapasitet til å
implementere disse programmene. De har ikke kompetansen, og de har ikke folk
til å gjøre jobben. Derfor ser vi at både foreldre og elever i alle stater nå protesterer
og krever at elevene får det de trenger og det de fortjener.
– Så delstatene kan ikke overta
oppgavene det føderale utdanningsdepartementet har i dag?
– Delstatene har en rolle i
finansieringen av skolene, men gapet som gjenstår hvis de føderale myndighetene
trekker seg ut, vil være reelt. Donald Trump og Elon Musk prøver å trekke ut milliarder
av dollar fra offentlige skoler for å sikre skattelette for milliardærer.
Mener Trump ønsker svakere skoler
Becky Pringle mener
Trump-administrasjonens mål ikke bare er å spare skattepenger, men også å
svekke den offentlige skolen.
– En forutsetning for et
fungerende demokrati er at alle har tilgang til gratis undervisning av høy
kvalitet. De ønsker ikke en befolkning som har kunnskapene og evnene til å
tenke kritisk og til å løse problemer ved å samarbeide, sier hun.
I fjor var bevilgningene til
utdanningsdepartementet i USA i overkant av 268 milliarder amerikanske dollar,
tilsvarende rundt 4 prosent av landets brutto nasjonalprodukt.
– Hva vil du si til dem som
mener det er rom for noe kutt i budsjettet?
– Det er selvsagt folk som
sier at dette er bortkasta og misbruk, men de kjenner ikke realitetene. Jeg var
til stede under utspørringen av Linda McMahon i Senatet før hun ble bekrefta
som utdanningsminister. På spørsmål eller spørsmål fra senatorene svarte hun at
hun ikke kjente til saken, men skulle lære så snart hun ble minister. Hun
kjente ikke engang til hovedprogrammet for støtte til elever med funksjonshemninger.
Og med masseoppsigelsene ble departementet ute av stand til å dekke behovene
til elevene og deres familier.
NEA har gått rettens vei i et
forsøk på å gjøre masseoppsigelsene i departementet kjent ulovlig. En fullstendig
nedleggelse av departementet vil trolig trenge et lovvedtak, som må ha støtte fra
minst 60 av de 100 medlemmene i Senatet. I dag har det republikanske partiet
53.
Forbudte temaer
Allerede på sin første dag
tilbake i Det hvite hus utstedte Donald Trump en presidentordre om å avskaffe
undervisning om diskriminering, likeverd og inkludering. Becky Pringle forteller
at det har gjort lærere redde for hva de kan si og gjøre.
– De er for eksempel utrygge
på om de kan undervise om afroamerikansk historie.
Trump-administrasjonen har oppfordra
befolkningen til å melde fra om brudd på det nye forbudet om å praktisere
tiltak mot og undervisning om diskriminering, likeverd og inkludering.
– Det viste seg å slå tilbake
på dem selv. Mange forstår ikke at dette også gjelder elever med funksjonsnedsettelser,
og det gjelder også velgere som stemte på Donald Trump. Derfor gikk det opp for
en del at deres egne barn, nevøer og nieser ikke lenger vil få den hjelpen de
trenger. I stedet for å sende inn tips om lærere var det mange som heller rapporterte
inn myndighetene for ikke å gjøre jobben sin med å ta vare på elevene, sier
Becky Pringle og ler.
Full støtte fra Røsvoll
Utdanningsforbundets leder
Geir Røsvoll hadde møte med de amerikanske lærerorganisasjonene på Island og
legger ikke skjul på at det de fortalte, ga sterke inntrykk.
Geir Røsvoll.Foto: Jørgen Jelstad
– Det å legge ned utdanningsdepartementet
er virkelig dramatisk. Det er med på å gi midler til skolen og skal serve lærere,
elever, foreldre og lokalsamfunn over hele landet. Og vi vet at dette kommer
til å gå verst utover elever med spesielle behov og svakerestilte områder.
Samtidig ser jeg at det er en stor kampvilje i begge lærerorganisasjonene NEA og
AFT. Dette er også noe som jeg kjenner veldig sterkt på som fagforeningsleder
og kollega, sier Røsvoll.
Han reagerer også sterkt på angrepene
på tiltak mot diskriminering, likeverd og inkludering og innstrammingene på
hvilke temaer det er lov å ta opp i klasserommene.
– Det dette egentlig handler
om er et forsvar for demokratiet og ytringsfriheten. Og det er et forsvar for
at mennesker skal få være de menneskene de vil.
Må stå opp for
demokratiet
– Men hva konkret kan
Utdanningsforbundet i Norge gjøre med det som skjer i USA?
– De amerikanske
lærerorganisasjonene trenger all den støtte og solidaritet som de kan få. NEA
og AFT er de første til å vise solidaritet med fagforeningskolleger når
kolleger i andre deler av verden står i utfordrende situasjoner. Det å være
organisert og medlem av Education International gir oss alle et unikt
utgangspunkt til å stå sammen og vise solidaritet og samhold. Våre kolleger i
USA sier at støtten de kjenner fra Utdanningsforbundet og andre kolleger, er
inspirerende og viktig i den sitasjonen de nå befinner seg i. De forteller
blant annet at de har blitt inspirert av å høre om kampen norske lærere i sin
tid tok mot et autoritært regime, sier Røsvoll, med henvisning til motstanden
mot forsøket på å nazifisere den norske skolen i 1942.
Geir Røsvoll peker på
demokratiet som en av kjerneverdiene som lærere må forsvare, og at det er mye
av dette det står om i USA nå.
– Lærere må stå opp mot
autoritære krefter som forsøker å forme samfunnet i en retning som ikke er i
nærheten av det som er våre kjerneverdier. Da kan vi bidra med solidarisk support
og dermed være med og bygge opp kampkrafta deres, sier han.
– Selv om Norge er et lite land,
er Utdanningsforbundet den femte største lærerorganisasjonen i Europa, og det
er selvfølgelig også noe som setter oss i en spesiell situasjon. Vi har et stort
internasjonalt engasjement, som nå må brukes til å være tydelige kolleger,
støttespillere og politiske allierte med lærere i USA som er under et utrolig
press, understreker Røsvoll.
Annonse
Ingen kommentar fra USAs myndigheter
Utdanningsnytt har kontakta USAs
ambassade i Oslo for å gi amerikanske myndigheter anledning til å svare på kritikken.
Ambassaden svarer at den fokuserer på å styrke de robuste bilaterale båndene
mellom USA og Norge, og når det gjelder spørsmål om presidentadministrasjonens
politiske prioriteringer, henvises det til publiserte uttalelser fra Det hvite
hus.