Skolen må lære elevene at de fryser i hjel om de setter seg ned og venter på hjelp når det er kaldt
Når jeg har lærerstudenter, gir jeg dem alltid en oppgave i starten av praksis som skal besvares i løpet av de seks ukene på ungdomsskolen: Hvorfor skal elevene komme på skolen hver dag?
Jeg tenker
mye på dette spørsmålet i denne tida hvor teknologi har korsfesta og befridd de
fleste yrkesgrupper. Når førsteklassingene skal begynne på skolen, sier vi at
målet er at de skal lære. På ungdomsskolen er målet at de skal bli rustet til å
begynne på videregående. Noen ønsker en viss type karakterer for å oppnå
drømmen sin, alt i alt, for at de videre skal nå målet om å komme seg inn på
den utdannelsen de ønsker.
Målet med å ta utdannelse er å få seg en jobb for å
kunne forsørge seg selv og eventuelt en familie.
Men når de
har fått den utdannelsen, jobben og familien de drømte om, er målet nådd da?
Flyter over
av horer og homoer
Jeg opplever
ofte at diskusjonen tar utgangspunkt i en slik trangsynt holdning. Barna skal
bruke iPad fordi det er effektivt, og fordi framtida er teknologisk. Ungdommene
får telefoner for å ikke havne utenfor det sosiale systemet, og skolen må sette
seg inn i framtida og lære dem om hygienisk telefonbruk og skikk og bruk og
kritisk blikk på internett. Vi tester elevene jevnlig for å konkurrere med
resten av verden i skrive-, lese- og regneferdigheter for å vite at vi holder
mål, og på universitetet skal lærerstudentene skrive masteroppgave fordi det er
det en akademiker gjør.
Midt oppi alt
dette ser vi en utvikling på ville veier. Adferden til norske elever har gjort
det utrygt i norske skoler, og flere sliter med psykisk helse, også lærere. I
dag blir svært mange barn og unge adferdsregulert av både Oskar Westerlin og
chatte-forums under gaming. De blir underholdt og inspirert av influensere som
legger ut mest mulig avføring på internett på kortest mulig tid, og mens
samfunnet har strammet inn rasistisk språkbruk, flyter det over av horer
og homoer på arenaer hvor unge mennesker tilbringer gjennomsnittlig seks
timer om dagen. Hva hjelper det da om både skolen og foresatte rettleder
underveis?
Det viktigste
er å lære å møte livet
Hvilken
ballast trenger egentlig dagens elever for å mestre framtida? I dag er det viktigste elevene bør lære seg for å møte livet, all
kunnskap og erfaring som ikke har med teknologi å gjøre. De trenger å
øve seg på å tenke når de tar bussen til skolen, eller når de legger seg på
kvelden. De trenger å lære seg å sette poteter, ikke fordi de trenger poteter,
men fordi mennesket blir lykkelig av å lukte og grave i jord, og se det
meningsfulle i at et mål spirer foran øynene på dem.
Lisa Eidesen
er lærer i ungdomsskolen i Tromsø. Hun er opptatt av å finne den overordna røde tråden i skolens verdi, og hvorvidt denne harmonerer med verden for øvrig.
De trenger å
øve seg på å konsentrere seg over lengre perioder uten stimuli – å lese bok
eller pusle puslespill, eller hugge og stable ved for hånd. De trenger å få
kontakt med naturen og lære seg navnene på fuglene som bor der – legge merke
til når den første tjelden kommer, for å kunne få muligheten til å bry seg om
at disse blir borte en etter en. De trenger å øve seg på å være ute i dårlig
vær for å tåle å ha det ubehagelig og ta vare på seg selv, fordi man fryser i
hjel om man bare sitter og venter på at andre skal redde deg. De trenger øving
i å forstå og stille opp for andre, fordi man ofte er ensom som voksen, og
fordi det verden trenger mest er mennesker som forstår andre.
De trenger å
lære seg at kroppen ikke er et instrument for å transportere hjernen, men den
som kan gjøre at de blir mer lykkelig av å få på tørre sokker når de er våte
enn de blir av likes og følgere, og at det er godt å legge seg når kroppen er
sliten. De trenger å øve seg på å bli avvist og tørre å si sin egen mening, å
vente på tur, å takke for maten, å gi et godt håndtrykk, å holde opp døra til fremmede
og hjelpe å rydde av bordet, å se at de er en del av et felleskap slik at de
ikke bare ser innover i seg selv, men utover mot andre, å vaske sine egne klær
og sette gjærbakst, å skifte dekk på bilen og måke snø.
Mer
hverdagslig tilfreds
For 20 år
siden var dette den hverdagslige dannelsen til en gjennomsnittlig ungdom utenfor
skolen. Jo lengre tilbake i tid vi går, desto mer selvstendig var ungdom,
desto mer hadde de kontakt med naturen, desto mer besto livet av å kjede seg,
tenke og bidra til felleskapet. Når skolen i dag har som lovpålagt oppgave å
lære elevene å mestre livet, tenker jeg at mitt beste råd er å
revolusjonere skolen for å kunne gjøre mennesket mer til stede og mer hverdagslig
tilfreds.
For målet er
ikke nådd når man sitter med en god utdannelse, jobb og familie. Når
digitaliseringsministeren framsnakker teknologien med at vi sparer mye tid, og
henviser til hvor tungvint det var å betale parkering før, lurer jeg ofte på hva
vi skal bruke den oppsparte tiden til? Hva skal vi med alle disse ekstra
minuttene om de forsvinner inn i teknologisk avføring som vi aldri blir å huske
fordi det er intetsigende for livsnerven vår? Ikke
visste jeg at all horingen på telefonen (alle dagene som kom og gikk) var selve
livet.
Hvorfor kommer
elevene på skolen hver dag? Fordi vi er velutvikla dyr som skal overleve både i
naturen og den menneskeskapte verden, og ingen overlever uten den andre. For å
overleve må vi kjenne en mening, og for å kjenne en mening må vi kjenne at vi
lever. Vi kjenner mening best sammen med andre og når vi uttrykker oss og
bruker hjernen vår på forskjellige måter. For å utnytte vårt potensial må vi
samarbeide på tvers av utallige grenser.
Men først og
fremst er vi velutvikla dyr som skal overleve i både naturen og den
menneskeskapte verden, for dette er alt vi har. Alt dette er alt vi har, og når
det er borte, er det over, så vi må finne mening og se den røde tråden i vår
egen eksistens, for om vi mister den, er det bare å legge seg i kista. Resten
er bare menn og kvinner, innbilt kjærlighet, kunstig forfengelighet og
intelligens, fordøyelse og glemsel, og mennesker som kryper omkring under den
blå himmelen akkurat som småkryp når man løfter på en stein. Det er denne
ballasten vi skal gi dem i skolen. Så får vi lage en lærerplan basert på dette,
det er jo svært få som tar seg tid til å sette poteter lenger.