Malin rigger for de store stjernene: August er blant de travleste månedene i Oslo Spektrum

Det er søndag morgen klokken åtte, og Malin Eiersland (25) er på plass under taket i Oslo Spektrum. Hun er glad for at riggerne ikke begynte så tidlig denne dagen.

Publisert Sist oppdatert

Koronapandemien rørte rundt i planene til mange kunstnere. Malin Eiersland, som kommer fra Kristiansand, var ferdig med en treårig danseutdanning i London, men det var ikke enkelt å få jobb, så hun måtte se etter andre muligheter da hun kom hjem til Norge. Valget falt på rigging. Dette er et fag som krever tid og erfaring for å bli god, og etter et år i bransjen, søkte Malin seg inn på scenetekniker-studiet på Fagskolen Oslo. I tillegg er hun en skapende danser, som lager sine egne forestillinger.

Får utstyret på plass

Ordet rigge kommer fra seilskipterminologien, og brukes når fartøyene skal gjøres klar. Det har sine likheter når Malin og hennes kolleger haler og drar i de lange tauene for å få alt av lys-, lyd- og videoutstyr på plass før en stor konsert eller forestilling. Denne kvelden er det Dave Matthews Band som skal spille i Oslo Spektrum, og gjengen som gjør forarbeidet er godt i gang.

Utstyret må festes grundig før konserten og Malin Eiersland begynner å bli dreven i jobben under taket. Her i Oslo Spektrum.

Malin Eiersland jobber for Oslo Kru, som har oppdraget, og det drilles hard på sikkerhet. Nå blir hun bedt om å ta på klatreutstyr, før hun beveger seg ut over det store konsertlokalet.

For hva er noe av det verste som kan skje? At publikum får deler av det tunge lys- eller lydanlegget deisende i hodet. Alt må henge på rett sted og festes grundig.

– Jeg er glad for at jeg er sammen med rutinerte folk som har vært i bransjen lenge. Nå skal vi bare ha på plass de siste lydpunktene, og det gjelder å være veldig presis, sier Malin Eiersland, mens hun drar i det lilla tauet.

Både god styrke og utholdenhet er viktige egenskapen.

– Jeg elsker det fysiske og praktiske arbeidet som følger med å rigge, og i tillegg har jeg lyst til å lære mer i lydverdenen også.

Hektisk i festivalsesongen

Ute på jobb treffer Malin Eiersland mange kolleger med lang erfaring i bransjen, som hun kan lære av. Her under taket i Oslo Spektrum en tidlig søndagsmorgen.

Juni og august er de aller travleste månedene. Da er det festivaler over hele landet. Et av  høydepunktene var Metallica-konserten under Tons of Rock i Oslo, der hun var med og rigget den store scenen.

– Jobben kan være hektisk, men det er ingen vits i å stresse, for det går ikke fortere av den grunn. Er det noe du ikke får til alene, er det også viktig å kunne be om hjem, understreker studenten. Hun må selv holde seg hjelm, sko, sele, kroker og annet utstyr, så det er mye som skal fraktes fra jobb til jobb

– Hvilket spørsmål får du oftest?

– Om jeg har møtt mange kjente artister, og noen ser vi jo. Det er litt mystikk rundt denne jobben, men det er ikke mange band under taket der vi jobber, sier Malin Eiesland, og smiler.

Og det gjelder ikke bare å rigge opp. Når konsertene er over, skal det rigges ned og opp mot 20 trailere skal fylles med utstyr. Da kan det bli sent.

 

© Utdanningsnytt

Powered by Labrador CMS