Malin rigger for de store stjernene:
August er blant de travleste månedene i Oslo Spektrum
Det er søndag morgen klokken åtte, og Malin Eiersland (25) er på plass under taket i Oslo Spektrum. Hun er glad for at riggerne ikke begynte så tidlig denne dagen.
KariKløvstad
PublisertSist oppdatert
Annonse
Koronapandemien rørte rundt i planene til mange kunstnere.
Malin Eiersland, som kommer fra Kristiansand, var ferdig med en treårig
danseutdanning i London, men det var ikke enkelt å få jobb, så hun måtte se
etter andre muligheter da hun kom hjem til Norge. Valget falt på rigging.
Annonse
Dette
er et fag som krever tid og erfaring for å bli god, og etter et år i bransjen,
søkte Malin seg inn på scenetekniker-studiet på Fagskolen Oslo. I tillegg er
hun en skapende danser, som lager sine egne forestillinger.
Får utstyret på plass
Ordet rigge kommer fra seilskipterminologien, og brukes når
fartøyene skal gjøres klar. Det har sine likheter når Malin og hennes kolleger
haler og drar i de lange tauene for å få alt av lys-, lyd- og videoutstyr på
plass før en stor konsert eller forestilling. Denne kvelden er det Dave
Matthews Band som skal spille i Oslo Spektrum, og gjengen som gjør forarbeidet
er godt i gang.
Malin Eiersland jobber for Oslo Kru, som har oppdraget, og
det drilles hard på sikkerhet. Nå blir hun bedt om å ta på klatreutstyr, før
hun beveger seg ut over det store konsertlokalet.
For hva er noe av det verste som kan skje? At publikum får
deler av det tunge lys- eller lydanlegget deisende i hodet. Alt må henge på
rett sted og festes grundig.
– Jeg er glad for at jeg er sammen med rutinerte folk som
har vært i bransjen lenge. Nå skal vi bare ha på plass de siste lydpunktene, og
det gjelder å være veldig presis, sier Malin Eiersland, mens hun drar i det
lilla tauet.
Både god styrke og utholdenhet er viktige egenskaper.
– Jeg elsker det fysiske og praktiske arbeidet som følger
med å rigge, og i tillegg har jeg lyst til å lære mer i lydverdenen også.
Annonse
Hektisk i festivalsesongen
Juni og august er de aller travleste månedene. Da er det
festivaler over hele landet. Et av høydepunktene var Metallica-konserten under Tons of Rock i Oslo, der hun var med og rigget den store scenen.
– Jobben kan være hektisk, men det er ingen vits i å
stresse, for det går ikke fortere av den grunn. Er det noe du ikke får til
alene, er det også viktig å kunne be om hjem, understreker studenten. Hun må
selv holde seg hjelm, sko, sele, kroker og annet utstyr, så det er mye som skal
fraktes fra jobb til jobb
– Hvilket spørsmål får du oftest?
– Om jeg har møtt mange kjente artister, og noen ser vi jo.
Det er litt mystikk rundt denne jobben, men det er ikke mange band under taket
der vi jobber, sier Malin Eiesland, og smiler.
Og det gjelder ikke bare å rigge opp. Når konsertene er
over, skal det rigges ned og opp mot 20 trailere skal fylles med utstyr. Da kan
det bli sent.