
Frankrike reformerer seksualundervisningen
Seksualundervisning har fått en finpuss for å inkludere samtykke og kjønnsidentitet.
– Undervisningen tilpasses elevenes alder, sier utdanningsminister Elisabeth Borne.
De franske skolemyndighetene vil innføre obligatoriske timer med seksualundervisning som dekker emner som samtykke, kjønnsidentitet og nettpornografi. Det skriver det statseide nyhetsnettverket Radio France Internationale (RFI).
– Undervisning om kjærlighet, forhold og seksualitet er helt avgjørende. Den vil bestå av kvalitetsinformasjon tilpasset elevens alder, sa utdanningsminister Elisabeth Borne til den offentlige radiokanalen France Inter.
Følelser, kroppsbevissthet og familiestrukturer blir tema i grunnskolen, mens ungdoms- og videregående elever vil få dekket emner som pubertet, samtykke og seksuell helse.
For de minste i grunnskolen vil timene handle om følelser og samtykke. Elevene vil lære om personlige grenser i hverdagen, for eksempel det å spørre om tillatelse før man setter seg ved siden av noen. Familiestrukturer, inklusive enslige forsørgere, foreldre av samme kjønn og stefamilier, vil også bli diskutert.
Bekjempe diskriminering
På ungdomsskolen vil elevene lære om pubertet, kjønnsstereotypier og risikoen ved nettpornografi. I undervisningen for eldre elever vil temaer som seksuell vold, relasjoner og personlig identitet bli diskutert. På videregående skole vil undervisningen inkludere samtykke, kjønnsidentitet og selvbilde. Studentene skal utforske hvordan biologisk kjønn og kjønnsidentitet blir bragt på bane i samfunnet. Undervisningen har også som mål å bekjempe diskriminering.
Selv om fransk lov har pålagt skoler å tilby tre økter med seksualundervisning årlig siden 2001, har dette kravet sjelden blitt håndhevet.
Konservativ motstand
De foreslåtte endringene har utløst motstand. Særlig gjelder dette emnet
kjønnsidentitet. Den konservative gruppen SOS Education, knyttet til den katolske kirken, har
samlet mer enn 80 000 underskrifter mot reformen. «Seksualundervisning er ikke
til barnas beste. Skoler bør begynne med å lære hvert barn å lese, skrive,
reflektere, respektere autoritet og å akseptere at andre kan tenke annerledes,
og være annerledes, enn dem», har SOS Education uttalt.
Som svar på kritikken har utdanningsminister Bornes team revidert undervisningsplanene. De har redusert referanser til kjønnsidentitet i et tidligere utkast; fra 15 omtaler til syv. I de endelige retningslinjene heter det at diskusjoner om kjønnsidentitet bare vil finne sted på videregående skole. Det står eksplisitt at seksualundervisning «ikke tar sikte på å ta plassen til elevenes foreldre og familier».
Retningslinjene er planlagt å tre i kraft i september i alle franske skoler, også private.
Den endelige versjonen ble presentert 29. januar for CSE; Conseil supérieur de l’éducation, et rådgivende organ under formannskap av utdanningsministeren. CSE samler alle utdanningsaktørene i samfunnet, inklusive lærerfagforeninger og foreldreforeninger.