– Jeg fikk Agnethe som lærer på et tidspunkt da jeg virkelig trengte en god lærer, sier Simen Velle.Tom-Egil Jensen
Simen Velle takker lærer Agnethe Klepp Nordby for at han kom seg gjennom videregående
– Hadde det ikke vært for Agnethe, ville jeg ikke hatt vitnemål i dag. Hun ble redningen min, sier Simen Velle, leder i Fremskrittspartiets Ungdom (FpU).
KirstiHovland
Tom-EgilJensenFoto
PublisertSist oppdatert
Elev Simen Velle (23)
2016-2019: Nesbru videregående skole, Asker i Akershus; språk, samfunnsfag og økonomi
2017: Medlem av Fremskrittspartiets Ungdom (FpU)
2021-2022: Fylkesformann i Viken FpU
2022-: Leder av FpU
De to sitter sammen på gulvet i gymsalen på Nesbru videregående skole i Asker i Akershus. Fem år har gått siden Simen var avgangselev her i 2019.
Klassen Simen gikk i, var den første klassen den nyutdannede læreren Agnethe var kontaktlærer for, 26 år gammel.
– Det var en klasse med mange gutter med store personligheter og mye energi. Men Agnethe klasket hendene i kateteret og sa «nå har vi faktisk time». Hun ga oss tydelig beskjed om å følge med. Hun var streng, noe som var helt nødvendig, men rettferdig, sier Velle.
– Mellom elevene og meg var det bare ti års aldersforskjell, men jeg valgte å snu det til min fordel og være mer på nivå med elevene, sier Agnethe Klepp Nordby, som underviser i kroppsøving og idrettsfag.
Det aller viktigste lærer Agnethe gjorde for den unge Simen Velle, ble også avgjørende for ham videre i livet:
– At hun ikke ga meg opp. Jeg fikk Agnethe som lærer på et tidspunkt der jeg virkelig trengte en god lærer, sier Simen.
2010-2013: Norges Idrettshøyskole, bachelor i trening, coaching og idrettspsykologi
2014-2015: Høgskolen i Nord-Trøndelag, årsstudium i sosiologi
2015-2016: Praktisk-pedagogisk utdanning
2016-2018: Norges Idrettshøyskole, master i kroppsøving og pedagogikk
2016-: Lektor ved Nesbru videregående skole, underviser i kroppsøving og idrettsfag
Simen hadde en tøff tid da han begynte på videregående. Foreldrene gikk fra hverandre. Kort tid etterpå fikk faren hans en alvorlig diagnose; Huntingtons sykdom. 16-åringen Velle så ikke alltid en grunn til å stå opp om morgenen. I tillegg hadde han, som han selv gikk ut med i VG i vår, begynt å bruke ulovlige rusmidler, i hovedsak cannabis.
To ganger ble han tatt av politiet. Det førte til ett forelegg og en betinget dom.
Om denne tiden i sitt liv ønsker Velle kun å si:
– Jeg skulle stable på plass ufortjent store tanker som 16-åringer ikke skulle behøve å ha. Når din far får en sykdom som forkorter livet med flere tiår, og du får vite at du har 50 prosent risiko for å lide samme skjebne, er det naturlig at man må bruke en del tid på å sortere tankene sine.
Etter hvert førte dette til et veldig høyt skolefravær for ham.
Takknemlig for fraværsgrensen
I 2. klasse var fraværet kritisk høyt. Agnethe og Simen begynte med samtaler om hva dette handler om, samtaler som ble helt avgjørende.
– Det tok meg lang tid å komme over den kneika jeg var i, men med Agnethe fikk jeg den avgjørende opplevelsen av at vi kunne få til dette sammen, sier Velle.
Velle sier i dag at fraværsgrensen ble avgjørende for ham.
– Skolen måtte reagere. Når jeg i dag jobber med skolepolitikk, er det lett å se tilbake på min egen tid som elev. Hvor hadde jeg vært uten en lærer som Agnethe og fraværsgrensen?
Lærer Agnethe forteller om sin tilnærming til Simen.
– Jeg måtte bli enda bedre kjent med ham: Den sosiale, morsomme typen som kunne skape et supermiljø i klassen, men som jeg også så holdt en fasade når ting ble tøft, sier hun.
– I begynnelsen av andre trinn begynte vi å ta skikkelig tak. Den høsten fikk vi også kjennskap til bakgrunnen, som gjorde det lettere å forstå.
Fra da av hadde Simen og Agnethe relativt god kontroll over både fravær og vurderingsgrunnlag ut året.
Agnethe forteller at tredjeåret brakte mange opp- og nedturer. Etter 1. termin var det usikkert om han greide alle fag. Da var det perioder med daglig oppfølging. Den tette oppfølgingen varte til standpunktkarakterene var satt. Det var ikke et tydelig vendepunkt, men handlet om å følge opp hele veien.
Det Simen fikk til
– Det kunne være lett å bare se det han ikke gjorde, ikke fikk til. Jeg satte det han fikk til i fokus, og det å få ham til å skjønne at jeg var på hans lag. Hardt mot hardt funket ikke. Da han skjønte det, kunne jeg balansere det med å sette grenser, få han til å forstå konsekvenser av egne valg, til å løfte blikket og se fremover i livet, forteller Agnethe.
– «Jeg har troen på deg», sa jeg ofte. Jeg viste at jeg var stolt av ham når han fikk ting til, og det var jeg jo. Det var viktig å få ham til å kjenne at jeg brydde meg oppriktig om ham, at han kunne klare alt han gikk inn for. Han var veldig ressurssterk og faglig dyktig.
Etter hvert kom unge Simen dit at han erkjente at han har et valg:
– Ønsket jeg meg en fremtid, måtte jeg ut av senga og gå på skolen. Det hadde ingen hensikt å henge seg fast i det vanskelige.
I dag er han som politiker veldig opptatt av egen erfaring når det gjelder fremtidens skolepolitikk:
– Det må være mulig å myke opp direktivene fra Utdanningsdirektoratet, slik at lærerne står friere i arbeidet med å legge opp skolehverdagen. Alle har ikke en lærer som Agnethe, men med et mer fleksibelt skoleløp kunne langt flere fått det bedre, sier Simen Velle.
Fleksibel med leveringer
Det ble også avgjørende for Simen å bli møtt med noe fleksibilitet når det gjaldt når oppgavene skulle leveres.
– En leveringsfrist onsdag kveld kunne bli akseptert torsdag morgen, påpeker han.
– Det som er forutsigbart, er timeplanen og læreplanen, sier Agnethe Klepp Nordby, og fortsetter:
– Det uforutsigbare er møtet med elevene. De har så ulike utfordringer. Ved å bli virkelig kjent med dem, får man innblikk i deres liv og dermed enda større innsikt som gjør det lettere å finne en tilnærming som fungerer. Når jeg ser Simen i dag, må jeg jo si at det gjør læreryrket veldig meningsfylt, sier hun.
– Agnethe hadde hatt troen på meg så lenge. Jeg hadde jo også lyst til at hun skulle få det hun fortjener, sier Simen Velle.