– Elevene får ikke bruke PC lenger. Jeg er klar over at det
vanskeliggjør enkelte ting, sånn som redigering av tekst, men det er et valg
jeg har tatt frem til vi får andre løsninger på plass, sier Tom Vidar Olsen.
Annonse
Læreren ved Hammerfest videregående skole i Finnmark har sett seg lei på det han mener er juks med kunstig intelligens.
– Elever jeg har hatt over tid, har levert inn skriftlige besvarelser som de ikke kan ha skrevet selv. Jeg merker det fort. Jeg vil tro at det var en god del som benyttet KI når de leverte oppgaver via PC, sier Olsen.
En undersøkelse Utdanningsnytt har gjort blant lærere i videregående, viser at 58 prosent av lærerne har tatt elever i å jukse med kunstig intelligens. Olsen kjenner seg igjen.
Tom Vidar Moen OlsenFoto: Privat
– Men går det ikke an å slå av internett i klasserommet?
– Jo, men det er jo alltids mulig å koble maskinene opp på
andre internett. Det vi ønsker oss, er en mulighet til å legge oppgaver på et
lukket område med de ressursene som en mener elevene trenger for å løse
oppgaven. Går du ut fra det området, så kommer du ikke inn igjen, forklarer
Olsen.
Han og andre lærere i Finnmark skal nå få et slikt program. Det bekrefter Toni Elisabeth Håvardsrud, assisterende opplæringssjef i fylkeskommunen overfor NRK, som først omtalte saken.
Lærer Tom Vidar Olsen ser frem til at et slikt program kommer på plass.
– Jeg gleder meg til å teste det ut og se om det holder mål, sier han.
Men enn så lenge er det altså penn og papir som gjelder.
– Kunnskapsdannelsen skjer når du skriver, så det er mer læring i det enn å punsje spørsmålet inn på nett for å få et svar du limer inn. I det finnes ingen læring, sier Olsen.
Og oppgaver som elevene skriver hjemme, har han sluttet å gi karakterer på for lenge siden.
«Positiv naivitet»
– Hjemmeoppgaver kan fort være skrevet av noen andre eller hentet fra nettet. Det har jo vært mulig å sjekke via plagiatkontroll om det er kopiert fra nettet, men med KI er ikke det mulig å si om det er kopiert, sier Olsen.
– Kan du ikke ha muntlig høring?
– Dette er det ofte for dårlig tid til.
Med fulle klasser og to til tre timer i uka på hver klasse er det ikke mulig å
drive med muntlige høringer hele tiden. Det er vi som står i
klasserommet, nå må myndighetene høre på oss, sier læreren i nord.
– Er det ingenting som er bra med KI?
– Vi trenger teknologi, men vi trenger også å tenke gjennom
hvordan vi bruker den. Det virker som det er en positiv naivitet til det som er
nytt. Det er sikkert ting vi kan bruke KI til i skolen, men det må skje under
kontrollerte former.
Olsen ønsker seg metodefrihet. Han vil selv bestemme hvordan
han skal lære bort pensum i samfunnsfagene, men han ønsker seg også
reguleringer.
– Jeg ønsker at det skal komme restriksjoner for bruk av
mobil, KI og nettbrett. Nå slippes alt bare løs, helt fritt, sånn kan det ikke være. Jeg
ønsker meg nasjonale retningslinjer som regulerer dette, sier han.