Hægeland får prisen for sin innsats og engasjement over mange år. Formidlingsprisen for
2023 ble delt ut på OsloMet fredag 19.
januar og det var Sølvi Mausethagen, professor ved Senter for
profesjonsstudier, som delte ut prisen.
Annonse
– Formidlingsaktivitetene framstår som kreative og unike. De inkluderer plateutgivelser, bøker, forestillinger og muntlige fortellinger. Prisvinnerens formidling er også i høyeste grad samfunnsrelevant og belyser temaer som for eksempel oppvekst i Oslo. Hægeland har formidlet glede over og kunnskap om estetiske uttrykksformer som bilder og musikalske uttrykk og særlig formidlet glede over den muntlige fortellingens didaktiske verdi som tradisjonsbærer.
– Tusen takk for gode ord. Jeg er dypt rørt, sa Hægeland da
hun mottok prisen.
Hun la til at hun gleder seg
til å gå på jobb hver dag.
– Det betyr veldig mye for meg å få gå dypt inn i eget fag
og i tillegg få jobbe fagovergripende med gode lærerutdannere, studenter og
lærere på etterutdanning.
Hægeland takket også norsklærerne sine på lærerutdanningen og trakk spesielt
fram professorene Sylvi Penne og Eva Bjørkvold, samt datteren til Eva, Tuva Bjørkvold, som hun nå er kollega med. Hun trakk også fram sin tidligere formingslærer «Jon i kjelleren» som ba dem lage «et væsen dekk aldri har sett før», først i leire, så i tre.
– Og så fikk jeg ha drama i lærerutdanningen over to år, la
hun til.
På denne tiden fikk hun også sin første jobb i Minken Fosheims barne- og
ungdomsteater. I fortellerensemble har hun deltatt siden hun var 20 år.
– Jeg elsker å spille teater og aller helst på tvers av generasjoner,
sa hun.
Så lukker hun opp en liten rød koffert og trekker en lang rød strømpe
over høyre arm. Ved å bevege hånden blir strømpen et levende vesen hun er i dialog
med i resten av talen. Denne dukken har Hægeland med seg ut til elever i klasserommet.
Hægeland forteller også om da hun droppet ut av studiene. På
den måten viser hun hvordan hun bruker dukken og fortellerstemmen til å snakke
om temaer det kan være vanskelig for barn og unge å sette ord på.
Bakgrunn som lærer
Toril Hægeland har bakgrunn som lærer, men de siste årene har hun vært universitetslektor på Institutt for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet. Hennes metode handler om å kombinere fortelling, teater og filosofisk samtale.
Formidlingsprisen
Formidlingsprisen
ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier er etablert for å
markere betydningen av formidling av forskningsresultater på ulike arenaer. Den gjøre ære på en enkeltperson eller et fagmiljø. Prisvinneren
utpekes av en komité utnevnt av dekanen med utgangspunkt i
nominasjoner innsendt av ansatte ved fakultetet. Alle ansatte ved fakultetet kan nominere kandidater.
Komité 2020 – 2023
Helene Uri, leder av komiteen
Merete Mohn, rektor ved Hallagerbakken
skole
Finn Aarsæther, prodekan for utdanning, LUI
Stig Nøra, kommunikasjonsrådgiver, SK,
OsloMet
Kristin Amine Sund, styrer ved Ahus barnehage 3
Kriterier for
tildeling
Komiteen skal
utpeke en prisvinner som utmerker seg ved sitt formidlingsarbeid og ved sin bevissthet
om viktigheten av formidlingsarbeidet som utføres ved universitetet. Utover de
bestemmelsene som er fastsatt i formidlingsprisens statutter, skal komiteen
legge vekt på følgende kriterier ved bedømmelsen av kandidatene:
Kreativitet
Allsidig bruk av kommunikasjonskanaler og
uttrykksformer
Formidlingsarbeidets tyngde
Formidlingens samfunnsrelevans
Helt siden 2008 har Hægeland produsert forestillinger for barn med sin hovedsamarbeidspartner gjennom mange år Katinka Brodin. Hægeland tar med seg sine erfaringer fra kunstnerisk utviklingsarbeid i undervisningen og i skoleutviklingsprosjekter. Blant forestillingene er «Hvor er
jeg nå?» som handler om to skogsdyr, sanser, vennskap og natur. «Sorgens
kapittel» om døden, det å miste noen og følelser knyttet til sorg og tap.
«Frosk er frosk – sammen og alene», et stykke som tematiserer fremmedfrykt.
«Ringer i vann», som handler om tilhørighet og utenforskap.
Komiteen trekker fram at Hægelands formidling holder et høyt faglig nivå, og at den er preget av et sterkt engasjement for å gi rom for barn og unges stemmer. Hægeland viser hvordan samspillet mellom fagene norsk og musikk har potensiale til å forløse kreativitet.
Komiteen trekker også fram fortellerverkstedet «Mitt Oslo» for elever på 8. til 10. trinn, der ungdom møter eldre fra bydelen sin og får høre om deres oppvekst. Elevene lager så sine egne oppveksthistorier sammen med de eldre, fortellere og musikere. Til slutt munner det ut i en forestilling.
Professor Sølvi Mausethagen sa at Hægeland får skryt av sine kolleger for sin kreative
allsidighet.
– Vi snakker om lærebøker, plateutgivelser, filosofiske samtaler, samt forestillinger rettet spesielt mot barn og ungdom med sang og fortelling. En slik fortelling foregikk i et skogholt i et samarbeid med teater Villniss og Den norske turistforening (DNT).
Annonse
Fortellingen om gaupeungen Lodin Lynx
I 2009 var Utdanning med Toril Hægeland og elever fra femte
trinn på Grefsen skole i Oslo for å observere en av hennes forestillinger.
Elevene begynner dagen med å gå
to kilometer langs en natursti til Sætheren gård i Bærumsmarka. På veien lærer elevene
om dyrespor og vegetasjon. Framme i skogholtet, rett ved gården, setter de seg musestille
på sitteunderlag for å se forestillingen ”Lodin Lynx på ville veier”.
Gaupeungen Lodin Lynx sitter på en stubbe og er sulten og alene.
Han ber revemor om hjelp til å finne mammaen sin. Men revemor er betenkt over å
lete etter en voksen gaupe. Hun råder Lodin til å spørre elgen og lærer ham å
følge spor.
Gjennom fortellingen om gaupeungen Lodin Lynx får elever
lære hvordan ville dyr klarer seg i naturen. Lodin har mistet mammaen sin og må
lære seg å finne mat på egenhånd.
– Vår spesialitet er kombinasjonen av harde fakta og et
scenisk, figurativt uttrykk, fortalte Hægeland til Utdanning den gangen. Forestillingen
hadde også et natur- og miljøvernsperspektiv forankret i Kunnskapsløftets
læreplan for naturfag. Dessuten lærte elevene å bli forskerspirer.