Faglærer Pernille Skurdal gir de siste rådene før modellene til ytterplagg skal presenteres for Gudbrandsdalen Uldvarefabrik. Her er det Ida Løvbak Hagen som får litt hjelp med detaljene.
På denne skolen nøster de sammen søm og studiekompetanse
«Det elevene lager, skal se salgbart og proft ut», er mottoet på Hamar katedralskole. De tilbyr et treårig løp i søm og tekstilhåndverk med studiekompetanse.
KariKløvstadtekst og bilder
Publisert
Annonse
Tekstilbransjen har endret seg, og det kan være nyttig å ha
flere ben å stå på. Derfor ble tilbudet til på Hamar katedralskole.
Annonse
Skolen hadde tidligere et
tekstiltilbud etter modellen med to år på skole og to år i lære. Men
bransjen har endret seg, og det ble vanskelig å finne læreplasser. For fire år
siden ble treårig søm og tekstilhåndverk med studiekompetanse opprettet.
Tilbudet er en del av håndverk, design og produktutvikling, men kun rettet mot
de tekstile fagene i utdanningsprogrammet. Elevene har spesialtilpasset
timeplan med fellesfag og praktiske programfag fordelt over tre år. Etter fullførte
tre år har elevene fått studiekompetanse og kan fortsette på høyere studier
eller gå ut i lære og ta svennebrev.
– Det var krevende å få søkere første året, for dette var et
nytt tilbud i forbindelse med yrkesfagløftet, sier Eli Bergseng, som er
avdelingsleder for FBIE.
Glade for muligheten
Unge fra hele Innlandet fylke har mulighet til å søke, så
det er også store geografiske avstander det er snakk om.
– I starten var det lite hjelp å få. Nå er rådgiverne blitt
bedre, men jeg tror det er feil å legge alt ansvaret på dem. Kontaktlærerne bør
også gjøre en innsats når det gjelder utdanningsvalg, for de kjenner elevene
bedre, mener Eli Bergseng.
Etter hvert som tilbudet er blitt bedre kjent, har
søkertallet steget, og på vg1 er det nå full klasse på 15 elever.
Stemningen er hektisk hos vg2-elevene. Et erme på prøvemodellen i lerret skal festes riktig. Hvor langt ned bør knappene gå, og blir det finere med spensel i siden? Oppgaven er å designe ytterplagg som Gudbrandsdalens Uldvarefabrik skal bruke i promoteringen sin, og om kort tid skal de ha en videokonferanse for å presentere forslagene. Dette er en del av et langvarig samarbeid, som stiller høye krav til både lærere og elever.
En krevende bransje
Søm- og tekstilbransjen har endret seg
mye.
– Det legges større vekt på design, og mange av jobbene
krever høyskoleutdanning, og da er det nyttig med studiekompetanse i tillegg,
sier Unn Andri Bjørnbakken, som er en av tre faglærere. Hun ser også at de tre
årene gir gode muligheter for modning hos elevene.
Selv er Unn Andri Bjørnbakken utdannet fra Textilhögskolan i
Borås, og har en fortid som designer innen både mote og sport. Et år jobbet hun
også i Hongkong. De siste ti årene har hun vært lærer ved Hamar katedralskole.
Store deler av søm- og tekstilindustrien her i landet er
lagt ned, og det meste importeres fra utlandet.
– Jeg tror vi er i ferd med å bygge oss opp igjen her
hjemme. Kampen for klima, miljø og bærekraft gjør at det må skje en endring,
sier faglærer Pernille Skurdal. Hun gleder seg over å se «det skapende
mennesket» utfolde seg på systuene, med kreativitet og estetikk som motor.
– Elevene koser seg, samtidig som de får utdanningen sin. Og
de gjør alt fra idé til ferdig produkt.
Hvis dette høres litt slentrende ut, så er ikke dette
stedet der du kan snurpe sammen et eller annet og slippe unna med det.
Det elevene lager,
skal se salgbart og proft ut. De skal ut i en seriøs og kynisk bransje, og det
krever at de både leverer kvalitet og er løsningsorienterte, mener de to
faglærerne.
Pernille Skurdal har sin grunnutdanning fra Den
internasjonale motefagskolen Esmod, har to fagbrev og har drevet egen bedrift i
mål- og skreddersøm. Der har hun også hatt lærlinger.
– Jeg brenner for faget og er glad for at de ville ha et løp
i Innlandet. For fremtiden har jeg tro på å konsentrere seg om det kortreiste,
sier Pernille, som får støtte av kollega Unn, som mener at det er bærekraft og
kvalitet som vil bli det viktigste.
Rett på proff skjorte
Inne i rommet til vg1-elevene er de i
gang med å lage skjørt. Det kreves ingen forkunnskap for å komme inn på
utdanningen, og noen av elevene hadde aldri tatt i en symaskin tidligere, så
læringskurven har vært bratt.
– Vi startet helt fra bunnen, og alle laget et handlenett,
sier faglærer Unn Andri Bjørnbakken. Så skulle elevene raskt et steg opp og
produsere en skjorte, med alle detaljene som hører med.
Arbeidet startet med at elevene tegnet skjorten, laget et
mønster til seg selv og gjorde alt fagmessig fra første stund. Med til
utdanningen hører også å lære Adobes digitale tegneprogram.
– Det fineste øyeblikket er når sømverdenen åpner seg og
elevene skjønner at de skaper noe tredimensjonalt. Klærne de har tegnet, er
ikke bare noe flatt nede på bordet, sier Unn.
Nå er elevene i gang med å lage hvert sitt skjørt, og
lerretsmodeller i halv størrelse er på plass på bystene ved vinduet. De er
korte og lange, vide og trange.
Flyttet for å gå på søm
Magnhild Røbergshagen gjør
siste finpussen på skjorten hun har laget. 16-åringen har flyttet fra Dokka til
Hamar for å ta denne utdanningen, og det betyr også en tilværelse på hybel.
– Det hørtes kjedelig ut å ta bare studiespesialisering, og
jeg liker å være kreativ, så dette er en fin kombinasjon. Det aller artigste er
å se det ferdige produktet, sier Magnhild, som ikke har lagt planer videre
ennå.
Litt bak henne sitter Toby Berntsen og arbeider med modellen
til et klokkeskjørt hun har designet, og det gjelder å få på plass de avanserte
detaljer nederst. Toby har søkt målrettet, liker søm og motetegning og har lyst
til å fortsette i den retningen.
På skolen har hun tilgang på både moderne industrisymaskiner
og kyndig hjelp, så da gjelder det å ta et sting om gangen.
Redesign er det vanskeligste
Ute i fellesområdet har elevene
presentert et jeansprosjekt. Redesign har vært populært de senere årene, men
lærerne er ikke like begeistret over alt som gjøres.
– Dette er noe av det vanskeligste, for det krever mer å
endre enn å sy nytt. Derfor kan du fort ødelegge materialene i stedet for å gi
dem lang levetid, advarer Unn Andri Bjørnbakken.
Når det gjelder redesign, så har elevene laget grunnmønster
etter egne mål og sydd nye bukser av gamle jeans.
– De har også lært om jeansens historie.
Annonse
Ros og gode råd
Hos vg2-elevene nærmer det seg
videokonferanse.
– Tre minutter igjen, så få på plass det ene ermet, så jakka
ser ferdig ut fra den ene siden, og kanskje den kragen skal flyttes litt ned?
Faglærer Pernille Skurdal skynder på, og spenningsnivået stiger.
Renate Veslum fikser på fronten av jakkemodellen hun har
laget, og skynder seg bort gangen med bysten. Representanten fra Gudbrandsdalen
Uldvarefabrik hilser blidt fra skjermen, og gjennomgangen av alle ytterplaggene
kan begynne. Her er det vennlige innspill og faglig profesjonalitet som
gjelder.
Interessen for utdanningen er stigende, og det er 15 elever
som har meldt seg for utplassering fra 10. klasse.