Elevfravær føres samvittighetsfullt. Antallet timer som gjennomføres uten lærer, er det derimot ingen som har oversikt over.
Når læreren av ulike grunner
har fravær, blir elevene satt til å styre seg selv, uten at det er satt inn
vikar. Fraværet føres. Men det finnes ingen oversikt over hvor mange timer som
gjennomføres uten at det er en lærer til stede.
Alle de offentlige
videregående skolene i landet bruker datasystemet Visma InSchool for å dokumentere
at elevene får den undervisninga de har krav på. Systemet registrerer at timene
er blitt holdt og hvilke elever som var til stede. Men det inneholder ingen
opplysninger om det har vært en lærer som har stått for undervisninga, eller om
den har skjedd i en eller annen variant av «ansvar for egen læring»,
med dertil høyst ulikt utbytte for den enkelte elev.
Rammer elevene
Fenomenet «lærerløse timer»
har vært en gjenganger i våre spalter i årevis, der blant andre lærerorganisasjonene
har kritisert praksisen en del skoler har hatt med å «se det litt an» når en
lærer har fravær, og vente med å sette inn vikar. Det er urovekkende at vi her
står overfor et problem alle vet eksisterer, men at det ikke finnes noen
dokumentasjon på omfanget og utvikling over tid. Da blir det desto vanskeligere
å kartlegge hvordan problemet best kan løses.
Det er selvsagt viktig at
elevene lærer å arbeide selvstendig, ikke minst med tanke på eventuelle videre
studier og yrkeslivet. Men samtidig sier det seg selv at det skal ikke være så mange
lærerløse timene på rad i samme fag før elevene faller bakpå faglig. Det kan
bli betydelige hull i undervisningen som må fylles når læreren er tilbake, med
stress og harelabb som uunngåelige konsekvenser. For de elevene som i
utgangspunktet strever mest med å henge med faglig, vil ulempene med lærerløse
timer sannsynligvis merkes mest.
Unnviker avvik
Nå er det også andre måter å
registrere lærerløse timer på. De kan registreres som avvik. Men her forteller
en rekke ulike kilder det samme til Utdanningsnytt: Underrapportering av avvik
er et omfattende problem. Uklarheter rundt rutiner, blant anna om det er
læreren eller skoleledelsen som skal melde avvik om lærerløse timer, er en
forklaring. Men det blir også nevnt at en del ansatte frykter for følgene for
dem selv dersom de leverer en avviksmelding.
I en undersøkelse som
Utdanningsforbundet Østfold gjennomførte blant yrkesaktive medlemmer, unntatt
ledere, svarte 25 prosent av de spurte at de er redd for at det å melde avvik
kan få personlige konsekvenser. 12 prosent har opplevd at tidligere meldte
avvik har ført til ubehageligheter. Og godt under halvparten av dem som svarte,
vet hvordan de i det hele tatt skal gå fram for å gjøre det.
I en tid da det virker som om
framsnakking og omdømmebygging trumfer det meste, kan det være en belastning å
være den som melder fra om problemer. Og selve ordet «avvik» kan gi feilaktige,
men like fullt ubehagelige assosiasjoner til alt mulig rart som ikke tåler
dagens lys. Derfor er det en ledelsesoppgave å skape en trygghet på
arbeidsplassen: Det er ikke bare greit, men prisverdig å melde fra om reelle
avvik. Bare slik kan man få avdekt et reelt problem og dermed kunne sette inn
gode tiltak for å løse det. Og ikke minst er avviksmeldinger nødvendig for å
dokumentere og ansvarliggjøre oppover i systemet.
Der innsparingsmulighetene er
størst
I den nye opplæringsloven som
ble innført i fjor, blir ansvaret gjort enda tydeligere enn før: Det er
kommunene og fylkeskommunene som skal sørge for at skolene har tilgang på vikar
ved vanlig og venta fravær.
Flere av Utdanningsnytts
kilder forteller at etter at den nye loven trådte i kraft, har flere skoleeiere
gitt beskjed til rektorer om at de må sette inn vikarer. Det er både viktig og
naturlig at skoleeierne understreker at loven må følges, og det er vel knapt
noen rektor som har noen intensjon om å bryte den heller. Men samtidig er mange
skoler under et betydelig økonomisk press. En av dem som påpeker dette er Tore
Tomren, kontaktperson for videregående opplæring i Utdanningsforbundet Møre og
Romsdal.
I tider der mange skoler
strever med å få trange bevilgninger til å strekke til, er lønnskostnadene den
største mulige innsparingsposten. Derfor peker Tomren på at det kan være rasjonelt
for skoleledelsen å la være å sette inn vikar.
Spill om penger og ansvar
Og da er vi tilbake til dette
evige svarteperspillet om bevilgninger og oppgaver mellom staten og
kommunesektoren. Kommunene og fylkeskommunene har et ubestridt ansvar for drift
av henholdsvis grunnskolene og de videregående skolene. Samtidig har vi nettopp
lagt bak oss en høst med meldinger fra alle kanter av landet om kommuner og
fylker som er i økonomisk knestående. Staten kommer med lovpålagte krav, men blar
ikke opp for det det koster gjennom ekstrabevilgninger. «Dette er kommunenes og
fylkenes ansvar, som det er deres jobb å følge opp», er omkvedet fra
departementskontorene og Løvebakken.
Uansett er det viktig at
lovforbudet mot å planlegge for lærerløse timer ikke blir en sovende paragraf,
men følges opp i praksis. Da trengs det også gode systemer for å registrere
ikke bare hvilke elever som er til stede, med også dokumentere at det også har
vært en lærer i klasserommet. En skoletime uten lærer er ingen undervisningstime.
Dette er en kommentar, som gir uttrykk for skribentens synspunkter.